#1 Skrevet April 25, 2006 hei! Har en audi 80 LS fra 1974. Jeg har nye framskjermer til den liggende, og de gamle må byttes ut. I de nye skjermene er det ikke hull til blinklys. Så jeg lurer på, vil en bil feile ( eu-kontroll) på å ikke ha sideblinklys montert? Regner med at det kanskje gjør det.... Så, om jeg da skal lage hull til blinklys og trenger bl.a å lage et 30 mm rundt hull, noen anbefalinger for bor e.l? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 25, 2006 Du vil nok få en (2er!?) feil for å ikke ha sideblink, du kan jo gjerne lage til noe provosorisk for kontrollen? Men hvis du skal lage hull så er konisk platebor tingen, Biltema har dette, men vet ikke om det går til 30mm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 25, 2006 Litt usikker på om det lar seg gjøre, men kanskje du kan lime fast lampene med dobbeltsidig teip slik at de sitter der ved en kontroll. lir vel bare ener feil på at de ikke virker tror jeg. Så kan de fjernes etterpå!! Hvis du skal bore det hullet du skrev om så finnes det noe som kalles trapesbor ( et konisk bor ). Tror det skal klare 30 mm ganske akkurat. Mulig de finnes i flere størrelser også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 25, 2006 Min S4 gikk gjennom kontroll både hos Møller og biltilsynet uten anmerkning på sideblinklys... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 25, 2006 Kan du ikke bare prøve deg med at det aldri har vært sideblink på den, og at den sikkert ikke ble levert med det, eller no..? Hvor stress kan det være på en veteranbil, egentlig.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 25, 2006 Min S4 gikk gjennom kontroll både hos Møller og biltilsynet uten anmerkning på sideblinklys... Ikke alle instanser som er like nøye heller nei, men det er egentlig påbudt på en bil med norske skilter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 25, 2006 Min 74 mini gikk rett igjennom uten sideblink, så det kommer nok ann på de som kontrollerer. Har erfart at mange mekanikere omtrent ikke vet hvordan en bil for 1980 ser ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 25, 2006 Jeg ville ofret to sideblinkere å fjernet all plas-dingsebomsene bakpå slik at de kan festes med dobbeltsidig tape. Borrer ikke hull i en splitterny skjerm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 25, 2006 Jeg vet at Calibra-gjengen her i byen pleier å sveise igjen sideblinkhullene for å få en mer kliiiin bli. Og de får visst bilene igjennom EU kontrollen ved å tape på blinklys på siden. blir 2 stk 1'er feil. Er verdt å prøve... bilen er finere uten sideblink. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 25, 2006 en del import biler(mulig det er flyttegodsbiler) har jo ikke sideblink og er godkjent med det. Men de har det jo sikkert notert i vognkort da.. Enig med de andre at du ikke må lage hull i nye skjermer! blir penere uten, og er neppe noe problem siden det er veteran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 25, 2006 Det er påbudt og skal i realiteten ettermonteres ved bruktimport da påbudet har tilbakevirkende kraft. Den gangen alle bruktimporterte biler skulle på teknisk på biltilsynet for å bli godkjent for registrering var dette mye mere aktuelt, da var det mange sære løsninger som ble montert. Det er nok mange verksteder som overser dette ved EU-kontroll i dag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...