Oversikt over ledninger til stereo

Anbefalte innlegg

hei

 

I min s2 så er det satt inn en uorginal cd spiller. Det er endel kontakter bak der som ikke blir brukt. Skulle likt å hatt en oversikt over hva disse ledningene var tilm og hvilke ledninger som ga 12v når man satt på tenningen. Skulle også likt å visst hvilken ledning som går til antenne forsterkeren (er det en brun ledning med en liten hvit kontakt?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikkert noen som kan dette på rams, men sånn i farta tør jeg si rimelig sikkert at 12 +/- er selvsagt rød/svart, mens den som går via tenningen er orange.

 

PS! På BilXtra (o.l) får man kjøpt en ISOplugg som har alle ledningene hengende løs på. Der står skrevet på hver ledning hva den er til, og koster rundt en femtilapp. (hvis du skulle trenge å skjøte på en ISOplugg)

 

Mvh

Dag

 

 

EDIT:

Fant en link her til et PDF-dokument over en cd-spiller. Bla deg fram til side 8, så står der vel fargene skrevet.

http://vip.pioneer.se/sok_bruksanv/norsk/man-deh-p5100r-nor_b.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja takk for den, men jeg har allerede en iso plugg. problemet mitt er at jeg ikke vet hvilken ledning som gir 12v+ når tenningen skrues på. Eneste jeg har funnet er den til lyset, men den gir jo mindre spenning når jeg feks dimmer lyset ned. Jeg er lei av å måtte skru spilleren av og på hele tiden. Vil ha den slik at den skrur seg på når jeg vrir om tenninga. Lurer jo også på hva de andre lednignene bak der er. Er bla en bred brun kontakt som ikke brukes til nioe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såg du på den linken jeg skrev?

Der står bl.a.:

GUL = Kontakt som alltid skal ha strøm

RØD = Via tenningslås

ORANGE = Via lysbryter.

 

Det er jo litt forskjellig fra bil til bil, men det er vel bare å finne fram et multimeter og måle strømmen på ledningene;)

 

De andre kablene vet jeg ikke. Ligger bl.a. en stor brun kontakt løst hos meg også, men den er aldri koblet til, og jeg vet ikke hva den skal brukes til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn fram et mulitmeter så finner du fort ut av det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg så på linken din, men det er ikke samme farger på ledningsnettet i bilen. Og det eneste multimeteret jeg har tilgjengelig er mitt innbygde (dvs tunga), men det er ikke så lett å stikke hodet inn i hulet for å "teste" heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går fint an å bruke en 12V pære med to ledninger. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål deg frem, det er mitt beste råd.. Fargene Gul, Orange, Rød, Sort, Blå osv som er standard på ISO kontakter etc stemmer IKKE overens med fargene på kablene som ligger originalt i S2`n. Jeg tror 12v + er en brun ledning med rød stripe og at styrestrømmen ( tenning ) er en brun ledning med en rosa/grå stripe.. MEN! Etter å ha montert stereo i gamle 80`n , gamle coupe`n og coupe`n til brodern, skal det sies at jeg aldri blir helt klok på disse kablene. Det har ikke vært likt i noen av de! Det er nok mye "hjemme-mekk" for å få montert inn uoriginale spillere, og da blir det mye "tjafs"..

 

Multimeter og måle deg frem er nok beste måten å få koblet det opp på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, skal prøve å få fatt på en slik multimetersak nå.

Men jeg tenkte det fantes et standard el skjema til dette. Er nesten urørt de ledningene også så det er ikke mye mikk makk der.

 

Men så var det det med antenne forsterkeren. På s4`n var det en slik kontakt med en ledning på. Det er en slik en i s2`n også, men er ikke helt sikker på om det er styrestrømmen til antenneforsterkeren eller ei

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel noen kontakter der som går inn på den originale spillern? Pleier hvertfall å være det i andre biler. Sånne kontakter er sjelden ISO-standard i gamle biler, men det er å få kjøpt adapterkabler fra original til ISO for de fleste biler. Biltema f.eks. har jo dette for en drøy femtilapp.

 

Edit: Så ikke at du skrev at du hadde uoriginal spiller allerde. Da blir det jo noe litt annet.

Men i ISO-kontaktene så er det en blå ledning som er "Remote", som da er til elektrisk antenne, sikkert antenneforsterker, andre forsterkere osv...

Hvis alt er koblet riktig hos deg så skal den blå ledningen i ISO-kontakten være koblet sammen med en annen ledning fra bilens ledningsnett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er faktisk iso plugger på den orginalt :9

 

Men har fått fatt på et multimeter nå, men finner ingen strøm som er koblet på tenning.. kun konstant strøm. Men er ikke den orginale spilleren switchet? Den orginale iso pluggen for strøm er delvis klippet av for å få ut 12v og den til lyset. Ingen av de andre ledningene på den orginale iso strømpluggen har switcha strøm.. hmm

 

og ang antenne forsterkeren så er ikke denne koblet på remoten, men jeg må jo gjøre det, men må jo først vite om det er til antenne forsterkeren eller ikke. Ingen her som vet det? Er en brun ledning med en hvit kontakt i enden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de aller fleste audier jeg har vært borti har det ikke vært lagt opp orginalt brytestrøm fra tenningsbryteren. Dette inkluderer alle typ44, typ89/B4, og faktisk også en 98mod A3.

Det finnes en utgang på tenningsbryteren som gir +12v så snart nøkkelen stikkes inn (idet du vrir den såpass at den går inn et par mm). Du måler fort frem denne ledningen med et multimeter, men jeg mener å huske at det er den tynne gul/sorte ledninga (eller var det rød, ender alltid opp med å måle selv). Hvis du enkelt og greit bruker en strømtyv og kobler deg innpå denne ledninga har du styrestrøm til spilleren din.

Av andre farger på det orginale ledningsnettet til spilleren kan nevnes (i fare for å gjenta andre innlegg):

- hvit (eller ofte dobbel hvit), +12v strømforsyning til antenneforsterker

- rød +12v konstant (pilstreng, legg gjerne opp en ny fra batteriet via egen sikring)

- brun jord

- blå/hvit fartssignal, brukes for lydkompensasjon på enkelte orginalspillere, må IKKE forveksles med +12v styrestrøm ut fra de fleste nyere cdspillere.

- sort/blå 0-12v dashbordbelysning via dimmer i instrumentpanel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.