#1 Skrevet April 26, 2006 Jeg holder på å forske litt på den 4-polede tempgiveren som er kjent for sin evne til å lage jojo av temperaturmåleren (eller dø helt). Jeg har skjært opp en slik, pilla ut innmaten og lodda over alle de sprukne loddingene. Det gjenstår enda å prøve den i bilen, tenker det blir prøvd i helga. Hvis den virker kommer det en howto på reparasjonen. OPPDATERING: Monterte den overhalte tempsensoren og til min store overraskelse fungerte den helt utmerket. Nå har jeg temperaturmåling igjen, og reparasjonen kostet meg ingen verdens ting (ikke medregnet arbeidstid ) Kommer til å legge en guide på hovedsidene til klubben med fremgangsmåte slik at alle dere med: Audi 100 typ44+C4 Audi 200 typ44 Audi urS4+S6 C4 Audi 80/90 typ89/B4 S2 RS2 Audi Cab/coupe typ89/B4 kan reparere deres egne 4-polede tempsensorer istedet for å kjøpe ny dyr erstatningsdel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 1, 2006 bump. endret teksten litt etter vellykket overhaling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 1, 2006 Takk for tipset.... må gjøre det på min også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 1, 2006 En slik temperaturgiver får man brukt hos nbs til 2-300 kr. Ikke at det var noe galt i den jobben du hadde gjort, men det finnes rimeligere alternativer enn å kjøpe ny original giver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 1, 2006 En slik temperaturgiver får man brukt hos nbs til 2-300 kr. Ikke at det var noe galt i den jobben du hadde gjort, men det finnes rimeligere alternativer enn å kjøpe ny original giver. Jeg innser at det finnes flere løsninger enn overhaling og kjøp av ny. Jeg for min del gjør dette av nysgjerrighet; liker å se hvordan ting fungerer og ikke minst få ting til å virke igjen. Men vil ikke en brukt slik bli som å kjøpe brukte varmeregister til typ89? Bare et tidsspm før den konker igjen? Jeg kan se fordelen med å kjøpe en brukt av nytypen med 3 pinner, de er utrolig mye enklere oppbygd og tåler sannsynligvis endel mer. Men 4-pinner-versjonen hadde ikke jeg kommet til å kjøpt brukt vaffal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 1, 2006 hvordan åpne den kontakten? tenker jeg prøver med ei gang etterpå er så lut lei av den tempmåleren,prøvde å sette i en brukt,men funka like dårlig,har prøvd å lodde over hele instrumentet hjalp heller ikke. så prøver å lodde den jeg har liggendes å bytte denne igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 1, 2006 hvordan åpne den kontakten? tenker jeg prøver med ei gang etterpåer så lut lei av den tempmåleren,prøvde å sette i en brukt,men funka like dårlig,har prøvd å lodde over hele instrumentet hjalp heller ikke. så prøver å lodde den jeg har liggendes å bytte denne igjen. kortversjonen før jeg får skrevet guiden: -kutt av kragen på metallhuset. -dra plastdelen ut av metallhuset. -fres ut all brun gurba som ligger mot pluggen inni tempmåleren (er 10 kontaktpunkter gjemt under der), trenger kun å ta vekk den som er på baksiden av det største printkortet. -lodd over alle loddingene. -monter sammen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 2, 2006 Meget bra! Du får terningkast 6 fra meg på denne tråden Jeg hadde tenkt å prøve på det samme da multi-temperaturgiveren vår gåen på 200'n, men det ble med tanken. Min medhjelper Laffen (som har mye mer elektronikk-kunnskap enn meg) rista på hodet og var pessimistisk som vanlig. Han mente det hele nærmest var latterlig, og dermed måtte det altså kastes bort ca 1000 kr for en ny giver. Det er jo faktisk en del penger! Håper han leser dette, slik han gjør med alle mine andre innlegg og tråder som han klinisk og effektivt søker opp og leser. mvh Mr Quattro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 28, 2006 skullle ikke denne inn på guide siden på hovedsiden? kan ikke se den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 28, 2006 skullle ikke denne inn på guide siden på hovedsiden? kan ikke se den ehhhh.. Ja jeg ble angrepet av eksamenstid og andre dårlige unnskyldninger så det gikk i glemmeboka. Skal sparke meg i baken og få lagt den ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 29, 2006 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 12, 2006 Siden du har herjet litt med denne kontakten, aner du noe mer om hvor stor motstand og sånt den skal ha når den fungerer? Lurer på om min er gåen igjen, etter at jeg byttet den for 6 måneder siden.. Målte litt på polene, og fant ut at en hadde 25 ohm, en hadde ca 1000 og den siste lå på over 20k.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 12, 2006 Siden du har herjet litt med denne kontakten, aner du noe mer om hvor stor motstand og sånt den skal ha når den fungerer? Lurer på om min er gåen igjen, etter at jeg byttet den for 6 måneder siden.. Målte litt på polene, og fant ut at en hadde 25 ohm, en hadde ca 1000 og den siste lå på over 20k.. Det funker ikke å måle motstand på pinnene fordi det er en elektronisk sak inni der som lager krøll til multimeteret ditt. Kort sagt gjelder følgende: For utgaver med fire pinner: 1 - +12 strømforsyning 2 - utgang til instrumentpanel, temperaturavhengig motstand mot jord (antar at denne er 1000ohm på 25 grader C, uten å ha verifisert dette enda) 3 - utgang til autocheck, koblet til jord ved temp over 120 grader 4 - utgang til klimaanlegg, koblet til jord ved temp over 120 grader For utgaver med tre pinner: Samme som over men uten strømforsyning. Denne utgaven er mye enklere oppbygd og forhåpentligvis feiler den ikke på samme måte som den 4-pinnede Jeg pillet opp enda en slik i garasjen i går og bilder ligger på kameraet, så den guiden er ikke så langt unna nå. EDIT: måtte trekke tilbake påstand om målbar 3-pins sensor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 12, 2006 kan jo se her litt... står en del her http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html#gauge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 12, 2006 Hjertelig takk til begge to. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 17, 2007 http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Audi-S4-A6-90-80-Water-Temperature-Temp-Sender-Sensor_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33682QQihZ019QQitemZ290156277935QQrdZ1QQsspagenameZWDVW Koster jo ikke så mye ny da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 17, 2007 http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Audi-S4-A6-90-80-Water-Temperature-Temp-Sender-Sensor_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33682QQihZ019QQitemZ290156277935QQrdZ1QQsspagenameZWDVW Koster jo ikke så mye ny da 450kr inkl frakt og moms sendt med ups ekspress er ikke ille. Jeg betalte vel rundt 0,- i tillegg til at jeg lærte litt samtidig Men klart, jeg skjønner at ikke alle gidder å dille med ting slik jeg gjør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...