#1 Skrevet April 27, 2006 Hei, har kjøpt min første Golf en 1998 modell 1,6 liter. Men jeg har et problem med pulserende tomgang som kommer og går når det passer seg. Jeg har forsøkt å bytte gasspjeldet men det hjalp ikke, da pulserte tomgangen ved 1300 omdreininger istedet. Når jeg kjenner på gassvaieren på gasspjeldet og ruser litt forsiktig så får den små rykninger innimellom. Jeg kjenner det også i pedalen når jeg kjører at det smårykker. Har en feilmelding på sensor G28 men det sier meg ikke noe særlig. Noen som vet hvor den sitter? Bilen er nettopp kommet fra full service og har nytt luftfilter. Er det noen som har et godt tips på hva som kan være galt? Trenger dere mere informasjon så bare skrik ut... Takknemlig for hjelp. Mvh Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 27, 2006 G28 er motoromdreieningsføleren. Den kan være defekt, eller så er det fordi motoren ikke gikk ved avlesning av feilkoder. Ikke sikker på hvor den er plassert, men sannsynligvis i nærheten av svinghjulet...skjøten mellom motor og girkasse nede på blokka eller i kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 27, 2006 Tror du det er den som er årsaken til at den går dårlig på tomgang? Det som er så rart er at jeg har forsøkt 2 forskjellige gasspjeld og tomgangen pulserer med begge men på ulike turtall. Den ene ved normale 800 +-300 og den andre ved 1300 +-200. Jeg har dessverre ikke mekket mye Golf, men har skrudd endel Opel. Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg videre Mvh Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 27, 2006 Så vidt jeg veit vil ikke motor gå i det hele tatt hvis denne sensoren er defekt. Det som slår meg er at gasspjeldet kanskje behøver å grunninnstilles. Dette kan jeg desverre ikke utenatt i hodet, men du må uansett bruke diagnoseapparat. Kanskje det er noe et verksted burde ta seg av hvis ingen her på forumet kan noe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 28, 2006 Ok, ser ut som om dette er en 2000,- kroners jobb på verksted da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 28, 2006 Her står det vel litt om grunninstilling av gasspjeld: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=35871&highlight=grunninstilling 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 28, 2006 Flott, takk skal du ha... Da skal jeg forsøke den metoden.....*krysse fingrene* Edit: Tok av batterinet i 20 min. startet bilen uten å trå på gassen som anbefalt. Tomgangen stabiliserte seg nå på 900 omdr. med en gang og gikk jevnt å fint. Men så for jeg ruset opp pittelitt så begynte den å jage rundt 1300 omdr. igjen. Ble noen klokere nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 28, 2006 Nå har jeg vært inne hos Møller en tur å hørt med de. De mener bestemt det må være falsk luft som kommer inn et sted... Jeg har nå tømt 1 boks med startgass på alle tenkelige steder rundt i motorrommet og eneste gangen den ruser er når jeg kjører det rett i luftfilteret. Det eneste jeg kan se av hull er en liten sprekk (3mm) i den lille stussen som går inn i gasspjeldet fra oljelokket som sikkert tar seg av oljedampen. Det har jeg nå tettet uten at det hjalp. Men falsk luft suger man vel uansett ikke før gasspjeldet? Det må være noe som kommer inn etter ikke sant? det er helg og fint vær....jeg vil ut å kjøre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 28, 2006 eg veit bilen min (vento) gikk veldi ujamt ei stund.men trurkje den hadde pulserande turtall...men vertfall so va d hull i vakumslangen til bremsekraft-forsterkaren.(hadde feilkode på lambda-sonden) veit ikkje om denne kan virke inn på pulserande turtall? verdt å sjekke kansje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 28, 2006 Hmm, jeg sjekker opp alle tips med et stort håp om mulig løsning Har spraya flere tonn med startgass i motorrommet i dag men har ikke funnet noe som kan tyde på falsk luft iallefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...