#1 Skrevet April 28, 2006 Har nettopp kjørt 25 mil til Oslo med dritten...h@lvetts dritt!! Bilen starter lett og går fint på tomgang. Under pådrag lugger det fælt. Holdes gassen i ro går den fint. Den lader 1.2/1.3 ca på max, men da lugger det fælt (lugger også under lett belastning) (og det sa Frode Jørgensen nettopp at ikke var bra å gjøre...kunne BØYE råder.. ) Motoren er nybygd. Nye plugger ved juletider. AAN -91 modell. Ledningene ut fra coilrekka er pjuskete og ser slitne ut. Det ser også ut til at en coil er byttet av tidligere eier da 2 ledninger er skjøtet med skjøtehylser. Har hørt at ledninger til coiler og spes plugghetter(disse er gamle) vil bli morkne etter tidens tann og føre til overslag. Har lambdasonde fra Biltema. (Kan denne ha røket). Vasket LMM med avfetting når motoren ble satt sammen. Snakket med Jonus i går, Paul Guillen og Frode Jørgensen i dag og alle nevner det samme: Sjekk for lekkasjer på innsugsiden og prøv evt en fresh coilrekke for å eliminere dette. NOEN I OSLO SOM HAR EN FRESH COILREKKE OG VIL HJELPE MEG I HELGA..?? Alle gode tips mottaes med takk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 28, 2006 Sjekk at det ikke er mye dritt i "fordypningene" der pluggene sitter. Etter motorvask har det en tendens til å samle seg litt vann Plugghettene er lett å sjekke visuelt. Er det sprekker kan du prøve å surre litt elektrotape rundt som en nødløsning. Isolasjonen på ledningene til coilene er vanskeligere å sjekke. Mine så helt ok ut, men ved demontering var isolasjonen sprø.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 28, 2006 Sjekk at det ikke er mye dritt i "fordypningene" der pluggene sitter. Etter motorvask har det en tendens til å samle seg litt vann Plugghettene er lett å sjekke visuelt. Er det sprekker kan du prøve å surre litt elektrotape rundt som en nødløsning. Isolasjonen på ledningene til coilene er vanskeligere å sjekke. Mine så helt ok ut, men ved demontering var isolasjonen sprø.. Ok, men har ikke tatt motorvask etter motoren ble satt sammen. Tviler på at det er noe dritt nedi der da... Skal skru ut coilrekka og sjekke plugghettene i morgen tidlig....og evt prøve det elektrotape-trikset. Har forresten sånn "bjeffe-lyd" fra turbo/det åpne luftfilteret når jeg girer...men slik skal det kanskje være...?? (leste i en annen tråd her at det kunne være skadelig for turboen hvis resirk/taktventilen ikke åpner) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 28, 2006 Hvis plugghettene ser bra ut, er det stor sjanse for at det er ledningene til coilene som er "morkne". Du trenger en kompressor/trykkluft for å teste resirk ventilen hvis du ikke har utrolig god lungekapasitet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 29, 2006 Hmm...den fremre pluggen (syl.nr 5 nærmest fronten) så ikke pen ut. Den hadde et sort spor fra toppen og nedover det keramiske materialet ned til metallet i bunn-delen...... Den så mistenkelig lik ut den som satt der før jul, og da byttet jeg alle plugger og den gikk fint etterpå. De andre pluggene hadde ikke slikt sort spor her nå. Skal nok en tur på Audi og kjøpe noen plugger jeg nå. Plugghettene ser forresten fine ut. De er myke og smidige i gummien. Nå holder jeg på og går over coilrekka og ledningene der med elektrotape. Får håpe det kan være denne pluggen...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 29, 2006 jeg hadde disse symtomene på 90'n min ca 3 ganger i året, og da var det bare å rense lmm som var løsningen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 29, 2006 Hmm...den fremre pluggen (syl.nr 5 nærmest fronten) så ikke pen ut. Den hadde et sort spor fra toppen og nedover det keramiske materialet ned til metallet i bunn-delen...... Den så mistenkelig lik ut den som satt der før jul, og da byttet jeg alle plugger og den gikk fint etterpå. De andre pluggene hadde ikke slikt sort spor her nå. Skal nok en tur på Audi og kjøpe noen plugger jeg nå. Plugghettene ser forresten fine ut. De er myke og smidige i gummien. Nå holder jeg på og går over coilrekka og ledningene der med elektrotape. Får håpe det kan være denne pluggen...... Må da være noe som er grusomt galt om samme pluggen sprekker to ganger med så korte mellomrom? Hva kan d være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 29, 2006 His du får tid jon Christer så kan du ta deg en tur hit. Ikke at jeg har så fryktelig peil,men kjenner jeg deg rett så er det nok ikke så fryktelig som du skal ha det til... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 29, 2006 Bytta pluggen....ingen endring i tilstanden.. Så da var det ikke dêt Per A. Einar: Jo, det er ille altså.. Fikk tips av Bjørn Fosaas fra forumet her om å måle LMM...midterste kontakten på den skal ha ca 2,5 volt med motoren på tomgang.....Skal gjøre dêt i morgen tidlig. Så da får man se....Lurer på hva dette er...mull-mull.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 30, 2006 Det er ikke bare "litt" lugging det dreier seg om her....det er skikkelige LUGG under belastning... Skal ut og måle på lmm snart...(flaut å stå ute og mekke i gata... ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 30, 2006 En grei måte å få sjekket lmm er å trekke ut lmmpluggen og kjøre. Motoren vil gå dårlig, men hvis luggingen blir borte vet du at lmm er gåen. Er luggingen der fortsatt, er lmm ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 30, 2006 En grei måte å få sjekket lmm er å trekke ut lmmpluggen og kjøre. Motoren vil gå dårlig, men hvis luggingen blir borte vet du at lmm er gåen. Er luggingen der fortsatt, er lmm ok. Okei, skal teste dêt også....Takk takk. Er vel sikkert ikke lurt å kjøre lengre avstander (les: 25 mil hjem i morgen..) uten lmm tilkoblet....Er bare slitsomt med luggingen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 2, 2006 Kjørte 100 mtr med lmm frakoblet i går....og da gikk den ennå DÅRLIGERE.. Snakket med Jonus og han hevdet at man kunne "brenne" opp motoren ved å kjøre uten lmm tilkoblet... Han sier det er på tenningssiden feilen ligger hos meg. (Les: Coiler/Tenningsmoduler...) Når jeg starter motoren går den greit på tomgang....å jobbe seg oppover 1. 2. 3. 4. og 5. gir preges av SKIKKELIGE rykk, napp og lugg....UTEN å lade noe mer enn minimalt (dvs: behandle gassen som et "råttent egg") (Og dette er ingen overdrivelse Einar...) Videre lugger det ikke når gassen holdes hêlt i ro i 90-100 km/t....MEN ved den minste bevegelse på høyrefoten i motbakker og lignende begynner hoppinga og rykkinga.... Eter å ha oppnådd normal driftstemp går den dårlig på tomgang....Buldrer litt innimellom liksom.. Oljetemp er normal..(Har ikke vanntemp) Var bare såvidt den putret og dro i motbakkene i går... Så til helgen håper jeg å putre meg videre hjemover for å prøve en fresh coilrekke...(Einar.. ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 3, 2006 En kompis av meg hadde akkurat samme symptomene på sin S2,der var det en turbo slange som hadde sprukket,kom etter han hadde trimmet den,de gamle slangene tålte tydeligvis ikke trykket:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 3, 2006 Kan være falsk luft? 90 Tq min fjuska noe j#%&i når slangen til veivhusvent. revna.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 3, 2006 Høres ut som samme problem som jeg hadde. Visst bilen din går helt fint med lavt pådrag i uansett hastighet, kan det være turtallsføleren som er dårlig. Føleren heter G28. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 4, 2006 Kan være falsk luft? 90 Tq min fjuska noe j#%&i når slangen til veivhusvent. revna.. Tja...dæ ska u sjå dæ guft.. Får se over de slangene også da. Ståle og Jørgen: Takk for tips, skal sjekke mer på fredag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 6, 2006 Det var en eller annen coil gitt. Har testet en fresh coilrekke nå og bilen går som en drøm. Bestilte "ny" coilrekke i går.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 6, 2006 deilig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 6, 2006 Kan jeg spørre hva man må gi for en ny coil-rekke til AAN?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 7, 2006 Det var en eller annen coil gitt. Har testet en fresh coilrekke nå og bilen går som en drøm. Bestilte "ny" coilrekke i går.. Samme problem på min S6. Coliene var ok, men isolasjonen på ledningene til coilene inne i dekselet var sprø. Ved demontering løsnet små biter av isolasjonen.. Loddet på nye ledninger. Kostet mindre enn 100 kr og 2 timer med lodding... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 8, 2006 Kan jeg spørre hva man må gi for en ny coil-rekke til AAN?? Fra 2500 og oppover tenker jeg....(brukt altså). Nye over disk koster de visstnok 2500,- pr. coil..og vi trenger 5... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 8, 2006 Kan jeg spørre hva man må gi for en ny coil-rekke til AAN?? 034 Motorsport har kommet opp med en løsning med coiler med innebygget tenningsmodul. Koster cirka 300 dollar for fem coiler med innebygget tenningsmodul. Jeg lurer på å kjøpe det kitet med tid og stunder........en kar i England som holder på å teste ut det kitet. Han merket litt forskjell i at bensinforbruket gikk ned med samme kjørestil. Coilpacken på AAN motorene er faktisk en byttedel under service ved 120 000 miles,tilsvarer vel 150 000 km det ??? Så hvis en S4/S6 har fulgt alle servicer skal faktisk coilpacken byttes på 150 000 km. Mon tro hvor mange biler det er gjort med ?? Ledningene inn på coilene mine er helt gåen.... EDIT : Link til 034 sin side med coilene : http://www.034motorsport.com/product_info.php?products_id=450 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 8, 2006 Coilpacken på AAN motorene er faktisk en byttedel under service ved 120 000 miles,tilsvarer vel 150 000 km det ??? Så hvis en S4/S6 har fulgt alle servicer skal faktisk coilpacken byttes på 150 000 km. Mon tro hvor mange biler det er gjort med ?? Ledningene inn på coilene mine er helt gåen.... 120 000 miles er 193 121,28 km helt nøyaktig, så hvis man har en bil med slike problemer som har gått rundt 200 000 km så vet man jo hvertfall hva man skal sjekke først... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...