Ujevnt drag og alt for lite olje etter service

Anbefalte innlegg

Fikk (endelig) tilbake bilen fra rep i går. Syns den dro litt dårligere enn jeg kunne huske at den gjorde før, men hengte meg ikke noe mer opp idet.

Skulle ut å kjøre en tur i formiddag, og da syns jeg at den gikk forferdelig hardt, så jeg stoppa på en bensinstasjon etter å ha kjørt ca 1 km og peiliet olje. Det var kanskje 2 mm olje på pinnen...!

Kjøpte 1 liter "Shell Helix Ultra 5w40 Diesel" og tømte på, og da fikk jeg nivået opp på det som er anbefalt i følge håndboka.

Men syns fortsatt at bilen gikk mye hardere enn normalt, og den drar periodevis skikkelig dårlig. Noen ganger når jeg gir på i 3. gir, så begynner den bra, men kjenner at den kutter på litt over 2000 rpm, og så drar den skikkelig dårlig videre oppover i registeret etter det.

Andre ganger igjen så drar den iveien akkurat som den skal, uavhengig av gir.

 

Noen tips til hva som kan være feil? Skal inn på Møller igjen på tirsdag og tvinge(!!) de til å finne ut av det, men har jo ikke lyst til å kjøre så alt for mye med bilen før det hvis det kan være noe alvorlig galt med den... :confused:

 

Kan også nevnes at jeg ikke syns jeg hører turboen drar igang lenger, hverken når bilen går som den skal eller når den kutter. Før så var jo hylinga skikkelig lett å høre inni bilen når den passerte 2000 rpm...

En kamerat foreslo at det kunne være at motorstyringa ikke hadde "tilpasset" seg / kjørt seg inn ennå, siden bilen har stått lenge uten strøm mens den har vært inne... Kan det være noe i dette?

 

Er litt desperat nå, hadde jo tenkt meg til Valdres på mandagen... : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enten er magnetventil N-75 for turbotrykksstyring defekt, en vakumslange ifm turbotrykk defekt/løs eller turboens wastegateventil/vakumklokka for denne defekt. Dvs. at turboen evt. må skiftes. Om dette kan skyldes for lite påfylt olje eller er en tilfeldighet er ikke så godt å si.

 

Kan også hende at LMM er defekt, men da burde den gått dårlig hele tiden.

 

Ble tannreim skiftet ifm verkstedbesøk? Tenker da på om dieselpumpa kan ha blitt justert litt feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enten er magnetventil N-75 for turbotrykksstyring defekt, en vakumslange ifm turbotrykk defekt/løs eller turboens wastegateventil/vakumklokka for denne defekt. Dvs. at turboen evt. må skiftes. Om dette kan skyldes for lite påfylt olje eller er en tilfeldighet er ikke så godt å si.

 

Kan også hende at LMM er defekt, men da burde den gått dårlig hele tiden.

 

Ble tannreim skiftet ifm verkstedbesøk? Tenker da på om dieselpumpa kan ha blitt justert litt feil.

Var inne på tanken om vakuumslanger. Har sjekka alle som er lett tilgjengelige under panseret, og de så greie ut. Dessuten skulle den vel gått dårlig hele tiden hvis det var et slikt problem. Det samme gjelder vel for dieselpumpa?

 

Tannreima skal ikke ha blitt skiftet etter det jeg vet, det er hvertfall ikke satt på noen ny klistrelapp med ny km-stand for bytte av denne. De har imidlertid skiftet dekslet som ligger forran den, men det burde kanskje ikke ha noe å si..?

 

Var mange gode tips du kom med her hvertfall, skal ha alle disse i bakhodet når jeg skal på Møller på tirsdag :)

Kanskje jeg svinger innom dere en dag forresten, kjøre bilen "hjem" en tur, den ble tross alt solgt ny hos Hamax 21.12.1995 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går an det veit du!! Lykke til uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestemte meg for å ta en titt på luftfilteret, siden både det og luftfilterboksen ble byttet. Så ikke noe feil, men etter jeg monterte alt igjen så går bilen akkurat som før, det vil si helt perfekt :)

Veldig rart igrunn, men siden både LMM og vakumslangene som det var snakk om er festet i "lokket" på luftfilterboksen, så kan det jo ha vært noe rusk der. Åpnet LMM'n og blåste litt inni der, vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre.. Jaja, uansett, bilen funker nå som den skal igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener å huske at vi har skiftet noen LMM etter skift av luftfilter... Kunde har kun kjørt litt etterpå før de merker feilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at bilen din går skikkelig igjen, så blir det to Abt biler på treffet i morra? ;)

 

Mvh Ole Kristian..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at bilen din går skikkelig igjen, så blir det to Abt biler på treffet i morra? ;)

 

Mvh Ole Kristian..

Hehe.. Min er jo ikke så fullblods som din da, har Audi chassinummer på min. Men jeg er forberedt på å reise oppover ja :) Eneste som kan hindre meg nå er været : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pokker... Har kjørt drøyt 20 mil siden sist jeg postet i denne tråden, og bilen har gått "så ei kula" hele tida.

MEN på vei hjem i sted kutta den plutselig igjen. Ga bra med gass fra lavt turtall (15-1600 rpm) på 3.giret, dro fint opp til 2000 så dabba den av. Slapp gassen helt opp og tråkka den direkte rett i bånn, og da dro det i veien som bare det.

 

Er denne flotte magnetventilen N-75 det første jeg burde få sjekka? Og isåfall hvordan kan jeg gjøre det?

Ville problemet vært så sporadisk hvis det hadde vært wastegateventilen?

 

Må finne ut av dette asap...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.