#1 Skrevet April 29, 2006 Jeg har byttet til LED blinklys på bilen min nå og i den forbindelsen så må jeg bytte blinklys relè da de nye pærene blinker som besatt nå. Spørsmålet er HVILKET av relèene er blinklys relèet? Og er den eneste måten å komme til de på gjennom det lille hullet over sikringene? Hvilket nr har altså plassen til blinklys relèet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 29, 2006 Er 99% sikker på at blinklysreleet er innebygget i varselblinkbryteren på bilen din. Ergo tror jeg nok du heller bør montere en motstand på blinklysa ute ved lampene slik at strømtrekket på originale og led pærer blir det samme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 30, 2006 Var det jeg "fryktet". Noen som vet hvordan jeg finner ut hvor stor motstand jeg trenger? Jeg prøvde å "ohme" Pærene men voltmeteret reagerer ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 30, 2006 Kanskje de du handlet pærene av vet hvor mye de trekker? Er vel amperetrkket ( strømmen ) som er relevant å vite noe om da det virker som om den originale pæra trekker fler ampere enn diodene. Hvis det er snakk om ei 21 watts pære trekker denne 1.75 ampere. Regnes slik: P/effekt/watt = U/Volt ganger I/ampere. 21W = 12V ganger 1.75 Ampere. Dermed tipper jeg diodene trekker mindre enn 1.75 ampere og at en motstand dermed må monteres slik at amperetrekket over diodene blir 1.75 ampere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 2, 2006 Det er veldig vanskelig å ohme en pære, dette vil i de fleste tilfeller gi en mye lavere motstand enn det som er reelt når den faktisk lyser. Alle glødelamper har en positiv temperatur koeffesient, dvs motstanden øker når glødetråden blir varm. nokk om det. Du kan her se bort i fra strømmen lysdiodelampen trekker da den er ubetydelig i forhold til den strømme lyspæra trekker. Som tidligere nevnt av andre her må du koble en motstand i paralell som gjør at strømtrekket blir det samme som det var med glødelampen. U*U / P = R hvor U her er bilspenningen og P her er effekten på glødelampen som var i blinklyset. eks 12 v og en glødelampe på 21 W gir en motstand på 6,85 ohm ( 12*12/21) Denne motstanden bør tåle minst 15 W helst mer. Jo større effekt den tåler jo kaldere blir den under drift. jeg ville brukt enten http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=6943.htm eller http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2012530.htm Håper dette hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 2, 2006 Hei Hjertelig takk for bra svar her, jeg var selv innom ELFA sidene og fant denne ,motstanden. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=6943.htm Jeg bør vel ha noe slikt som den siden den andre kanskje blirlitt svak ved 25grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 3, 2006 Hei Hjertelig takk for bra svar her, jeg var selv innom ELFA sidene og fant denne ,motstanden. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=6943.htm Jeg bør vel ha noe slikt som den siden den andre kanskje blirlitt svak ved 25grader. Om motstanden bare skal henge fritt tåler den andre "bare" 12,5W det er sant men tror ikke det nødvendigvis er noe problem. blinklyset blinker ,så den reelle effekten er ikke 21 w selv om den i prinsippet erstatter en lyspære på 21w siden lyspæren ikke lyser hele tiden. Lyser den bare halve tiden er jo effekten halvert. men du er sikker om du velger den du foreslår, den tåler det i alle fall! lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 3, 2006 Sånn da var motstander kjøpt inn, nå er det bare å montere de... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...