Trenger råd S2 3B! (Motorfusk, ryker og går ikke på tomgang)

Anbefalte innlegg

Nå i helga har jeg gjort følgende:

 

-Byttet servoreim

-Byttet dynamoreim

-Byttet AC reim

-Byttet vannpumpe

-Byttet løpehjul

-Byttet regreim

-Byttet regreimhjul på veiv

-Byttet den store bolten på veiva samt de 4 små

-Byttet servopumpe samt flushet systemet og gått over til den G00200 olja

-Byttet turbo, men ryker like J#¤%ig så det er nok noe annet

-Byttet termostat

-Byttet den 2 polede termo bryteren på vannmaifolden

 

 

Alt gikk i grunnen lekende lett, men ting tok litt tid fordi det er første gang jeg skrur på Audi og tar litt tid å finne ut hvordan en skal få ting av enklest mulig. Hadde god hjelp av en kompis som er en meget dyktig hobby mekaniker.

Da vi skulle ta av den gamle reima ser vi at den står en tann feil. Den stod slik at det åpnet senere, og dermed effekten høyere opp på registeret, hvis jeg forstod ham rett. Satte den nye på riktig i hvert fall.

 

Fulgte alle kunstens regler og bilen startet på første forsøk når vi var ferdige. Alt vel så langt. Kjører den varm og ser at det fortsatt ryker blått bak bilen så dette er nok muligens ventiltettningene eller en lekkasje på en av sylinderene, men ellers så er alt i orden. Til og med det symbolet i autocheck'n var borte. Det som varsler om lite væske på motoren tror jeg, eller om det har noe med temp å gjøre?? Ikke vet jeg, men borte er det.

 

Da jeg skulle kjøre hjem så kom problemene, Kjørte av gårde og da jeg kom til første kryss så stoppet bilen. Ville ikke gå på tomgang. Da jeg startet opp igjen så ville den fortsatt ikke gå på tomgang. Det er ikke noe problem å holde den i gang med gassen, men gir jeg litt gass så "bobler" det i eksosen og futter og smeller, det virker som den får alt for MYE fuel. Fiser og smeller noe vakent. Røyken er svart og du lukter bensin av den. Kan kjøre bilen normalt ved LITE gasspådrag, men så fort jeg gir gass og den begynner å lade så "bobler" det i potta hehe

 

Har sjekket at alt av slanger og slikt er skrudd skikkelig fast og er tett og gått over de kontaktene vi har vært borti. Tenkte kanskje på LMM, men får man slike symptomer på den? Tok i hvertall ut kontakten på den, men det er akkurat det samme med den koblet av.

 

Hvis noen kjenner igjen disse symptomene og har vært borti dette før er jeg evig taknemlig for deres synspunkter på saken her i denne tråden. Er helt sikkert noe såre enkelt, men er nå så trøtt sliten og lei at jeg overlater tenkinga til dere hehe

 

Så nå hopper jeg til køys og venter spent på komentarer fra dere så jeg kan gå ut å sjekke.

 

Ha en flott helg alle sammen : rock :

 

DSC00018.jpg

 

DSC00016.jpg

 

DSC00014.jpg

 

DSC00010.jpg

 

DSC00006.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har garantert lekkasje i en slange etter lmm, Vedder en tygis på det :P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis bilen har gått med reg reima en tann forskjøvet og du retter opp dette bør det sjekkes at fordeler er korrekt nullstilt. Den skal ikke være så mye feilstilt før motor fusker/ikke starter etter som jeg skjønner. Skal finnes info om nullstilling fordeler 3B motor her hvis du søker litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke skadet den lille låsetappen til løpehjulet på veiva når du løsnet/dro til den store bolten der med masse Nm da...??

 

Hvordan låste du og dro til...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode råd:)

 

Ligger rett ut i dag, men har vært ute bare for å starte opp når motoren var kald for å utelukke at det ikke bare er på varm motor, men det er de samme symptomene : rolleyes

 

Skal sjekke en gang til alle slanger på trykk siden siden det virker som det kan være noe der. Skal også ta en grunn innstilling på fordeleren i morgen for å være på den sikkre siden. Regner med at det er en av de tingene eller en kombinasjon :confused:

 

Brukte et holdeverktøy når jeg skulle dra den bolten til. Alt med reima er i skjønneste orden :)

 

Er vel ikke værre å skifte ventil tettninger på disse enn på andre biler:confused: (ryker fortsatt rimelig mye: dum : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilstyringer på eksossiden er visstnok også en fordel å bytte...de blir slitt med tiden.

 

Toppen må varmes for at de kan bankes ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppen må varmes for at de kan bankes ut.

 

Ikke alltid:)

Og hvis du varmer toppen bør den kanskje planslipes etterpå....:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå satt fordeleren i grunnstilling uten at det hjalp noe særlig så jeg blir vel skyldig litt tyggis her : eek :

Du har garantert lekkasje i en slange etter lmm, Vedder en tygis på det :P.

Men har ligget rett ut så har ikke fått sjekket noe særlig enda. Skal prøve å ta en titt i dag, bilen er jo umulig å kjøre med : bh :

 

Så dere mener at jeg bør skifte ventilstyringene samtidig med ventiltettningene? Er det vanlig da. Bytter jo bare de hvis de er dårlige. Må vel ikke av med toppen om man bare skal skifte tettninger, så da er jo det en del enklere :)

 

Vel vi får se, skal skrive her når jeg finner den sannslynligvis flaue feilen : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vi skulle ta av den gamle reima ser vi at den står en tann feil. Den stod slik at det åpnet senere, og dermed effekten høyere opp på registeret, hvis jeg forstod ham rett. Satte den nye på riktig i hvert fall.

Ved å justere reimen 1 tann senere, vil kamtidene bli 13,8° (pga 52 tenner på kamdrev = 720° = 2omdr) senere. Dvs Muligens mer bunndrag og lavere eksos temperatur (kamtider mer mot RS2).

 

Fiser og smeller noe vakent.

Som andre har nevnt, kan dette skyldes feile kamtider og/eller feil-justert tenning. Hvis tenningstidspunktet er avhengig av kamakselen, har du jo justert denne 13,8° tidligere nå enn før.

 

Hvis tenning eller kamtider er feile, vil dette være en permanent feil, MEN du skriver at bilen gikk ok ved første oppstart, så er det mer sannsynlig noe annet.

Har du lest av feilkoder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært å lest av feilkoder i dag og det som gikk igjen hele tiden var LMM. Denne var deneneste feilkoden som hadde noe med motor å gjøre, men trodde bilen ville gå på tomgang og at man kunne gi gass med denne utkoblet uten at den ville futte og smelle. Har målt forbruket nå og det ligger på mellom 4-5 liter på mila!!!!!!!: eek : : eek : : eek : Kjører så lite som mulig da dette "vasker" sylinderveggene til krom : bh :

 

Noen som har en LMM som jeg kan prøve på bilen min? Ville gjerne testet dette før jeg kjøpte ny.

 

Samme LMM på 3B,AAN og ABY

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter bytte av lambda og lmm så går i hvertfall bilen igjen :) Den går dårlig og bruker fortsatt for myr fuel i forhold til før, men vi er langt på vei i riktig retning. Skal bytte multitemp føleren som kom i posten i går i morgen en gang og så får jeg se på hvorfor den drar så dårlig nå. Har kjøpt trykkmåler så jeg får se hva den lader. Går liksom jamt dårlig på hele registeret nå uten at turboen "sparker" inn slik den gjorde før. Men nå ryker ikke bilen mer :) Til og med den bøå røyken ble borte etter bytte av lmm??????

 

Så får vi se hvordan det går videre. Takker for all hjelp og gode råd!

 

Skal skrive her når jeg finner ut hvorfor den drar så dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du skriver du har sjekket slanger, men har du trykktestet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk luft temp sensoren på innsuget som er festa med 2 unbraco skruer. min sensor hadde "avgnagde" ledninger inni isolasjonen. det var et smått HE*VETE å finne ut. Førte til NOE økt forbruk og div kødding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har trykktestet ja og det er ikke noe lekkasjer :)

 

Den lufttempsensoren ja...hmmm hadde jeg ikke tenkt på. Skal gå over litt i morra igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da er vi et steg nærmere feilsøking : rolleyes

Har bytta multitempgiveren nå, og temp instrumentet i bilen virker som det skal, men i autocheck kommer fortsatt det fordømrade vanntemp tegnet opp og det piper som fy. Er det noen som har en oversikt over hvilke sensorer som trigger den feilen??

 

Har også lagt opp trykkmåler for å sjekke ladetrykk, så viser det seg at den bare lader 0.4bar? Det første som slår meg er N75 ventilen, men kom gjerne med tips og råd om andre ting. Satte som sagt tenninga i grunnstilling, kan det hende den har for mye fortenning som gjør at den banker og drar ned trykket?? Mulig jeg er helt på jordet her nå, men hiver ut mine tanker rundt dette. Er bare så kjedelig når gamla i nabohuset sykkler fortere til butikken en det jeg klarer å kjøre om dagen :P

 

Takk på forhånd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ser på ekapansjonstanken din, så er det en føler der, den trigger det vanntegnet. Er varsel om lite kjøleveske i allefall.

 

Enten er det magnetventil eller så har det hoppet av slangen til mapsensoren. Da vil den gi grunntrykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker...da blir det å nappe ut pluggen i bånn på ekspansjonstanken og sjekke evt. legge en lask over for å sjekke om det blir borte da :)

 

Skal nappe av ledningen til magnetventilen i morra og sjekke om det er det samme da. Tror nok det er den og ikke den til MAP'n. Den har jo ikke blitt rørt, men det har N75 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men sjekk etter, kan ha hoppa av rett innved hjernen... vanlig feil. Skjedd meg etpar ganger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting tar tid!

Etter mye om og men fant jeg ut at det var magnetventilen som hadde tatt kvelden. Bestillte ny N75J på møller og denne var det 2 uker levering på. Når jeg fikk denne var den selvfølgelig ødelagt (sprekt i plastikken). Fiklet en del med min gamle og fikk denne til å virke igjen :)

Men det er fortsatt noe rart. Nå ser jeg bilen lader/peaker opp mot 1,3-1,5 bar for så å dette ned mot 0,7-0,8. Dette er i og for seg greit, MEN....bilen går dårlig når den lader over 1 bar! Virker som om den får for mye fuel. Trodde først dette var en lekasje på trykksiden, men har trykktestet og det er potte tett. Det som da slår meg er at dette er en ettermontert trykkmåler som viser reelt trykk. Og er det ikke byttet MAP i denne bilen så klarer vel den ikke registrere trykk over 1 bar og vil da gi feil blanding? Det som er rart er at bilen gikk som ei kula før jeg begynte med alt dette :(

Mulig jeg er på tynn is her så kom med tankene deres rundt dette. Jeg lærer stadig noe nytt om denne motoren hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket etter vakum lekkasje? Ta en halvliterflaskebunn, borr hull, tre inn en dekkventil til bilhjul, teip rundt til den får passe størrelse, og skru av lmm og luftfilter og skru på denne. Så setter du forsiktig trykk på systemet å hører hvor det lekker. Jeg fant nettopp, 5 vakum lekkasjer på min! :o (fikset de fleste)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd dette her Robert, men hva kom du frem til at det var?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.