Motoren fusker litt etter vask, hvordan feilsøke?

Anbefalte innlegg

Tilslutt var det ingen vei tilbake. Mottorrommet så ut som om det var klart til å motta årets ladning med settepotet, eventuelt kunne ringblomster sikkert ha pyntet opp mellom turbo og slanger. Det var bare å dra fram kanna med avfetting og høytrykks spyleren.

 

En delt tid senere, den værste møkka er borte, alt ser bra ut. Bilen starte og kommer greit inn i garasjen for dagen. Starter som den skal og går 20 km til jobb uten problem. Starter greit når jeg skal hjem også, men så kommer harkingen. Virker som den har problemer med tenningen eller en dyse. Når den er kald går den som normalt i et par minutter, så begynner det. Symptomer er vibrasjoner, det rykker i girstanga, ladetrykke er høyere enn normalt (bruker mer bensin for å få en viss effekt)og dersom jeg gir litt gass så rykker det bare mer. Når motoren er varm og cruiser i 80, så er det perioder med jevn gange, men gir jeg gass og får ladetrykk så begynner harkingen.

 

Tok en enkel feilsøk i går, tok ut en og en kontakt til dysene mens motoren gikk på tomgang. Det virket å være sylinder 1 som hadde probleme (fremste sylinder), da det var minimal endring i motordur når denne ble koblet av.

 

Ser at det er et par rifter i besyttelsen på dysen til denne sylinderen, ellers er det ikke mulig å se noe spesielt.

 

Finnes det en grei måte å sjekke om det er dysen eller tenningen det er problemer med uten å skru løs og flytte rundt deler? Eventuelt, hvordan gjøres dette enklest?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at ikke pluggene dine bader i vann? Regner med du har de nedsenkede pluggene med lange plughetter? Ta av coilene og blås med trykk luft og sray litt crc på....Hadde samme problem på min...Gikk som en dass...:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jim Johansen

Sikker på at ikke pluggene dine bader i vann? Regner med du har de nedsenkede pluggene med lange plughetter? Ta av coilene og blås med trykk luft og sray litt crc på....Hadde samme problem på min...Gikk som en dass...:(

 

 

Du må nok ta frem umbrakonøklene dine. Åpne toppdekselet for å sjekke om du har fått vann inn på eneren.

 

Jeg har og problemer etter motorvask(AAN). Kjekt å ha rutine på tennpluggsjekk - to fluer i en sjekk!

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dette stemmer, kan det være pakningen imellom "aludekselet"/coilholderen, og toppen som er dårlig tro?

 

Ligger en liten gummipakning imellom der etter det jeg vet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nah.. Den er ikke dårlig, men er ikke tett heller. Ikke uvanlig feil dette her, gitt! :o) Men som Preben sier; du kan ikke sjekke pluggene for ofte! (riktig moment, takk..)

 

Hvis du styrer unna høyt trykk akkurat rundt dekselet pleier det å gå bra. Jeg bruker bare en radiatorkost akkurat rundt der, og skyller lett av. Går vanligvis bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er momentet på plugger i grunn? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg kom hjem i går skrudde jeg av pluggdekselet for å se, og riktig, det var vannpærler på gummidildoen , og lett antydning til rust på noen av delene på coilen til eneren. Fant en sprekke i dekselet rundt bolten, samt at det ikke er noe pakning mellom deksel og topp. Ikke så rart det ble fuktig.

 

Iallefall, lot det varme dekselet ligge åpent over natta, og vips så funka bilen som f...

 

Hyggelig å komme på nett og se at det hadde kommet mange right-on-target forslag til hva som var galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da handler du bare den "ring" pakningen da veit du!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk med kondens etter vask, et annet tips er å bruke kondensfjerner på forskjellige deler etter motorvask.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.