#1 Skrevet April 20, 2004 Tilslutt var det ingen vei tilbake. Mottorrommet så ut som om det var klart til å motta årets ladning med settepotet, eventuelt kunne ringblomster sikkert ha pyntet opp mellom turbo og slanger. Det var bare å dra fram kanna med avfetting og høytrykks spyleren. En delt tid senere, den værste møkka er borte, alt ser bra ut. Bilen starte og kommer greit inn i garasjen for dagen. Starter som den skal og går 20 km til jobb uten problem. Starter greit når jeg skal hjem også, men så kommer harkingen. Virker som den har problemer med tenningen eller en dyse. Når den er kald går den som normalt i et par minutter, så begynner det. Symptomer er vibrasjoner, det rykker i girstanga, ladetrykke er høyere enn normalt (bruker mer bensin for å få en viss effekt)og dersom jeg gir litt gass så rykker det bare mer. Når motoren er varm og cruiser i 80, så er det perioder med jevn gange, men gir jeg gass og får ladetrykk så begynner harkingen. Tok en enkel feilsøk i går, tok ut en og en kontakt til dysene mens motoren gikk på tomgang. Det virket å være sylinder 1 som hadde probleme (fremste sylinder), da det var minimal endring i motordur når denne ble koblet av. Ser at det er et par rifter i besyttelsen på dysen til denne sylinderen, ellers er det ikke mulig å se noe spesielt. Finnes det en grei måte å sjekke om det er dysen eller tenningen det er problemer med uten å skru løs og flytte rundt deler? Eventuelt, hvordan gjøres dette enklest? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 20, 2004 Sikker på at ikke pluggene dine bader i vann? Regner med du har de nedsenkede pluggene med lange plughetter? Ta av coilene og blås med trykk luft og sray litt crc på....Hadde samme problem på min...Gikk som en dass... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 20, 2004 Opprinnelig postet av Jim Johansen Sikker på at ikke pluggene dine bader i vann? Regner med du har de nedsenkede pluggene med lange plughetter? Ta av coilene og blås med trykk luft og sray litt crc på....Hadde samme problem på min...Gikk som en dass... Du må nok ta frem umbrakonøklene dine. Åpne toppdekselet for å sjekke om du har fått vann inn på eneren. Jeg har og problemer etter motorvask(AAN). Kjekt å ha rutine på tennpluggsjekk - to fluer i en sjekk! Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 20, 2004 Om dette stemmer, kan det være pakningen imellom "aludekselet"/coilholderen, og toppen som er dårlig tro? Ligger en liten gummipakning imellom der etter det jeg vet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 20, 2004 Nah.. Den er ikke dårlig, men er ikke tett heller. Ikke uvanlig feil dette her, gitt! ) Men som Preben sier; du kan ikke sjekke pluggene for ofte! (riktig moment, takk..) Hvis du styrer unna høyt trykk akkurat rundt dekselet pleier det å gå bra. Jeg bruker bare en radiatorkost akkurat rundt der, og skyller lett av. Går vanligvis bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 20, 2004 Hva er momentet på plugger i grunn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 21, 2004 Da jeg kom hjem i går skrudde jeg av pluggdekselet for å se, og riktig, det var vannpærler på gummidildoen , og lett antydning til rust på noen av delene på coilen til eneren. Fant en sprekke i dekselet rundt bolten, samt at det ikke er noe pakning mellom deksel og topp. Ikke så rart det ble fuktig. Iallefall, lot det varme dekselet ligge åpent over natta, og vips så funka bilen som f... Hyggelig å komme på nett og se at det hadde kommet mange right-on-target forslag til hva som var galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 21, 2004 Da handler du bare den "ring" pakningen da veit du! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 22, 2004 Typisk med kondens etter vask, et annet tips er å bruke kondensfjerner på forskjellige deler etter motorvask. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...