Plutselig sjedde det noe med dieselen min!!!

Anbefalte innlegg

Hei og hå, her kommer en liten fortelling...

Jeg har en 99 mod a6 1,9 tdi med 110hk.

Jeg hadde vært i Harstad for å hente en campingvogn som ble handlet inn, syntes ikke bilen dro vogna så værst egentlig. Da jeg hadde kjørt 20-30 mil, i rettning sør, ble det for å si det mildt, veldig mange og bratte bakker, som man skulle både opp og ned fra. I en lang tunnel, som hadde en bra stigning, fikk jeg problemer. Bilen greide ikke å holde farta i 4 gir, men derimot økte farta i 3 igjen, etter 2-3 girskift, ble det så jeg holdt 3 gir ganske så lenge. MEN, plutselig forsvant alt av motorkraft, greide så vitt å komme meg ut fra tunnellen i 2 gir. Hadde rett og slett fått meg en på trynet, viste ikke hva jeg hadde gjort. Etter noen killometer, stoppa jeg bil og vogn, stoppet motor, og deretter startet igjen. Da gikk den jo bedre igjen, men ikke i nærheten av hva den hadde gjort.

I ettertid, synes jeg ikke bilen drar som normalt , og den har overhodet ikke samme lyd fra motoren lenger..Kakler mye synes nå jeg...

Har noen, noen gode råd??????:tilber:

Hilsen Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har turbo'en din gått kanskje? virker som om det har vært ganske heftig slitasje ihvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en lignende opplevelse på vei fra vestfold til Kristiansand en gang. Forskjellen var at jeg var i godt på drag i 4. gir og så mista bilen futten. Jeg kjørte 18 mil med lusen effekt (fordi jeg ikke visste bedre). Etter en restart av bilen ble den normal igjen. Jeg fikk lest ut feilmeldinger med VAGCom og da viste det seg at bilen hadde gått over i nødmodus pga for høyt turbotrykk. Dette kan visst nok skje på turtall opp mot sperra på 1,9 TDI maskinene etter hva jeg har fått høre. Men det skal være grunn til å bekymre seg for slanger eller turbo om dette skjer igjen.

Bilen jeg kjørte var en Golf 3 1,9 TDI. Disse motorene er visst ganske like etter hva jeg vet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet hva en slik turbo koster da???

: vinke : : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som dette kan være noen feilkoder som har satt motorstyringa inn i ett nødprogram..

Dra til noen som har VAG-COM og les ut feil før du gjør noe annet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.