Anbefalte innlegg

Skulle teste en forsterker idag, å da var jeg så uheldig at kassen flytta såpass på seg at den rev ut ene ledn i terminal på kasse slik at forsterkeren

kortslutta : bh :

Noen som har god peiling på sånt om det lar seg reparere?, er sef ikke lett uttale seg om noen ikke får sett men...

legger ved et bilde, er forresten ei monoblokk fra Orion.

brent.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så å si umulig å si sånn umiddelbart, det kan være alt fra en sikkering som har gått til at sluttrinnet er gått. først og fremst ville jeg sjekket om det er noen sikkeringer der og om disse er hele.

Er sluttrinnet, altså de komponentene som står på siden og skrudd til kjøleplatene gått er det i mange tilfeller dyrere å fikse enn å kjøpe ny. dette kommer selvfølgelig ann på prisklasse, kjenner ikke til den du har der. har du litt kjennskap til elektronikk er dette somregel enkelt å måle.

 

Ved å ohme collector emitter om de er vanlige transistorer eller ohme drain source hvis det er felteffekt.

NÅR FORSTREKEREN IKKE ER KOBLET TIL! Her skal det normalt dett være veldig mange ohm( M ohm ofte), er de ødelagt er det ofte bare noen ohm ( 0,5 - 3 ofte).

 

Hva står det på de komponentene som står på kjøleplatene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Det er ikke noen sikringer i denne forsterkeren å når du ser etter oppe til venstre på bildet er det hvertfall to store og flere små stekte motstander? . Skrudde av aluskinna der som det er svidd, å på de komponentene står det:

 

irf 640, I(?)R, 124K, 3Y, 6B

irf 640, I(?)R, 146K, 8C, 3W

irf 6940, I(?)R, 219K, 0C, A4

irf 6940, I(?)R, 218K, 0B, 33

 

det er dette som er transistorene?

Å siden det er svidd der kan jeg regne med at en eller flere av de har

en kortslutn? behøver jeg å demontere før jeg måler eller kan de være lodda fast?

 

 

mvh dag a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

måten å reparere en forsterker på er jo å bytte alle komponenter som er ødelagte, men i noen tilfeller kan det være vanskelig da de er svidde og man ser ikke hva det er.. (fagekode osv)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Det er ikke noen sikringer i denne forsterkeren å når du ser etter oppe til venstre på bildet er det hvertfall to store og flere små stekte motstander? . Skrudde av aluskinna der som det er svidd, å på de komponentene står det:

 

irf 640, I(?)R, 124K, 3Y, 6B

irf 640, I(?)R, 146K, 8C, 3W

irf 6940, I(?)R, 219K, 0C, A4

irf 6940, I(?)R, 218K, 0B, 33

 

det er dette som er transistorene?

Å siden det er svidd der kan jeg regne med at en eller flere av de har

en kortslutn? behøver jeg å demontere før jeg måler eller kan de være lodda fast?

 

 

mvh dag a

 

Jeg med veldig stor sansynlighet si at alle disse transistorene må byttes.

det positive opi det hele er at de der ikke er dyre, jeg har mange av disse så de kan jeg sende deg.

Hvor mye av motstander o.l er svidd?? ofte er det en motstand pr transistor som er svidd, source motstanden.

Må bare advare deg, sansynligheten for at det har gått noe mer enn disse er ganske stor men det er verdt å forsøke å bytte disse.

Du trenger ikke koble dem løs før måling bare forsterkeren ikke er koblet till.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.