Vanntemperatur /-sirkulasjon spørsmål

Anbefalte innlegg

Har et problem med temperaturen på vannet på motoren min (WJ), og i den forbindelse har jeg vært oppe med vannslager +++ og satt på litt trykk.

Trodde først det var radiatoren som var tett : eek : , men nei... Full rulle gjennom den når det ble satt på trykk.

 

Prøvde så å sette trykk på vannslangene inn på motoren, og merkelig nok var det full gjennomtrekk der også (dvs. at vannet kom ut på koblingen til radiatoren :confused: ). Så da kommer spørsmål 1:

 

Skal ikke vannet stoppe ved termostaten og sirkulere inne i motoren ved kald motor og iskaldt vann som kjørt på??? (Og åpne når det blir ca 90 grader ?)

 

Så til problem nr. 2: Når det nå viser seg at det er full sirkulasjon i motor og radiator, hvorfor blir da vannet så veldig varmt når radiatorenvifta står og går på fullt når man kjører " normalt" ?? Kan dette indikere en vannpumpe som ikke fungerer, eller fungerer dårlig? Dette skal jo ikke ha noe med en defekt termostat å gjøre ettersom det er full "gjennomtrekk" på sirkulasjonen : eek :

 

Når det var kaldere i været så fikk man motoren ned på et "normalt" nivå, men når temp'en i lufta kom over 10 grader så var det lite funksjon...

 

Eller kan alt dette bunne ut i en defekt temp.giver?? (tviler sterkt på dette da det lukter "varmt" i motorrommet nå tempmåleren indikerer en høy temp på vannet..: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blåser det varmt i kupevifta når motoren er varm da? hvis ikke kan det være luft i systemet. Dette fører til at det ikke blir sirkulasjon. sett bilen i en bratt oppoverbakke, og la den gå på tomgang, så får du luftet systemet.

 

Hvis ikke dette hjelper, kan det være vannpumpa:

 

se på den tynne slangen som går fra radiatoren til ekspansjonstanken, det skal komme litt kjøleveske der hele tiden. Hvis det er vanskelig å se, kan du ruse motoren litt for da kommer det mer...

Hvis det ikke kommer vann her, er sansynligvis vannpumpa gåen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om det kommer vann i den lille slangen som sitter på toppen av ekspansjonstanken da motoren går. Om det ikke kommer vann her eller du må ruse den opp for at det skal komme noe er vannpumpa defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, skal få sjekket ut dette idag håper jeg...: bråk :

 

Men, burde ikke termostaten ha stengt sirkulasjonen i motoren når denne var kald og vannet var kaldt? Og ikke vært full gjennomstrømming der?

 

Og er det forøvrig noen som vet om vannpumpa på WJ-motoren kan være den samme som på Passat 5-syl motorene før '88??

 

Edit: Fant ut at disse er rimelig like, med unntak av noen sprengskiver som fester inn denne :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, skal få sjekket ut dette idag håper jeg...: bråk :

 

Men, burde ikke termostaten ha stengt sirkulasjonen i motoren når denne var kald og vannet var kaldt? Og ikke vært full gjennomstrømming der?

 

Og er det forøvrig noen som vet om vannpumpa på WJ-motoren kan være den samme som på Passat 5-syl motorene før '88??

 

Edit: Fant ut at disse er rimelig like, med unntak av noen sprengskiver som fester inn denne :-)

 

Jo termostaten burde stenge. Koster jo ikke mange kronene for en ny da..

Jeg hadde kjøpt ny vannpumpe, Den koster bare et par hundringser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg byttet vannpumpe, termostat og spylt gjennom både blokk og radiator, det er fullsirkulasjon både i blokka og i radiatoren, termostaten er ny og det samme er vannpumpa....

 

MEN fremdeles får jeg ikke sirkulasjon i motoren slik at tempen går ned???: gråter :: klø :

 

Kan jeg ha satt termostaten feil? Er det mange måter å sette denne inn på ?

Har ikke bilde akkurat her, men fjæra (den lengste ende) står inn i blokka, og "teksten" på framsiden av termostaten står pekende opp (hvis det har noe å si, i Haynes manualen er det henvist til en pil på termostaten som skal peke ned, men ingen av termostatene jeg har hatt mellom hendene har hatt denne pila på seg, både orginalt og uorginalt....)

 

Og kan det være andre feilkilder inne i bildet her?? For i ekspansjonstanken koker det nemlig og varmeapparatet blåser varmt så det holder.....(som om det er det jeg trenger nå på sommeren.....) : eek :

 

Men radiatoren er kald, og det samme er slangen fra termostathuset og inn på radiatoren....: klø :: bh :

 

Edit: Et dårlig bilde vedlagt her nå, men slik er termostaten montert sett fra siden på motoren, med skriften på termostaten opp (selv om det vises dårlig på dette bildet...)

Bilde(101).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg byttet vannpumpe, termostat og spylt gjennom både blokk og radiator, det er fullsirkulasjon både i blokka og i radiatoren, termostaten er ny og det samme er vannpumpa....

 

MEN fremdeles får jeg ikke sirkulasjon i motoren slik at tempen går ned???: gråter :: klø :

 

Kan jeg ha satt termostaten feil? Er det mange måter å sette denne inn på ?

Har ikke bilde akkurat her, men fjæra (den lengste ende) står inn i blokka, og "teksten" på framsiden av termostaten står pekende opp (hvis det har noe å si, i Haynes manualen er det henvist til en pil på termostaten som skal peke ned, men ingen av termostatene jeg har hatt mellom hendene har hatt denne pila på seg, både orginalt og uorginalt....)

 

Og kan det være andre feilkilder inne i bildet her?? For i ekspansjonstanken koker det nemlig og varmeapparatet blåser varmt så det holder.....(som om det er det jeg trenger nå på sommeren.....) : eek :

 

Men radiatoren er kald, og det samme er slangen fra termostathuset og inn på radiatoren....: klø :: bh :

Prøv å kjør uten termostat, da ser du om den funker eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg feilkilden er funnet....

Var ute og kjørte igår kveld uten termostat (kjørte litt for langt unna heimen da så det ble "litt varmt...": dum : )

 

Men fant ut at både slagen inn på blokka og ut fra blokka var meget varme, øvre del av radiatoren var glovarm, MEN nederste del var "kald"....

 

Så her er det vel bare å skaffe seg en ny radiator...: bråk : : bråk : : bråk :

 

Noen som har en bra radiator å selge meg??: rolleyes

(Som passer i min Passat 32B Syncro....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På poloen starter ikke viften så jeg regner med temp-føleren er gåen, men bilen koker selv ved kjøring i 80, har den elektriske viften så mye å si at den holder temperaturen nede når bilen er i fart?

Og er det elektrisk vannpumpe på disse her, kan bare se reimen går inn på dynamo og servopumpe? - hvor sitter den eventuelt (motorkode AEE)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

opper dette spørsmålet, men har funnet ut det med vannpumpen, bare ikke hvor den sitter enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har endelig funnet feilen, pinnen som holder fjærtrykket på termostaten hviler i mot termostathuset - noe plast bakelittdrit , så den hadde selvfølgelig knekt.

Reagerte litt på at mekonomen selger termostatene både med/uten hus, men no fikk jeg svaret, står alltid lukket. Så no blir det ny hos mekonomen ,-400kr totalt - fullt levelig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.