bygge om til el kjølevifte?

Anbefalte innlegg

har en s4 aan med denne viskose kjøleviften og synest denne lager alt for mye lyd.. mulig det er noe galt med min for den uler like mye hele tiden.

men lurte på om noen her har bygget om til el vifte på sin bil?? hvilken vifte brukte dere i tilfelle og hvordan koble opp med tempratur giver?

har kjørt uten vifte nå i vinter men nå som det ble varmere ute ble eg nødt og sette den på igjen da bilen ble for varm!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den andre vifta er vel til klima og kobler vell ikke inn før på ca 105 grader.. blir ikke det litt sent? kjølevifte bør vell starte på ca 95grader... men det settet der ser veldig greit ut ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har høy og lav temp på min AC vifte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om alle tror den el-viften er til klimaen, det er den ikke. Denne viften skal kjøle ned motoren når etter-sirkulasjonssystemet er i funksjon. Viften styres av en egen føler som åpner på ca 110 grader og kobler ut ved ca 90 grader, systemet er laget for å ungå turbokok og overoppheting etter at motoren er stoppet. Jeg hadde ikke koblet en ettermontert elvifte på denne føleren da den som sagt ikke slår inn før på 110 grader. Termobryteren/føleren sitter ved siden av den store tempføleren foran på røret under innsuget, baret å nappe av de to ledningene, koble dem sammen og vips, da starter både sirkulasjonspumpen og elviften:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var dette eg og målte meg fram til tidligere idag da koblett denne viften inn ved rundt 105grader og det er for sent.. noen som har et tips til hvor eg enkelt kan montere en tempratur bryter da? enkleste er vel kansje og gå inn i en slange?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om alle tror den el-viften er til klimaen, det er den ikke. Denne viften skal kjøle ned motoren når etter-sirkulasjonssystemet er i funksjon. Viften styres av en egen føler som åpner på ca 110 grader og kobler ut ved ca 90 grader, systemet er laget for å ungå turbokok og overoppheting etter at motoren er stoppet. Jeg hadde ikke koblet en ettermontert elvifte på denne føleren da den som sagt ikke slår inn før på 110 grader. Termobryteren/føleren sitter ved siden av den store tempføleren foran på røret under innsuget, baret å nappe av de to ledningene, koble dem sammen og vips, da starter både sirkulasjonspumpen og elviften:)

 

 

Merkelig... når jeg setter på klimaen på min, samme om bilen er nettopp startet og motor er kald, starter el.vifta med en gang, og går av når jeg trykker av klimaen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig... når jeg setter på klimaen på min, samme om bilen er nettopp startet og motor er kald, starter el.vifta med en gang, og går av når jeg trykker av klimaen igjen.

 

Dette er helt normalt på ganske mange biler, det er en av grunnene til at det er en elektrisk vifte der i tillegg til en viskosekoblet. Hadde ikke den startet ville effekten av klimaanlegget blitt vesentlig redusert.

radiatoren til klimaen ligger forran radiatoren til motoren. jo kaldere airconditionanlegget er på varm side/trykkside jo enklere er det for anlegget å oppnåskikkelig kaldt på kald side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om alle tror den el-viften er til klimaen, det er den ikke.

 

Tenker på dette utsagnet.... Må ha noe med klimaen å gjøre! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel gutter, det er da ikke så varmt;) På min bil starter ikke denne viften med klimaen, men kun sammen med sirkulasjonspumpen. Men med gammel S4 med dertil ledningsnett er det ikke godt å vite:rolleye: Vifta har da i beste fall to funksjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, min fars S6 starter denne vifta med klimaen som Geir her nevner, mens min har ikke slått inn nei : klø : begge S6 2.2.. er vel noe snevert bruksområde om den bare slår inn med sirkulasjonsvannpumpa.. Hmm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.