#1 Skrevet Mai 5, 2006 Er det best å kjøre med 98oktan selvom man ikke har chippet bilen? Jeg kjører en Golf 4 1,8turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 5, 2006 Grunnen til at chippede biler bruker 98 er at tenningen er justert. Du bør justere tenningen på bilen for å bruke 98 trur eg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 6, 2006 Begynte med 98 oktan på min A3 1,8 uten turbo og har ikke trengt å justere noen ting.. Faktisk bruker den mindre på mila når jeg kjører langt i forhold til når jeg brukte 95 oktan Men så mye kø det er på ringveien her i Oslo går det nok opp i opp likevel Men synes uansett at bilen drar litt bedre, så jeg holder meg nok til 98 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 6, 2006 Ok:) Ja fylte 98oktan for første gang idag:) Klarte ikke å la være:) Syntes også kanskje jeg ante at den dro litt bedre, men er vel kanskje innbilt;) Ikke vet jeg. Men tenkte å chippe den etterhvert, så da må man jo helst ha 98 på tanken så. Kan egentlig ikke skjønne at det skal være skadelig ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 6, 2006 Ok:) Ja fylte 98oktan for første gang idag:) Klarte ikke å la være:)Syntes også kanskje jeg ante at den dro litt bedre, men er vel kanskje innbilt;) Ikke vet jeg. Men tenkte å chippe den etterhvert, så da må man jo helst ha 98 på tanken så. Kan egentlig ikke skjønne at det skal være skadelig ihvertfall. Hvis jeg ikke tar helt feil så justerer tenningen seg selv på bilen din. Men må kjøre en del mil før dette skjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 6, 2006 Original motorstyring vil ikke utnytte bankefastheten i høyere oktan enn 95. Men, har hørt fra ingeniør på Statoil at 98 har som en bieffekt av foredlingsprosessen noe høyere kvalitet og kan dermed gi marginalt bedre effekt og forbruk. Den skulle også kjøle litt bedre, uten at jeg husker forklaringen på det Om det lønner seg i kroner og øre derimot er vel vanskelig å si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 6, 2006 monter en oljecatch tank, da slipper dere all det vannet som kommer i forbrenningen om vinteren... i vinter måtte jeg nesten tamme catchtanken for vann hver 3 kjøretur... og om dette vannet kommer inn i innsug/ forbrenningsrom så setter dette ned oktantallet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 6, 2006 Du kan alltid kjøre på høyere oktan enn hva motoren er beregnet for, men det har ingen annen virkning enn at drivstoff-kostnadene dine blir høyere. Verre er det å kjøre på lavere oktan enn hva motoren er justert/programert for. Da vil du på et eller annet tidspunkt få motorbank. Oktantallet beskriver bare bensinens evne til å motstå selvantenning. Holder det med 95 oktan så holder det med 95 oktan. Chipping kan selvsagt føre til at man må kjøre på høyere oktantall, men d var vel ikke aktuelt i dette tilfellet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 6, 2006 Fordi nyere bilers motor har en eller flere såkalte bankesensorer ( føler montert på motorblokka som føler tenningsbank i motoren ) sender denne/disse signaler til motorstyreenheten kontinuerlig, slik at tenningen justeres kontinuerlig for å unngå tenningsbank. Etter hva jeg kan skjønne er det derfor ikke skadelig med hverken 95 eller 98 oktan. Selv kjørte jeg to tanker med 92 oktan i Danmark i fjor sommer uten å merke/høre noe. Mulig at motoreffekten er noe høyere ved et høyere oktantall da men.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 6, 2006 Har bestandi kjørt mine bensin biler på 98oktan...... Audi 90 2.3 20v justerer jo selv tenninga etter oktanen...så din a3 gjør nok det den også... Står jo i instruksjons boka at bilene KAN kjøres på 95okt men bør ha 98okt:) for da går den finere å har en bedre gange... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 6, 2006 Hadde en gang en SAAB 9-5 Aero og i instruksjonsboka på den stod det at den fikk mere dreiemoment ved 98 enn ved 95 oktan. Dette fordi 98 selvtenner senere og dermed kan tenningen stilles senere/ mere aggresivt noe som resulterer i høyere effekt. Chippede biler burde kjøres på 98 pga høyere trykk og pga tenningen. Mange/fleste chipper er beregnet for 98 oktan pga høyest effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 6, 2006 Jeg har jo samme motor i min og bruker kun 98 oktan. Går billigere - og bedre ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 6, 2006 Har kun kjørt på 98 jeg, det året jeg har hatt bilen min.... Forrige eier sa han hadde fylt for det meste 98 han og, for han hadde hørt den skulle gå bedre på 98!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 6, 2006 Etter det eg veit så er dei fleste nye motorstyringar "adaptive". D.v.s at dei heile tida lærer seg korleis bl.a fortenning skal vera. Dersom du vanlegvis har fyllt 98 oktan på ein chippa bil, så lærer den seg bl.a. kor mykje fortenning den kan ha utan å få tenningsbank. Dersom du då fyller 95 så vil motorstyringa stilla seg inn på mindre fortenning for å unngå tenningsbank og effekten vil gå ned på grunn av at fortenninga ikkje kan vera så "aggresiv" som den ver med 98 oktan. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 7, 2006 Etter det eg veit så er dei fleste nye motorstyringar "adaptive". D.v.s at dei heile tida lærer seg korleis bl.a fortenning skal vera. Dersom du vanlegvis har fyllt 98 oktan på ein chippa bil, så lærer den seg bl.a. kor mykje fortenning den kan ha utan å få tenningsbank. Dersom du då fyller 95 så vil motorstyringa stilla seg inn på mindre fortenning for å unngå tenningsbank og effekten vil gå ned på grunn av at fortenninga ikkje kan vera så "aggresiv" som den ver med 98 oktan. Jepp. Var det jeg mente. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 7, 2006 Jeg fylte en tank med 95 oktan i Tyskland i fjor, og da mistet jeg 20-30 km/t i toppfart. Merket ikke noe særlig i lave hastigheter, men bilen føltes litt daffere der og. Så ja, jeg tror helt klart at det er forskjell på 95 og 98 oktan. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...