Anbefalte innlegg

Er det best å kjøre med 98oktan selvom man ikke har chippet bilen?

Jeg kjører en Golf 4 1,8turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at chippede biler bruker 98 er at tenningen er justert. Du bør justere tenningen på bilen for å bruke 98 trur eg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynte med 98 oktan på min A3 1,8 uten turbo og har ikke trengt å justere noen ting.. : rolleyes Faktisk bruker den mindre på mila når jeg kjører langt i forhold til når jeg brukte 95 oktan : smil : Men så mye kø det er på ringveien her i Oslo går det nok opp i opp likevel : dum :

 

Men synes uansett at bilen drar litt bedre, så jeg holder meg nok til 98 : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok:) Ja fylte 98oktan for første gang idag:) Klarte ikke å la være:)

Syntes også kanskje jeg ante at den dro litt bedre, men er vel kanskje innbilt;)

Ikke vet jeg. Men tenkte å chippe den etterhvert, så da må man jo helst ha 98 på tanken så. Kan egentlig ikke skjønne at det skal være skadelig ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok:) Ja fylte 98oktan for første gang idag:) Klarte ikke å la være:)

Syntes også kanskje jeg ante at den dro litt bedre, men er vel kanskje innbilt;)

Ikke vet jeg. Men tenkte å chippe den etterhvert, så da må man jo helst ha 98 på tanken så. Kan egentlig ikke skjønne at det skal være skadelig ihvertfall.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så justerer tenningen seg selv på bilen din. Men må kjøre en del mil før dette skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Original motorstyring vil ikke utnytte bankefastheten i høyere oktan enn 95.

 

Men, har hørt fra ingeniør på Statoil at 98 har som en bieffekt av foredlingsprosessen noe høyere kvalitet og kan dermed gi marginalt bedre effekt og forbruk. Den skulle også kjøle litt bedre, uten at jeg husker forklaringen på det :)

 

Om det lønner seg i kroner og øre derimot er vel vanskelig å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

monter en oljecatch tank, da slipper dere all det vannet som kommer i forbrenningen om vinteren... i vinter måtte jeg nesten tamme catchtanken for vann hver 3 kjøretur... og om dette vannet kommer inn i innsug/ forbrenningsrom så setter dette ned oktantallet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan alltid kjøre på høyere oktan enn hva motoren er beregnet for, men det har ingen annen virkning enn at drivstoff-kostnadene dine blir høyere.

 

Verre er det å kjøre på lavere oktan enn hva motoren er justert/programert for. Da vil du på et eller annet tidspunkt få motorbank.

 

Oktantallet beskriver bare bensinens evne til å motstå selvantenning.

Holder det med 95 oktan så holder det med 95 oktan.

 

Chipping kan selvsagt føre til at man må kjøre på høyere oktantall, men d var vel ikke aktuelt i dette tilfellet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi nyere bilers motor har en eller flere såkalte bankesensorer ( føler montert på motorblokka som føler tenningsbank i motoren ) sender denne/disse signaler til motorstyreenheten kontinuerlig, slik at tenningen justeres kontinuerlig for å unngå tenningsbank.

 

Etter hva jeg kan skjønne er det derfor ikke skadelig med hverken 95 eller 98 oktan. Selv kjørte jeg to tanker med 92 oktan i Danmark i fjor sommer uten å merke/høre noe.

 

Mulig at motoreffekten er noe høyere ved et høyere oktantall da men....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestandi kjørt mine bensin biler på 98oktan......

 

Audi 90 2.3 20v justerer jo selv tenninga etter oktanen...så din a3 gjør nok det den også...;)

 

Står jo i instruksjons boka at bilene KAN kjøres på 95okt men bør ha 98okt:)

for da går den finere å har en bedre gange...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en gang en SAAB 9-5 Aero og i instruksjonsboka på den stod det at den fikk mere dreiemoment ved 98 enn ved 95 oktan. Dette fordi 98 selvtenner senere og dermed kan tenningen stilles senere/ mere aggresivt noe som resulterer i høyere effekt.

 

Chippede biler burde kjøres på 98 pga høyere trykk og pga tenningen. Mange/fleste chipper er beregnet for 98 oktan pga høyest effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jo samme motor i min og bruker kun 98 oktan.

 

Går billigere - og bedre ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kun kjørt på 98 jeg, det året jeg har hatt bilen min....

Forrige eier sa han hadde fylt for det meste 98 han og, for han hadde hørt den skulle gå bedre på 98!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det eg veit så er dei fleste nye motorstyringar "adaptive". D.v.s at dei heile tida lærer seg korleis bl.a fortenning skal vera.

Dersom du vanlegvis har fyllt 98 oktan på ein chippa bil, så lærer den seg bl.a. kor mykje fortenning den kan ha utan å få tenningsbank. Dersom du då fyller 95 så vil motorstyringa stilla seg inn på mindre fortenning for å unngå tenningsbank og effekten vil gå ned på grunn av at fortenninga ikkje kan vera så "aggresiv" som den ver med 98 oktan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det eg veit så er dei fleste nye motorstyringar "adaptive". D.v.s at dei heile tida lærer seg korleis bl.a fortenning skal vera.

Dersom du vanlegvis har fyllt 98 oktan på ein chippa bil, så lærer den seg bl.a. kor mykje fortenning den kan ha utan å få tenningsbank. Dersom du då fyller 95 så vil motorstyringa stilla seg inn på mindre fortenning for å unngå tenningsbank og effekten vil gå ned på grunn av at fortenninga ikkje kan vera så "aggresiv" som den ver med 98 oktan.

 

Jepp. Var det jeg mente.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fylte en tank med 95 oktan i Tyskland i fjor, og da mistet jeg 20-30 km/t i toppfart. Merket ikke noe særlig i lave hastigheter, men bilen føltes litt daffere der og. Så ja, jeg tror helt klart at det er forskjell på 95 og 98 oktan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.