Anbefalte innlegg

Hva er normal komp på 1996 A4 1.8T (150 hk) motoren?

 

Min er nemlig på:

 

1: 8,5

2: 8

3: 7,5

4: 8

 

Syns dette var litt ujevnt og veldig lavt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan maks vær 3 bar forskjell mellom sylindrene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan maks vær 3 bar forskjell mellom sylindrene

 

Men hva skal kompen ligge på når vi snakker om denne motoren da? Er jo 1 bar forskjellen på det værste hos meg da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke 100% men er ikke rundt 8 normalt på turbomotor da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke 100% men er ikke rundt 8 normalt på turbomotor da?

 

Jeg skulle nesten vist det 110%... :o

 

Noen sier den skal være 12-13:1 men det syns jeg jo var enormt mye for en turbo motor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan evt. sjekke for deg på jobben i morra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være 9.5:1 i komp...men når jeg målte min med kompmåler fikk jeg 12

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har nok stempelringene mine tatt kvelden... : bh :

 

Noen som tar på seg jobben? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket akkurat manualen

 

Skal ligge mellom 10 og 13 bar og min 7 bar

samt maks 3 bar mellom laveste og høyeste mål.

 

 

Hadde du ikke bodd så langt vekk kunne jeg ordna det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket akkurat manualen

 

Skal ligge mellom 10 og 13 bar og min 7 bar

samt maks 3 bar mellom laveste og høyeste mål.

 

 

Hadde du ikke bodd så langt vekk kunne jeg ordna det:)

 

Gir du meg en svingod pris så skal jeg komme med bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket akkurat manualen

 

Skal ligge mellom 10 og 13 bar og min 7 bar

samt maks 3 bar mellom laveste og høyeste mål.

 

 

Hadde du ikke bodd så langt vekk kunne jeg ordna det:)

 

Stemmer med ELSA hos Møller også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm,hvordan måler man kompen,skrur ut en plugg og skrur på en kompmåler? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ringt rundt til endel VAG verksted nå og det er så blanda svar jeg får...

 

Noen sier dette er greit men ikke bra mens andre sier at jeg må være steika gal som kjører rundt med den...

 

Føler meg som en nyfødt kalv som ikke vet hva han skal gjøre nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være 9.5:1 i komp...men når jeg målte min med kompmåler fikk jeg 12

 

 

sikker på at dere ikke blander kompresjonsforhold og komptest trykk her da?

 

kompresjonsforholdet på en slik motor er vel mellom 9 og 10:1 sikkert.

 

mens det dere måler ved komptesten er trykk som bygger seg opp under kinning måles i bar og ligger ofte mellom 10-12 BAR.

 

klønete forklart , men tror det ligger noe i det jeg sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det er 1:8,5 jeg, etter hva jeg husker fra instruksjonsboka. På APU da, men er jo ikke ulik.

 

Med 11-12 vil en få en selvtenner, det er jo ikke ønskelig. Fungerer bare med direkteinnsprøytning. Tror TFSI har 12,5 eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener dere jeg skal gjøre da? Bruke 20 000,- på overhaling eller bare la det stå til som det er? Jeg må uansett bytte ventil løftere og lambda... Disse delene vet jeg at er defekte/slitte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer med ELSA hos Møller også.

 

 

ELSA er da den elektroniske service/rep manualen Møller bruker og her er det oppgitt det som er nevnt i forrige posten jeg skreiv. Hvis man ikke skal kunne stole på dette veit ikke jeg......

 

Ja, til deg som lurte: For å måle kompresjonen tar man ut pluggene, monterer komp. måleren, fjerner stikkeren på tenningsmodulen ( så slipper du å få gnist fra coil/plugghetter ) åpner gasspjeldet og kinner motoren til måleren har høyest utslag.

 

Så til deg som lurer på hva du skal gjøre. Kompresjonen ligger vel fortsatt innenfor det oppgitte. Prøv med en annen måler også, kanskje den du brukte er litt feiljustert. Går motoren ok ellers da? I så fall hadde jeg nok kjørt ei stund til.

 

 

Det er mine meninger da.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ELSA er da den elektroniske service/rep manualen Møller bruker og her er det oppgitt det som er nevnt i forrige posten jeg skreiv. Hvis man ikke skal kunne stole på dette veit ikke jeg......

 

Ja, til deg som lurte: For å måle kompresjonen tar man ut pluggene, monterer komp. måleren, fjerner stikkeren på tenningsmodulen ( så slipper du å få gnist fra coil/plugghetter ) åpner gasspjeldet og kinner motoren til måleren har høyest utslag.

 

Så til deg som lurer på hva du skal gjøre. Kompresjonen ligger vel fortsatt innenfor det oppgitte. Prøv med en annen måler også, kanskje den du brukte er litt feiljustert. Går motoren ok ellers da? I så fall hadde jeg nok kjørt ei stund til.

 

 

Det er mine meninger da.....

 

 

Nja.. Den er ikke helt frisk men jeg vet at lambda er gåen. luftfilteret er modent for bytting, lmm begynner å slite tror jeg og det mangler resirk.ventil...

 

Så jeg skal ta å kjøpe inn litt deler til den og bytte i helga. Så får jeg sjekke om ting blir bedre. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.8T AEB motoren er oppgitt til en statisk komp på 9.5, og ligger i realiteten på ca 9.3 med stålpakningen iregnet.

 

Når man måler med komptest på disse er det vanlig å få tall over 10bar. 11-12 er vanlig, men det kommer jo an på utstyret man bruker.

 

Tallene dine er jevne, så dersom motoren går som den skal og ikke bruker olje så ville jeg ikke bekymret meg. En sviktest sier typisk mye mere om motorens tilstand.

 

Mvh Morten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.8T AEB motoren er oppgitt til en statisk komp på 9.5, og ligger i realiteten på ca 9.3 med stålpakningen iregnet.

 

Når man måler med komptest på disse er det vanlig å få tall over 10bar. 11-12 er vanlig, men det kommer jo an på utstyret man bruker.

 

Tallene dine er jevne, så dersom motoren går som den skal og ikke bruker olje så ville jeg ikke bekymret meg. En sviktest sier typisk mye mere om motorens tilstand.

 

Mvh Morten.

 

Takk for ett veldig beroligende svar! :) Da skal jeg ta å få bytta ut alle delene jeg vet er slitte så får vi se om motoren kommer seg igjen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.