#1 Skrevet Mai 8, 2006 Som det står i topic, Golfen "koker" fort som fy, men bruker ikke noe særlig med vann. Etter ca. fire-fem kilometers kjøring går temperaturmåleren på topp og den røde dioda begynner å blinke. Dampen står, men det er ikke mye. Kan det være noe galt med termostaten? Eller hva annet kan være galt? Eksosen er som vanlig, og det er ikke "graut" i olja/oljelokket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 8, 2006 Vannpumpe da kanskje? Ikke at jeg har så mye peil på Golf, men den har vel også en vannpumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 9, 2006 Aner ikke om det kan være vannpumpa, aner ikke engang hvor den sitter Var ute å kjørte ista, og fint lite artig å kjøre med vifte på full varme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 9, 2006 Som du nevnte selv innledningsvis så kan også termostaten være en årsak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 9, 2006 Er det termostaten som sitter på slangen som går ut fra toppen på radiatoren? På venstre side av radiatoren om du ser fra fronten på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 9, 2006 thermostaten sitter på undersiden av vannpumpa (som igjen sitter på høyresiden nederst på blokka drevet av en reim.. sitter en svart "albue" der.. med 2x 10mm skruer.. skru av de, og du kommer fram til thermostaten.. PS: om du har servo. så er dette et helvette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 9, 2006 Er det DET som er termostaten, ja? Da veit jeg det Er heldigvis ikke servo på gamle droget For å finne ut om det er termostaten, må jeg bytte den eller er det andre måter å finne det ut på? Takker for alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 9, 2006 Har vært borti at overløpet på radiatoren har tettet seg på disse... da vil bilen oppføre seg omtrent som du sier. Skru av den lille slangen inn på toppen av radiatoren og stikk en skrutrekker inn der.. så merker du fort om det er tett der. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 9, 2006 det problemet hadde jeg på toer'n min!.. tett retur på radiator.. men der var det ikke til å få stikke noe inni heller så bytta den like greit, da kom den seg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 9, 2006 det problemet hadde jeg i toer'n min!..men der var det ikke til å få stikke noe inni heller QUOTE] Fysj da! Skal prøve å gjøre som du sier, Jan Brede, får håpe det hjelper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 28, 2006 Termostat er nå byttet.Satt i en 87-graders. Nå koker motoren ifølge temp.måleren inni bilen etter ca. 3 kilometers kjøring. Bruker litt vann, men blir blir nesten ikke varm. Etter ca. 6-7 kilometer begynner det smått å komme litt varm ut av kupe-viftene. Tok meg en liten kjøretur nå, da måleren viste kokvarme, åpnet jeg panseret. Var ikke noe trykk eller noe i radiatoren. Kjørte ned igjen, og da var radiatoren så kald at jeg kunne legge hånda på den. Er det en føler eller noe jeg må bytte? Eller hva kan være galt nå? Mvh. Aleks 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 28, 2006 Vannpuma kan være defekt... Termostaten kan testes ved å legge den i en kjele og varme opp, gjerne med termometer oppi. Den skal "poppe" ved ca 87 grader 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 28, 2006 Lite tips.. ikke bruk bilen daglig hvis den fortsetter å koke,kjøles ned,koke,kjøles ned.. det kan fort bli dyrere en du forventer.Har vært borte flere skjeve topper pga. vannpumehavari. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 28, 2006 Hvordan sjekker jeg om det er vannpumpa da? Koster sikkert ørten tusen, og det har jeg ikke råd til om det ikke skulle være den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 28, 2006 229,- på Biltema. Men hvordan er kvaliteten på de? Greit nok? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 29, 2006 koster noen kroner mer på på krogslund.. kjøpte en der jeg. 400 +/- funka greit her.. hadde samme problemet som deg.. men hos meg var det da altså tett retur på radiator.. men bytta vannpumpe i samme slengen, da den jeg hadde var utslitt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 29, 2006 Null stress, joggedress! En vannpumpe og/eller radiator til en golf 1 koster ikke all verden:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 29, 2006 Skal sannsynligvis på Vazelina og hente radiator på torsdag Han jeg kjøpte bilen av sa radiatoren var litt homo og brukte litt vann. Men jeg har jo ikke merka noe før enn i går. Vi får se hvordan tempen egentlig er når jeg får bytta temp.måleren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 30, 2006 Lurte på om det kanskje kunne være luft i systemet som kunne være problemet. Parkerte i en bratt nedoverbakke og klemte på slangene. Nå er tempen mye mer stabil, går aldri noe særlig over midten. Men fortsatt bruker den en del vann, kanskje 2dl pr. mil. Forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 31, 2006 hull i radiator? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 31, 2006 Det er jo mulig, men rart den ikke lakk vann før jeg bytta termostat da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 31, 2006 Det er jo mulig, men rart den ikke lakk vann før jeg bytta termostat da? Sikker på at du har fått det skikkelig tett igjen da? Husker selv en gang jeg skiftet termostat, da monterte jeg en o-ring på "feil side", og fikk lekkasje som følge av dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 31, 2006 Sikker på at du har fått det skikkelig tett igjen da?Husker selv en gang jeg skiftet termostat, da monterte jeg en o-ring på "feil side", og fikk lekkasje som følge av dette. Tror jeg skal ha fått det skikkelig tett. Og det virker nesten som om det begynner å stabilisere seg, har kjørt litt over 5 mil og fylt på ca. 1 dl vann 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 1, 2006 Fint om det ser ut til å løse seg. Men dersom vannet forsvinner uten at du ser tegn til lekkasje i motorrommet, kan det være lurt å kjenne etter om det er vått under mattene foran. Du kan ha en lekkasje i varmeapparatet eller slangene bak dashbordet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...