Agder: Kontroll/etterfylling av A/C?

Anbefalte innlegg

A/C'en i bilen virker ikke som den skal : mad :

 

Anbefaling til hvor man kan få kontrollert evt. etterfylt??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Agder supply, agder kjølese4rvice osv...

 

møller/gumpens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom på G-Bil i dag.

De tok inn bilen med en gang :)

De fant for ut at det var lite gass på anlegget :(

Tømte og fylte anlegget på nytt :)

MEN - A/C virker fortsatt ikke :(

Kompressoren vil ikke "svive" som de sier her nede på det blide Sørland.

Fant en temperaturbryter som av forskjellige grunner hadde fått noe hard medfart. Har bestilt ny (kommer på torsdag). Blir spennende å se.

 

Krysser fingrene og håper i det lengste at det ikke er kjølekompressoren som røket - det høres dyrt ut :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva måtte du ut med for etterfylling da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke betalt 5 øre enda.

Vi venter til A/C er i orden :)

Det var snakk om ca. 1500,-

Skal gi tilbakemelding på torsdag.

 

G-Bil er kanskje ikke byens rimeligste verksted, men de kjenner begge merkene vi har her i huset (Skoda og Seat) samt at jeg er meget godt fornøyd med service både på verksted og delelager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krysser fingrene og håper i det lengste at det ikke er kjølekompressoren som røket - det høres dyrt ut :(

 

I verste fall kan du prøve å skaffe en brukt sådan. Det blir nok noe billigere... Pluss at den fins både i VW Sharan, FOrd Galaxy i tillegg til Alhambraen din, kanskje lik på noen andre VAG-produkter også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt tanken på brukt kompressor.

 

Skal sjekke denne bryteren ila. dagen.

 

En annen ting som også kan være defekt utenom selve kompressoren er en elektromagnetisk kopling i reimskiva på kompressoren. Denne "kopler" kompressoren til reimskiva når man slå på A/C'en.

 

Blir nok litt elektrikerjobb i ettermiddag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at jeg har funnet synderen (feilen) :D

 

Temperatursensoren/bryteren som på min bil sitter like bak høyre tåkelys i støtfangeren foran virker ikke :(

Har målt den, og der er det det brudd.

Med de temperaturer vi har på Sørlandet i disse dager skal det der være gjennomgang for å gi strøm til elektroclutchen på kompressoren.

 

Har kortsluttet denne bryteren og nå får jeg kald luft :D

 

Ny bryter kommer i morra :)

 

Puh!! Sparte noen tusenlapper. Clutch koster ca. 5k komplett kompressor med clutch ca. 8k

Bil er DYRT!! Men moro når man finner ut av ting og det virker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lekasje, budre du finne den først....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at alle klima anlegg mister 10% veske pr. år.

 

Ca selvfølgelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal huke opp bilen igjen i morra og sjekke om det har lekket ut noe siden påfylling i går.

Det ble fylt på sporstoff samtidig for å kunne spore eventuelle lekkasjer.

 

Time will show!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at alle klima anlegg mister 10% veske pr. år.

 

Ca selvfølgelig...

 

hmm... alså alle biler med klima/AC som er 10 år er uten veske? hehe...

 

Muli det er sånn, har egentlig ikke så mye peiling med kjøleanlegg i bil.

Jobber daglig med pallekjølere, flaskekjølere og kjøleskap.

Disse skal normalt ikke lekke i det heletatt.

Noen fagfolk (på bil) som vet noe om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skal vel i grunnen være tette kretsløp slik som i kjøleskap og frysebokser?

Det kan derfor virke noe underlig at man skal miste kjølemedium (gass), med mindre man har en lekkasje (himmelen forby).

 

Noen kjøleteknisk kompetanse fra bilbransjen som har lyst til å uttale seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en offtopic komentar, om du mister 10 % av det du hadde da du startet året hvert år, så er man ikke i 0 etter 10 år. Ser slik ut:

 

 

År % kjølemedium igjen

0 100

1 90

2 81

3 73

4 66

5 59

6 53

7 48

8 43

9 39

10 35

11 31

12 28

13 25

14 23

15 21

16 19

 

Kommer altså helt an på hva de 10 % er av, om det er av volum ved ny bil, eller volum i forhold til forrige år.

 

mvh, Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: smil : : smil : : smil : : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en offtopic komentar, om du mister 10 % av det du hadde da du startet året hvert år, så er man ikke i 0 etter 10 år. Ser slik ut:

 

 

År % kjølemedium igjen

0 100

1 90

2 81

3 73

4 66

5 59

6 53

7 48

8 43

9 39

10 35

11 31

12 28

13 25

14 23

15 21

16 19

 

Kommer altså helt an på hva de 10 % er av, om det er av volum ved ny bil, eller volum i forhold til forrige år.

 

mvh, Johan

 

Var satt på spissen dette da... hehe!

Men kan ikke skjønne hvorfor man skal miste 10% veske hvert år, : klø : da har du lekasje vil nå jeg si!

Kjøleeffekten vil da også gå ned med 10 % hvert år, i teorien.

Når du kommer under en viss grense på et klimaanlegg så vil ikke kompressor slå inn. (svive)

Og den er langt fra 0%

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er tette kretsløp som i køleskap etc, men det som gjør forskjellen er at et kjøleskap går kontinuerlig, mens kjøleanlegget i bilen ikke gjør dette. F.eks. så brukes det ikke så mye om vinteren, pluss at utetemperaturen har innvirkning på systemet, så pakninger tørker inn og sprekker, dette gjør at kjøleanlegget i bilen mister ca 10% kjølegass i året. Hvis man bruker kjøleanlegget jevnlig hele året rundt (ikke snakk om å bruke det alltid, men en gang i blant) så hjelper dette til å holde pakninger etc smidige og tette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... Må bytte pakninger da! : haha :

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der ser du Geir, høre på pappa:D:D:D

 

Vet dette, fyll på ditt eget anlegg og bli overasket over hvor godt det kjøler du heller:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der ser du Geir, høre på pappa:D:D:D

 

Vet dette, fyll på ditt eget anlegg og bli overasket over hvor godt det kjøler du heller:D

 

 

Jeg har fyllt på! : haha : i fjor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fyllt på! : haha : i fjor

 

: haha : Var jo ikke nødvendig det ;) Det lekker jo ikke ti prosent i året ;): haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk litt erfaring med A/C på A6'en:

 

Etter at bilen var kjøpt og sommeren kom, skjønte jeg at dette ikke fungerte tilfredsstillende. Fikk et firma i 'kjølebransjen' til å se på problemet. Tomt for kjølemiddel - satte på vakum - kunne ikke finne ut at det var lekkasje - etterfyllte - og kr. 1.200 fattigere. Fikk høre at gassen kan lekke litt over tid.

 

2 måneder senere: Ser en lekkasje i motorrommet. Merkelig viskositet. Altså: Nå kom lekkasjen til syne: Et festeklammer til A/C røret som ligger helt fremme under radiatoren. Det hadde altså irret et syltynt hull i røret bak klammeret. Måtte bytte rør og etterfylle - og NYE festeklammer.

 

Har siden virket OK - også nå i varme mai dager :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: haha : Var jo ikke nødvendig det ;) Det lekker jo ikke ti prosent i året ;): haha :

 

:ridder:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.