1,9TDI - Diverse sprøsmål

Anbefalte innlegg

Har to 1,9TID'er som oppfører seg noe ulikt.

Begge er 2001-modeller og oppgitt til 66kW (90HK).

Den som sitter i Ocatvia'en oppfører seg slik jeg forventer en TDI-motor skal. Man aner at turboen "våkner til liv" ved ca. 2000 omdr.

I Alhambraen derimot merker jeg ingen forskjell :(

Hører heller ingen karakteristisk turbo-lyd heller :( :(

Det jeg derimot merker er at hvis jeg legger planken flatt, så er det som om den nøler litt. Går jeg derimot av litt på pedalen, så drar den mer villig.

Har lett og lest her på forumet og sett forskjellige innlegg om både turbo, LMM og magneventiler. Kjenner det svir i lommeboka allerede.

Noen tips, råd eller synspunkter?

Newbie-spørsmål:

Hvordan skille en TDI fra en TDI PD?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Newbie-spørsmål:

Hvordan skille en TDI fra en TDI PD?

En "gammel" TDI har en dieselpumpe som pumper dieselen med høyt trykk gjennom rør bort til dysene som åpner på grunn av trykket og sprøyter diesel inn i sylinderen.

En pumpedyse-motor (TDI PD) har et lavt trykk på dieselen helt fram til dysene. Trykket bygges opp i dysene og sprøytes så inn i sylinderen. Det vil være høyere trykk og bedre forstøving på dieselen i disse motorene.

Veldig kort og enkelt forklart

Correct me if I'm wrong.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To ting som er viktig å huske på er at Seaten din veier ca 300 kg mere enn Skodaen, i tillegg er nok Alhambraen helt anderledes giret i forhold til Octaviaen, pga av både høyere egenvekt og høyere nyttelast, som stiller andre krav til trekkevne. Derfor kan Seaten føles mye dauere enn Skodaen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har helt rett i at Alhambraen veier mer og er annerledes gearet, men jeg hadde forventet at man skulle merke når turboen "våkna".

Har ingen symptomer på at noe er feil, så det er nok bare mine forventninger som er litt høye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør kunne kjenne at Seaten tar i litt mer rundt 2000 omdr også. Jeg tipper LMM er defekt. Den gir evt. ingen feilkoder på diagnose og må bare prøves.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må sette meg ned med katalogen og finne et delenummer på LMM'en og sjekke lagerholdning på denne i morra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Lånte" LMM'en fra fruens Octavia og testet denne i Ali'en.

Ble som en annen bil. Tålte "Flat fjøl". Trakk villig fra 1000o/min og nesten helt opp mot rødstreken.

Ny LMM (Pierburg) innkjøpt og montert.

Nu går alt så meget bedre :D

Neste steg er chip eller powerboks...... :rolleye:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mitt tips der. gå for chip og drop powerboksen. du får mye mere igjen med chipen og den gjør alt riktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt tanken på at chip eller OBD-tuning er å foretrekke fremfor boks.

En boks overstyrer signalene fra bilens hjerne mht. luft og drivstoff, mens en chip eller OBD-tuning optimalierer og tar hansyn til langt flere parametre.

Noen som vet om det finnes instruksjoner (DIY) for OBD-tuning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.