Delsyntetisk eller helsyntetisk

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Skal ta å få byttet motorolje på bilen min og var innom VAG og der nevnte de at biler som har gått over 100.000km bør bruke delsyntetisk olje. (min har gått 154.000km)

 

Men så hører jeg at noen ikke anbefaler delsyntetisk og noen sier noe annet.

Så nå håper jeg da at noen har en formening/erfaring om dette??

 

Og bør jeg fortsatt ha 5-30 eller kan jeg bruke 10-40? Vet ikke om det er noe som er spesielt anbefalt å bruke med tanke på at bilen er trimmet?? (ca 240HK)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skygg unna alt annet enn helsyntetisk. Dårligere holdbarhet og dårligere egenskaper, enkelt og greit. Eneste fordelen er at den er billig, men spesielt på turbomotorer bør man ikke bruke noe annet enn helsyntetisk.. Om bilen har gått 50000 eller 500000 km har ingen betydning for valg av olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at Castrol har kommet med en (mineralsk) olje som de skriver er spesielt beregnet for motorer som har gått mer enn 100' km, bare humbug og ikke og anbefale på eldre motorer heller??

 

Er forresten 15W/40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at Castrol har kommet med en (minerlasjk) olje som de skriver er spesielt beregnet for motorer som har gått mer enn 100' km, bare humbug og ikke og anbefale på eldre motorer heller??

 

Er forresten 15W/40

 

Min tusler rundt på denne Castrol oljen, jeg forhørte meg på et audi verksted, og de anbefalte meg og kjøre på denne, min har ruslet 242.000, er en 100 2,6E

Jeg bytter olje ved 6000 kjørte km:)

Jeg tok med meg medlemskortet og ruslet inn på mekonomen, betalte 133 for 5 liter : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greia er at 100000 for en moderne motor er "ingenting", det er bare markedsføring å fremstille det som så veldig mye.

 

Oljen er sikkert vel og bra den, men spesielt på en turbomotor er det mye viktigere å ha en olje som tåler store temperatursvingninger og som ikke nærmest går over til fast form når det blir noen minusgrader.

 

En 15W-40 er brukbar om sommeren, men overhodet ikke i minusgrader, da den nesten ikke flyter før den blir varm. I den tiden før motoren blir varm da får den ikke god nok smøring.

 

Min gamle Audi 90 med snart 350000 km rusler og går med 5W-40 helsyntetisk. Ingen tikking og ikke noe oljeforbruk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører castrol magnatec 5W 40 helsyntetisk på vr6`n bruker ikke olje og tikker ikke. motor har gått 169tusen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder med Eyvind her. Gå for helsyntetisk, den er bedre på alle punkter i forhold til mineral eller delsyntet (med unntak av prisen).

I USA ble det anbefalt mineralolje til 1,8T motoren. Resultatet var at AoA og VoA (XX of America) fikk et kjempeproblem med motorer som kokset igjen (google VW Audi 1.8T sludge). Nå er det kun VW 502.00 (alle er syntetiske)oljer som anbefales.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for alle gode tips.

Da blir det nok å kjøpe inn helsyntetisk, men hvem selger denne castrol magnatec oljen? Finner jeg den kanskje på bensinstasjoner.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for alle gode tips.

Da blir det nok å kjøpe inn helsyntetisk, men hvem selger denne castrol magnatec oljen? Finner jeg den kanskje på bensinstasjoner.?

 

Prøv på mekonomen, husk å si at du er medlem i klubben:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til møller og fikk til svar at jeg burde bruke Mobil 1 0w40 Helsyntetisk.

 

Regner med at dette skal gå bra på min bil.. Viss den ikke er for dyr ja: rolleyes

 

 

Edit: Kjøpt olje, stakk innom en bildele butikk og de anbefalte delsyntetisk 10w-40 (valvoline viss noen lurte) Pga. at bilen har gått over 100 000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... bildele butikk og de anbefalte delsyntetisk 10w-40 (valvoline viss noen lurte) Pga. at bilen har gått over 100 000km

 

Det er kun "markedsføring" og fra en tid da motorer begynte å bli slitne ved 100000 km. 100000 km er ingenting for en rimelig moderne motor. Med mindre motor bruker eller lekker olje (har et mekanisk problem) er helsyntetisk olje å foretrekke. Mobil1 0W-40 er forøvring en bra olje som klarer meget strenge krav fra API, ACEA, MB, GM, VAG, Porsche, BMW. Tviler sterkt på at du vil finne noen delsyntetisk 10W-40 med dette settet av godkjenninger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun "markedsføring". 100000 km er ingenting for en rimelig moderne motor. Med mindre motor bruker eller lekker olje (har et mekanisk problem) er helsyntetisk olje å foretrekke. Mobil1 0W-40 er forøvring en bra olje som klarer meget strenge krav fra API, ACEA, MB, GM, VAG, Porsche, BMW. Tviler sterkt på at du vil finne noen delsyntetisk 10W-40 med dette settet av godkjenninger :)

 

100.000km er ingenting for en bil... min forrige arbeidsbil peguot expert kjørte 20.0000km mellom hvert oljeskift og der ble det brukt 0w- 40 helsynt. bilen ble byttet inn ved 108.000km..

ikke noe prob med oljeforbruk osv..

 

min vr6 har gått på 0w- 40 og 5w 40 også uten problem, ikke noe oljeforbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min har gått snart 350000 km og er ennå god som ny.. Kun helsyntetisk olje her.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... Greit nok det dere sier.. MEN er det skadelig for motoren og kjøre på delsyntetisk 10w-40? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle her i tråden anbefaler til deg helsyntetisk olje fordi det er den beste oljen. :) Kjøp aldri ALDRI olje på bensinstasjoner eller møller, da disse tar en upris av de skjeldne for literen. Kjører nå på Mobil 1 5-50 racing olje som ble kjøpt på et motorsport firma lokalt på tettstedet eg bor. 99 kr pr liter. Uten noen som helst form for rabatt. Europris opererte med samme pris på mobil 1 0-40, men kjøpte ikke denne for eg ville ha en olje som holdt filmen ved høyere temperatur. Står nevnt i post 2 :

 

Skygg unna alt annet enn helsyntetisk. Dårligere holdbarhet og dårligere egenskaper, enkelt og greit. Eneste fordelen er at den er billig, men spesielt på turbomotorer bør man ikke bruke noe annet enn helsyntetisk.. Om bilen har gått 50000 eller 500000 km har ingen betydning for valg av olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til møller og fikk til svar at jeg burde bruke Mobil 1 0w40 Helsyntetisk.

 

Regner med at dette skal gå bra på min bil.. Viss den ikke er for dyr ja: rolleyes

 

 

Edit: Kjøpt olje, stakk innom en bildele butikk og de anbefalte delsyntetisk 10w-40 (valvoline viss noen lurte) Pga. at bilen har gått over 100 000km

 

Du må tenke på at ekspeditører i slike butikker ikke nødvendigvis kan NOE som helst om olje eller bruksområde på det de selger.. Hvis de da ser at du syns den beste olja dei har er for dyr så seier dei naturligvis at "jammen denne står jo nesten samme talla på".. : bh : Hvis bilen har gått på longlife olje og tatt servicer på vag verksted er jo 100k km kun 4 oljeskift!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og de jeg kjenner som _kan_ noe om oljer levner ikke Mobil1 spesielt mye ære annet enn enorm maktdemonstrasjon innen markedsføring.

Siden oljeverdenen er full av feilinformasjon og sterke markedsførere, så velger jeg å se bort fra hallelujakoret rundt mobil1.

 

På 944 (turbo og sugemotor) har jeg kjørt Liqui Moly 10W40 delsyntet, en olje som har gjort jobben sin veldig bra på sommerstid, både på gate og banebil. Jeg har ikke tatt stilling til hva slags olje jeg skal kjøre på 200 turboen på vinterstid, men mobil1 blir det ikke.

 

Oljediskusjoner er omtrent like plagsomme som religion :)

 

mvh,

Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At eg nevnte mobil 1 som et eksempel er at den blir holdt for å vere en god olje, og at eg visste om gode priser på denne på dei plassene eg nevnte. På 200'en min har eg prøvd castrol rs 0-40, castrol tws 10-60, mobil1 5-50 og hittil er eg mest fornøyd med mobil1 5-50 og castrol 10-60- 0-40 var for tynn og tålte ikkje temp når eg gav på virka det som, motor starta å tikke når oljen blei varm etter litt hardkjør... Også de som KAN olje har personlige erfaringer med forskjellige oljer og motorer. Det er engang slik at det er ingen olje som er best på alt.. Og alle som forhandler olje er nok mest partiske ovenfor egne produkter, og snakker du med en som selger et merke er han nok ikke så ultra-snar å anbefale et konkurrerende merke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljediskusjoner er omtrent like plagsomme som religion :)

 

Enig, når det kommer til merkenavn. Det man ikke kan diskutere er hvilken baseolje som vil gi best resultat når det kommer til: vedvarende smøreevne ved høy temperatur, oksidering, lite koksing, tykner mindre ved lave temperaturer, etc, etc. Der er det ingen tvil at oljer med oljebase fra gruppe IV og V kommer best ut, dvs. syntetiske hydrokarboner. Hvem som produserer oljen spiller mindre rolle..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mobil 1 er en god olje, men mange tar fet fortjeneste p.g.a. navnet. Finnes nok mange alternativer som er like gode, men alle de andre "store" merkene som Castrol etc. har som oftest samme problem - prises opp på grunn av merkevaren..

 

For de som bor i Oslo-området kan jeg forresten tipse om Stjerneservice (http://www.stjerneservice.no) som pleier å ha god pris på Mobil 1. Om det ikke står på webshop akkurat nå pleier det å løse seg med en telefon. Var snakk om mellom 350 og 400,- for en 4-liter 5W-50 sist jeg kjøpte noe, og det er i det minste under halvparten av det bensinstasjoner og verksteder tar for samme olje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.