Anbefalte innlegg

Hm, denne gangen har jeg to spørsmål, så jeg prøver å ta begge i samme tråd..

blien det gjelder er en A80 91-mod. 1,8 pm.

 

1: soltaket er litt tungt å sveive opp, spesielt bakover..

er det mulig å smøre mekanismen uten å demotere alt for mye?

 

 

2: får noen ganger en eim av varm frostveske, og det har krympet ca 2cm

på ekspansjonstanken på ca 200 mil.. har prøvd å rense systemet og

kjørtpå med radiator tett.. tempraturen ligger normalt, men synes

at slangene er litt vel harde (les: steinharde)

skal toppa på eksp. taken være trykkregulerende? isåfall, går det an å

teste denne uten og kjøpe ny?

 

 

på forhond takk.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som kan hjelpe en stakkar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, denne gangen har jeg to spørsmål, så jeg prøver å ta begge i samme tråd..

blien det gjelder er en A80 91-mod. 1,8 pm.

 

1: soltaket er litt tungt å sveive opp, spesielt bakover..

er det mulig å smøre mekanismen uten å demotere alt for mye?

 

 

2: får noen ganger en eim av varm frostveske, og det har krympet ca 2cm

på ekspansjonstanken på ca 200 mil.. har prøvd å rense systemet og

kjørtpå med radiator tett.. tempraturen ligger normalt, men synes

at slangene er litt vel harde (les: steinharde)

skal toppa på eksp. taken være trykkregulerende? isåfall, går det an å

teste denne uten og kjøpe ny?

 

 

på forhond takk.... :)

 

1. Soltaket kan godt smøres opp uten å demontere noe som helst. Når du åpner det helt bakover er det de to skinnene langs åpningen som er der luka glir langs. Rengjør disse for gammelt fett og dritt og smør på nytt. Du bør bruke et tynt "lett" fett, men ikke WD40 CRC5-56 eller tilsvarende, det renner bare av. Litiumfett har jeg god erfaring med.

Det er viktig at luka er godt smurt når du bruker den, ellers er det en spesiell liten brakett i aluminium inni mekanismen rett over sveiva som kan knekke og gjøre at luka prøver å gå opp skjevt. Hvis det har skjedd så vil luka typisk stå lenger opp på ene sida på tilt samt være umulig/veldig vanskelig å få opp bakover.

 

2. Toppa på ekspansjonstanken har en ventil innebygd, så det er riktig at den kan slippe ut overtrykk i kjølesystemet. Det som ikke er riktig er at det er så mye overtrykk at den løser ut. Du sier en eim av kjølevæske? Det er ikke gjennom vifta osv denne eimen kommer? Altså symptomer på defekt varmeregister? Hvis du mistenker toppa så kan du jo forsøke en hugger eller evt låne en topp av en annen som har vw eller audi. Samme toppa på alle 80/90/100/A4->97/A6->97/Coupe/Corrado/Golf 1+2/Polo->90/Passat->88/Jetta+Vento :)

Om du har et problem med overtrykk, og samtidig ikke et problem med at motoren går varm tenker jeg gåen toppakning som gjør at trykk fra forbrenningen går ut i kjølesystemet. I så fall burde kjølevæska bli møkkete og kanskje også kommer det litt olje ut i væska.

Hvordan er det med slangene dine, er både nedre og øvre slange til radiatoren like varm? Altså den nedre er ikke kald som stort sett betyr defekt termostat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er registeret, eimen kommer fra selve motoren har jeg funnet ut....

 

det lukter når motoren er varm og jeg åpner panseret.

 

har byttet termostat tidligere, da jeg trodde den var grunn til at tempmåleren ikke steg særlig opp..

 

byttet også tempgiver, da den egentlig var grunnen til det.....:rolleye:

 

hadde en lekasje rundt tempgiveren, så jeg håpa det var grunnen til lukta, men den gang ei... lukter fortsatt, men har ingen synlige lekasjer på motor...... (har ikke sett på vannpumpa da...)

kan det lukte hvis den lekker?: klø :

 

ups... glemte og takke for råd til soltaket....... TAKK.. skal prøves i dag...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

byttet også tempgiver, da den egentlig var grunnen til det.....:rolleye:

hehe, det enkle er ofte det beste ja :)

hadde en lekasje rundt tempgiveren, så jeg håpa det var grunnen til lukta, men den gang ei... lukter fortsatt, men har ingen synlige lekasjer på motor...... (har ikke sett på vannpumpa da...)

kan det lukte hvis den lekker?: klø :

Vannpumpa er såpass langt ned på motoren at ikke kjølevæska fordamper hvis det lekker der, og dermed lukter det ikke fullt så mye.

 

Hvis det ikke lekker inn i motoren (og da brenner du enten vann eller får vann i olja) så lekker det på utsida (: klø : ), og da er det jo bare å begynne å se etter kjølevæske. Lekkasje i slanger trenger ikke alltid vises ved kald motor, så ta en kikk under panseret mens motoren går og er driftsvarm. Bøy og klem litt på slangene for å se om det lekker noen steder. Et relativt vanlig sted for lekkasje er stussen på baksiden av toppen som går opp til varmeregisteret. Den er litt trasig å se, men den står altså helt i nedkant på toppen mot manifold-siden. Lekkasjer her vises dårlig og kjølevesken fordamper lett siden det er såpass nær eksosmanifolden.

Bruk hansker og pass på at du ikke får 90+ grader kjølevæske i ansiktet da : gråter :

 

Kan du ikke finne noen lekkasje eller tegn til kjølevæske kan du jo dra på biltema og kjøpe en kompresjonstester. Mål kompresjonen på hver sylinder. Husker ikke i farta hvor mye trykk du skal ha, men 8-10bar er vel en grei antagelse. Hvis differansen mellom hver sylinder overstiger 1,5-2bar er det en god indikasjon på at noe er galt med tetninger, da muligens slik at det kommer vann inn i forbrenningskammeret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk hansker og pass på at du ikke får 90+ grader kjølevæske i ansiktet da : gråter :

 

 

jo takk jeg vet... nappa ut tempgiveren fra driftsvarm motor utenfor CDbildeler.....: dum : haha, det var dumt det... vet jo bedre, men var litt stressa...:)

 

får ut å prøve da..

kjøpte ett sett der med tenningslampe, komptest og bensintrykk/vakum tester...... da får jeg jo prøvd det å....:)

 

PS. fikk tips fra en om å bruke sprayolje for motorsykkelkjede på soltaket.

den er vel tynntflytende og klebrig.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.