#1 Skrevet Mai 9, 2006 Etter ca 1500 km på veien siden torsdag så var tikkingen fra motoren blitt mye verre da jeg kom hjem i natt. Høres nesten ut som en gammel boble Var innom Audi-senteret før jobb i dag og de mente at det enten var dårlig oljetrykk som kunne gjøre det, eller at en ventilløfter var gåen. De ville begynne med å sjekke oljetrykket så det skal gjøres i morgen... Men er det stor jobb å bytte en ventilløfter? Er det evt. noe farlig å kjøre rundt med dette? Tikkingen høres jo ikke helt bra ut da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 9, 2006 Skift av ventilløftere medfører: Tannreim løsnet/festet, toppdeksel ut inn, kamaksler med strammemekanisme ut inn, ventilløftere ut inn. For å løsne tannreima innebærer egentlig dette at man demonterer frontfangeren, setter frontseksjonen i servicestilling, men her kan det jukses litt ved å stripse fast tannreima i kamhjulet og holde den stram mens man skrur på resten. Vær da OBS på at den kan glippe over/ujustere seg hvis man ikke klarer å holde den i spenn mens man driver med det andre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 9, 2006 Tror ikke jeg skal forsøke meg på noe slikt selv, men ut fra det du skriver så går det vel fort noen timer på denne jobben. Noen som har estimert timeforbruk på en slik jobb? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 9, 2006 Tipper 4 timer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 9, 2006 Ok, takk. Har forstått det slik at selve delen stort sett ikke koster noe særlig, så da blir det forhåpentligvis bare timekostnadene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 9, 2006 Spørs om de greier å lokalisere feilen til EN løfter da. Pleier som regel å bytte alle og på en 1.8 er det jo 20 stykker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 9, 2006 Ahh, I see... Men tilbake igjen til om det er farlig å kjøre rundt med dette. Noen formeninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 9, 2006 Det værste som skjer er at åpningen på ventilen blir så liten at den brenner seg fast og ikke lar seg åpne igjen. Skal vel heller MYYYE til før det blir så ille men....veit egentlig ikke om det er så veldig farlig for å være helt ærlig. Anyone???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 9, 2006 Kan jo bare nevne at ventil-tikkinga jeg trodde jeg hørte på min a4, viste seg å være bolten som holder reim-hjulet som hadde blitt slakk og sto å vibrerte. Knakk til slutt tvert av og borte var ventil-tikkinga... kremt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 10, 2006 Hvor langt har bilen gått? Hva olje har du prøvd med? 1060 olje sier flere kan hjelpe mot slike problem. Også flere som hevder det skjelden faktisk er ventilløfterne som er problemet men større sjangs for det er kamkjede som tikker/klakker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 10, 2006 Få sjekket oljetrykket ditt først du...kan jo være oljepumpa som er tett av den grunn. Men jeg hadde tikking på min og ca 2-3000 km etter oljeskift. Fyte opp noen ganger med 10-60 olje og etter det null tikking 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 10, 2006 Hvor langt har bilen gått? Hva olje har du prøvd med? 1060 olje sier flere kan hjelpe mot slike problem. Også flere som hevder det skjelden faktisk er ventilløfterne som er problemet men større sjangs for det er kamkjede som tikker/klakker Ikke kjeden som lager lyd, men den hydrauliske strammeren til kjeden. Høres ut som kraftig tikking på en ventil. Jeg skiftet kjede og strammer på min og det ble helt fint. Ventilløfterene på 1,8t ryker aldri, med mindre du har totalhavari... Hvis du skifter olje forsvinner tikkingen i ca 1 måned, og så er den tilbake. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 14, 2006 Vel, nå har jeg fått sjekket oljetrykk, og det er nok pumpa som yter dårlig. (Bilen er nå gått 130.000... Kjedestrammer ble byttet for 4 uker siden, så det bør ikke være den) På tomgang lå det akkurat i grenseland, mens det ved 3000rpm lå på 4 bar (grensen der var på 5 bar). De sa forsåvidt også før jeg fikk sjekket dette at det i 19 av 20 tilfeller var oljepumpa som var i ferd med å ta kvelden. Så jeg får nå bare sette den fra meg der en dag. Pleier ikke bruke Audi Senter (har brukt et "møller-verksted" på en mindre plass=lavere timepris) men de var de eneste som kunne ta det rimelig raskt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 15, 2006 Vel, nå har jeg fått sjekket oljetrykk, og det er nok pumpa som yter dårlig. (Bilen er nå gått 130.000... Kjedestrammer ble byttet for 4 uker siden, så det bør ikke være den) På tomgang lå det akkurat i grenseland, mens det ved 3000rpm lå på 4 bar (grensen der var på 5 bar). De sa forsåvidt også før jeg fikk sjekket dette at det i 19 av 20 tilfeller var oljepumpa som var i ferd med å ta kvelden. Så jeg får nå bare sette den fra meg der en dag. Pleier ikke bruke Audi Senter (har brukt et "møller-verksted" på en mindre plass=lavere timepris) men de var de eneste som kunne ta det rimelig raskt. litt off toppic, men er oljetrykket noe man kan få skjekka selv med med vag com eks. eller må man inn med et eksternt instrument 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 16, 2006 litt off toppic, men er oljetrykket noe man kan få skjekka selv med med vag com eks. eller må man inn med et eksternt instrument Jeg lurer oxo på dette... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 16, 2006 Oljetrykket måles med et trykkmanometer. Dette kobles som regel inn der føleren/oljetrykksbryteren sitter og bryteren monteres da i et adapter på slangen til manometeret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 23, 2006 Vel, da er oljepumpen byttet og det var (heldigvis) det som var problemet. Betalte 8.600 på audi senter i bergen (med 10% delerabatt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...