Hvor kan man skaffe "ulovlig" gass? (For AC)

Anbefalte innlegg

Hei

 

klimaen i s2`n fungerer heller dårlig nå i varmen, regner med jeg må fylle gass på den. Men denne har jo den gamle klimaen som bruker r12? gassen... såvidt meg bekjent så er denne ulovlig, men det må da finnes forde?. Er vel kanskje ikke så lurt å dra til nærmeste verksted å spørre etter denne gassen, men noen må da vite om et sted man kan få tak i det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

klimaen i s2`n fungerer heller dårlig nå i varmen, regner med jeg må fylle gass på den. Men denne har jo den gamle klimaen som bruker r12? gassen... såvidt meg bekjent så er denne ulovlig, men det må da finnes forde?. Er vel kanskje ikke så lurt å dra til nærmeste verksted å spørre etter denne gassen, men noen må da vite om et sted man kan få tak i det?

Jeg tror ikke du får R12 gass, men mener at du kan erstatte gassen med R22.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med noen som driver kjøleservice, De kunne godt fylle R12 på klimaanlegget på min S2, men siden gassen var så dyr, ville han at jeg skulle sjekke at anlegget var lekasjefritt før fylling.. Men mulig som det blir sagt her at du kan fylle noe annet også..

 

Mvh Ole Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal stå på kompressor hvilken gass det er.

burde det ikke stå i service hefte hvilken gass det er ??

 

etter hva jeg har skjønt så er vel r12 lov å bruke, men ikke lov å slippe i friluft.

 

jobber med hvitevareservice og vet at vi har slikt på jobb. eldre kjøleskap gikk på dette.

 

vet ikke om dette hjalp deg no...

 

mvh Pettersson

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det jeg mente jeg hadde hørt, at kjøleservice firmaer hadde dette. Men tror dere at de kan fylle det på for meg? Hvor mye koster denne gassen?

 

Alle klimanlegg mister vel gassen etterhvert, så jeg tror ikke jeg har noen lakksjer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det jeg mente jeg hadde hørt, at kjøleservice firmaer hadde dette. Men tror dere at de kan fylle det på for meg? Hvor mye koster denne gassen?

 

Alle klimanlegg mister vel gassen etterhvert, så jeg tror ikke jeg har noen lakksjer

betalte vel ca 1000 for fylling/trykktesting sist jeg gjorde dette (svart da men)

men det var med R134.... erstatningsgassen for R12 er visst nok endel dyrere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den mest brukte erstatningsgassen er Isceon-49 (mener jeg å huske), den er ikke spesielt dyr. Gammel R12 er vanskelig å få tak i og forferdelig dyrt, en erstatningsgass funker minst like bra og koster en brøkdel.

 

Uansett gasstype er det god økonomi å sjekke at anlegget er tett før man fyller noe som helst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes sikkert firma/verksted som har R12 liggende(de fleste tar gjerne en arm og en skulder for og selge deg dette=, viss ikke så kan du fortsatt få kjøpt dette i russland:)

 

Men som sagt så kan du bruke ett dropp-in medie som heter Iceon 49 eller du kan bruke R409a/R401a som er ett reint erstatningsmedie.

 

Denne gassen er noe dyrere enn R134a men om du ikke vill bruke noen lapper på å bygge om systemet du allerede har så er det en løsning.

 

Om du vill bygge om systemet så må du bytte til ester basert olje, bytte filter og skaffe overganger til R134a fra R22.

 

Dette kommer seg på alt fra 2000 og oppover.

 

Personlig så har jeg best erfaring med R409a da dette mediet oppfører seg på samme måte som R12 i trykk og temperatur.

 

Om du finner noen som kan ta dette på kveldstid så regn med fra 1000,- og oppover.

 

 

Mvh

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk for oppklarende info, jeg vil helst slippe å bygge om, men hvem kan fylle slik erstatningsgass for meg da? Noen tips, hvis jeg kunne fått det for en 1-1500kr så hadde det vært knall for jeg hadde sett for meg en pris på 4k eller noe. Smelter jo bort i varmen nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

elektroreparatører(hvitevareservice) og kuldemontører kan gjøre dette for deg.

 

gjør det gjerne for deg jeg, men jeg bor ca 3 timer unna deg.... :P

 

kan høre litt på jobb i dag ang. priser o.l. for deg, så kan du få en mer nøyaktig pris.

 

 

mvh Pettersson

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja gjør det, hadde vært fint. Men du kan ikke gjøre det for meg hvis du feks skal på noe treff på østlandet da? Kanskje du skal på gatebil på vålerbanen ?:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe... sjekker litt først jeg, så er det ikke umulig at det hadde gått....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hakke gitt deg no svar jeg gitt... glemte det litt bort...

men R12 er ikke å få tak i visst. men det har kommet en erstatter. R401a syns jeg sjefen sa. er visst bare å fylle rett på sa han, etter vakumering av anlegget da seff. (da får du oxo sjekket om det er lekkasje).

prisen hos oss er 2,-/gram. for R401a.

tipper du trenger ca 1kg.

det vil da si at det koster ca 2000,- + arbeidet (tar ca 30 min, viss ingen lekasje funnet)

 

mvh Pettersson

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei takk for tipset, men snakket med forrige eier nå, det var visst bygd om til den nye gassen r134 eller hva den heter. Da blir det vel lettere da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er like lett uansett. samme måte å fylle på.(vaffal på de to gassene der).

litt usikker på om prisen er lik eller ei.

men trur det er normalt med 2,-/g.

trukke jeg skal på Våler treffet. men regner med jeg dukker opp på Rudskogen + noen andre treff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke litt rundt, også skriver jeg her hvis jeg ikke finner noe billig. For hvis du ikke kan gjøre det billigere enn ca 3k så kan sikkert noen her gjøre det like billig og da slipper jeg å vente:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den er grei den. vil tippe det vil komme på +/- 2500,- .

bare å si fra, så skal jeg nok få ordnet det for deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.radiatorservice.no/

 

Oslo radiatorservice tar 2047,- inkl mva for denne jobben. Dette er R401a gassen.. Mente det tok en snau time med testing av systemet..

 

 

 

 

 

den er grei den. vil tippe det vil komme på +/- 2500,- .

bare å si fra, så skal jeg nok få ordnet det for deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan erstatte den gammle R12 med 134A... en Audi mekaniker på Gumpens Auto Vest (møller) som gjore dette på sin gammle S4 for noen år siden.

Funka fett det! :)

Det er forbudt med R12, vist du får tak i det, er det noe gammelt noe som de har liggende. Ekstremt skadlig for ozonlaget vistnok.

Vi skal deponere det i spesialbeholdere på jobb vist vi er på service på sånnto.

Vi har littegranne på jobb som ikke vi får "lov" til å bruke. (hvitevareservice)

Har stjelt litt til min bil, ca 300g fylle jeg på min. Bare for å teste. Ble betydlig bedre kjøling da.

 

men, 134A skal gå bra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autoutrustning på Alnabru har gratis trykktesting av klimaanlegg nå.... De fikser airconditionen din for en billig penge også...

 

Men for all del: gå til noen som er eksperter på dette. Har vært med min gamle bil hos div. bilverksteder som har utstyr for å teste dette. Prisoverslag for reparasjon: 30000kr... Autoutrustning gjorde jobben for ca. 10000kr... Da måtte kondensator byttes, en trykkslange som var dyr, nytt filter, ny gass o.s.v... Funker konge etterpå. Dette var på 100en min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

klimaen i s2`n fungerer heller dårlig nå i varmen, regner med jeg må fylle gass på den. Men denne har jo den gamle klimaen som bruker r12? gassen... såvidt meg bekjent så er denne ulovlig, men det må da finnes forde?. Er vel kanskje ikke så lurt å dra til nærmeste verksted å spørre etter denne gassen, men noen må da vite om et sted man kan få tak i det?

har samma problemet på s4en min.. snakka med sundmoen auto på kirkenær.

dæm tok service på kliman, bytte olje å på fylling av gass.. under kant av 1000 kr.. ska dit å fiks mitt når biln min bli retta å er på veien igjen: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.