Anbefalte innlegg

Leste et sted her at en person ikke nødvendigvis syntes om Biltemas syntetiske motorolje.

Jeg jobber ikke i Biltema, men har kjørt min diesel Caravelle 2,4 l (uten turbo) 310.000 km på den oljen.

Motoren er fortsatt sterk som ny.

Så helt på bånnski kan vel ikke den oljen være eller?

Sindre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå følger jo de som produserer oljen en spesiell kvalitet da...

 

 

 

så den skal egentlig ikke være noe "dårligere" enn dyrere olje, så lenge den oppfyller de forskjellige kravene..

 

 

 

og med mindre du har en blodtrimma bil som du må bytte olje på en gang eller 2 i timen, så kan du godt kjøre denne olja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes såfall ikke noe om disse biltema greiene. Oljen henger jo knapt fast i peilepinnen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes såfall ikke noe om disse biltema greiene. Oljen henger jo knapt fast i peilepinnen.

 

Dette er den nye vitenskapelige korrekte kvalitetstesten eller ?

 

: klø :

 

: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men en av de viktigste funksjonen olje har i motoren er å skape en oljefilm. Og når oljen knapt henger fast i peilepinnen når motoren er varm så er det jaggu ikke mye som henger i sylinderveggene heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sa selv på Biltema at den dyreste oljen deres (helsyntetiske) skulle være produsert av Statoil og være AKKURAT den samme oljen som Lazerway til Statoil, om nå enn det er sant eller ikke vites ikke, men litt utrolig at de kan selge ei 4 liters kanne til 189,- hvis det er akkurat samma olja som Statoil tar hva, 125,-+ for literen??? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange mener at Biltemas fullsyntetiske olje er Statoils Lazerway (som Felleskjøpet også benytter).

Men Lazerway produseres ikke i 5W-50, eller?, noen mener dette er Mobil/Esso-olje (produsert av ExxonMobil).

 

Så biltemaoljen er ikke dårlig, men de fleste av oss er litt usikker, når vi ikke vet vilket merke det er. Så olje-produsentene har gjort oss merke beviste, og nødvendigvis ikke kvalitets beviste...reklamen virker den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis som prøvde biltema olje på sin audi s4 2.2t og den begynte å tikke noe j.... : mad :

Måtte skifte til en annen olje og tikkingen forsvant.:)

Jeg skal i hvert fall aldri kjøpe biltema olje til audien min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at biltemas 5W-40 syntetiske olje har ACEA A3 godkjenning, men ikke VW502.00. Statoil LazerWay 5W-40 og Felleskjøpets syntetiske 5W-40 har både ACEA A3 og VW502.00. Felleskjøpets og Statoils olje har samme godkjenninger. Det har ikke Biltemas. Konklusjoner får dere trekke selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sa selv på Biltema at den dyreste oljen deres (helsyntetiske) skulle være produsert av Statoil og være AKKURAT den samme oljen som Lazerway til Statoil, om nå enn det er sant eller ikke vites ikke, men litt utrolig at de kan selge ei 4 liters kanne til 189,- hvis det er akkurat samma olja som Statoil tar hva, 125,-+ for literen??? :confused:

Oljeselskapene har en vanvittig fortjeneste på produktene sine i Norge. Helsyntetiske Mobil1 produkter koster ikke mer enn US$ 4-5pr. quart (~1 liter) i USA. Samme gjelder produkter fra Castrol, Shell, Penzoil, QS osv..

Selv med 100% avgift og like mye i avanse blir det ikke nær Nkr 200,- som f.eks. enkelte Mobil1, Castrol, Shell osv. produkter koster i Norge.

 

Som du ser er det gode muligheter for en aktør som vil og tør selge olje litt billigere i Norge..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nevne at jeg handlet Mobil1 olje isted, og fikk 44% rabatt. Tror butikkene har bra påslag også. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda ett oljetips:

Hvis man har ett Bunkeroil anlegg eller Shell tankannlegg i nærheten, kan man enten få Mobil1 eller Shell produkter til nesten halv pris av butikk/bensinstasjon. Man må kjøpe minimum 12 eller 16 liter, alt etter om man velger 1 liter eller 4 liter kanner..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pris på olje hos bensinstasjoner og verksteder er hinsides all fornuft og man kan bli fristet til å kjøre Biltema. Denne oljen holder dog kun minimumskrav til ACEA og API og har ingen godkjenninger som fks. VW 502 00/505 00 og tilsv.

Bruker du olje som tilfredstiller disse krav, kan man ikke skylde på oljen.

Men så var det prisen da. Sjekk ellers Titan Supersyn olje. Prisen er ikke så gærn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis som prøvde biltema olje på sin audi s4 2.2t og den begynte å tikke noe j.... : mad :

Måtte skifte til en annen olje og tikkingen forsvant.:)

Jeg skal i hvert fall aldri kjøpe biltema olje til audien min

 

Har vært borti det samme problemet, men der var olja Valvoline Turbo V og ikke fra Biltema, og bilen en Corrado G60. Helte på Mobil 1 og tikkinga ble borte:) Ikke nødvendigvis Biltema-olja sin feil: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært arti å funnet ut litt mer om disse biltema oljene!

Skal sende en mail til noen i Statoil i morgen å spørre litt om dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha lest et sted at Biltema-oljen er samma som mange andre selger til dyrere pris, men de får ikke lov av produsenten til å ha navnet på produktet, fordi det påvirker ryktet (siden Biltema er billigvarer)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, Biltema er et "nettoprodukt" som kun møter minstekrav til ACEA/API.

Bilfabrikantenes krav, krever, "in-house" tests, field tests, samt at der er dyre additiver som til slutt gir oljen en spesifikasjon fra frabrikanten, som fks. Longlife oljer. Fant en interessant webshop på olje. Oljelageret.no. Noen som har noen erfaring med dem ? Ser ut til å være involvert i utvikling av VAG oljer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sa selv på Biltema at den dyreste oljen deres (helsyntetiske) skulle være produsert av Statoil og være AKKURAT den samme oljen som Lazerway til Statoil, om nå enn det er sant eller ikke vites ikke, men litt utrolig at de kan selge ei 4 liters kanne til 189,- hvis det er akkurat samma olja som Statoil tar hva, 125,-+ for literen??? :confused:

 

Statoil Lazerway koster 199,- pr. liter. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis som prøvde biltema olje på sin audi s4 2.2t og den begynte å tikke noe j.... : mad :

Måtte skifte til en annen olje og tikkingen forsvant.:)

Jeg skal i hvert fall aldri kjøpe biltema olje til audien min

 

Samme er det vel flere som har opplevd med shell og castrol olje også....

 

Blir for dumt å sitte her å prøve å si noe om noe så komplisert som olje, uten å være petroleumsingeniør og ha testet de forskjellige skikkelig. Da kreves lab til "noen" mill

 

Bare sørg for at oljen tilfredstiller de kravene motoren skal ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Statoil Lazerway koster 199,- pr. liter. ;)

 

Nå har vel Statoil flere Lazerway i sitt program så vidt jeg vet, men ja, jeg tviler ikke på at den dyreste koster 199,- pr. liter (ran!) :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pris på olje hos bensinstasjoner og verksteder er hinsides all fornuft og man kan bli fristet til å kjøre Biltema. Denne oljen holder dog kun minimumskrav til ACEA og API og har ingen godkjenninger som fks. VW 502 00/505 00 og tilsv.

Bruker du olje som tilfredstiller disse krav, kan man ikke skylde på oljen.

Men så var det prisen da. Sjekk ellers Titan Supersyn olje. Prisen er ikke så gærn.

 

Hei!

Hva står VW502 oo/505 00 for?

Mvh.

Sindre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært arti å funnet ut litt mer om disse biltema oljene!

Skal sende en mail til noen i Statoil i morgen å spørre litt om dette.

 

 

Moralen er, har du bil uten turbo går Biltema syntetiske greit.

Har du turbo/kompressor etc. styr unna Biltemas oljer.

Enig?

Sindre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Hva står VW502 oo/505 00 for?

Mvh.

Sindre

 

Dette er spesifikasjoner utarbeidet av VW, vanligvis i samarbeid med produsenten som leverer oljen VW/Audi fyller på sine nye biler.

VW 505 00 er fks. en synth. olje for pumpedyse TDI.

VW 507 00 er nyeste spec. LongLife olje, og er tilpasset i tillegg til motor, partikkel filtre, siste generasjon katalysatorer osv.

Enkelt kan man si at, jo høyere tall, jo nyere spec.

Biltema ville ikke vært i nærheten av å møte siste spec.. VW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøper 10litere med MAX-Way på statoil for 279,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om noen gidder kan man jo sende disse oljene på test???

 

Kan sende de hit: http://www.oilcheck.no Da hadde vi fått svar på dette engang for alle;) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.