Anbefalte innlegg

Om noen gidder kan man jo sende disse oljene på test???

 

Kan sende de hit: http://www.oilcheck.no Da hadde vi fått svar på dette engang for alle;) ;)

Eller man kan lære av andre. Her er en stor samling av oljeanalyser av ny olje og brukt olje (mange av oljene leveres ikke her eller markedsføres under andre navn).

ny olje:

http://theoildrop.server101.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=11

brukt olje fra bensinmotor:

http://theoildrop.server101.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=forum;f=3

brukt olje fra dieselmotor:

http://theoildrop.server101.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=26

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet ventiltetninger på en 350cu V8 og ble en smule sjokkert når jeg tok av toppdekslene.. Grov ut over en halv kilo med "størknet" olje. Måtte bruke støvsuger for å få ut alt. Ventiltetningene var helt borte.

Så mitt råd er å ligge unna oljen til biltema. ( vet ikke vilken type som ble brukt og det er jo selvfølgelig mulig at de har noe som er bedre)

24052006(001)-.JPG

24052006(002)-.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par bilder til...

Dette er da etter jeg har fjærnet over en halv kilo...

24052006(003)1.jpg

24052006-.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående oljer så skal de verken være for tynne eller for tykke. En kamerat fikk ras på motorsykkelsen sin fordi han hadde brukt billig olje. denne mistet smøreevnen ved temp og ble for rennende. Lagerne fikk dermed "for mye" smøring og det ble ras da de ikke gikk rundt.

Angående felleskjøpet olje, så skal ifølge kilder i klubben denne oljen være kun et molokyl eller linkende fra mobil1 sin grom olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par bilder til...

Dette er da etter jeg har fjærnet over en halv kilo...

Sender dere regning til Biltema da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører ikke på Biltema olje, enkelt å greit fordi jeg ikke har gode erfaringer med alt dem selger der.. Kjører Q8 oil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sender dere regning til Biltema da?

 

Hva for slags spm er det da... ? er ikke det eier av bil som har ansvar for hva han bruker ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva for slags spm er det da... ? er ikke det eier av bil som har ansvar for hva han bruker ?

 

Hvis du mener det er oljen sin feil at den har rast, og han har brukt riktig olje til motoren (viskositet) er det vel rett og rimelig at de betaler for feilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir ihvertfall med de som reiser kl 8 om morgenen til Våler neste helg, for jeg kjører på Biltema`s delsyntetiske olje:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På maringuiden forumet i Sverige hadde de også en diskusjon angående Biltemas oljer. Der kom det et intressant innlegg fra en som hadde vært sommerhjelp på et Statoil tapperi. Der ble det tappet standardoljen til Statoil i flere dager før det plutselig kom kanner som minnet mistenklig på Biltemas kanner. Kannene var ble ikke merket men han var rimelig sikker på at dette var Biltema emballasje...

 

Etter dette innlegget var det flere som kunne bekrefte mistanken om at Statoil tapper Biltema olje. Vet ikke om dette gjelder de dyre syntetiske oljene men iallefall "billig" oljene...

 

Mulig dere finner svaret i et av disse innleggende...

 

http://www.maringuiden.se/forum/;searchstr=biltema%20olja&forum=2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes vel egentlig dette var et godt eksempel, liknende Trond's erfaringer, sakset fra maringuiden.se:

 

Quote: "jag vet i alla fall att jag renoverade en b20 marin motor och körde denna på biltema olja. motorn renoverades i min verkstad. den var borrad, smidda kolvar, ny orginalkam alla lager inkl kamlager. nya lyftare, nya lager i ventilbrygga. korrekt monterad vevhusventilation. den gick 2 somrar, innan nåt konstigt hände...den blev slö och gick ojämt. jag lyfter ur den, river den och var får jag se?? ordentlig slam och koksbildning, kamaxeln totalt nedgången på 1:ans och 3:ans båda nockar. (ja, smörjkanalerna var rena, likaså oljepumpen - orginal). vevstakslagrena mässingsgula. jag kunde skrapa bort slammet innaför ventilkåpan.

om inte detta är bevis så vet jag inte vad som är det. jag har inget att tjäna på att uppmana till bojkott av biltema olja. gör som ni vill"

 

Jeg synes også man bør skille på HVA man skal bruke oljen til, en gammel sliter som har gått 3 runder, eller en helt ny bil? Evt. en vanlig "vei bil" eller en racemaskin? Det er vel helt klart at man bør spandere på en god olje til en motor som er enten ny eller trimmet/bygd for race, mens en vanlig gammel "dunk" nærmest kan kjøre på hva som helst.... (spillolje? :P)

Dermed kan sikkert de billigste av de billige oljene gjøre jobben sin, men tar man den risken på en kostbar/ny motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kent og Trond. Er det Biltemas syntetiske oljer som er brukt i disse tilfellene??

Trond: Hvor mange mil mellom olje/oljefilterskiftene?

Kent: Ble det nevnt hvor mange timer båtmotoren var gått uten oljeskift. Båtmotorer går gjerne på 70-80% av max belastning under drift og utsettes for større påkjenninger enn en bilmotor. Merkelig å velge en Auto olje til Marint bruk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags Biltema olje han har brukt vet jeg ikke, det nevner han heller ikke, kan godt være olje beregnet for marinemotor men det blir bare gjetting.

Han nevner forøvrig at han har brukt andre oljer som Quaker state, Mobil 1, Motul, Valvoline og aldri opplevd samme problem med de.

 

Men vil jo tro at man bruker en "riktig" type olje på en motor man har gått i gang og overhalt og påkostet masse penger, såpass peiling virker det som han har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det blir mye synsing her, og det blir ikke lett å trekke noen konklusjon. En ting jeg vet med sikkerhet, er at ikke Biltema lager denne oljen selv, men har et minimums krav til de som leverer oljen, og dette kan nok variere over tid. De "shopper" sikkert der de kan få billigst. Jeg mener derfor at en må følge anbefalingene fra motorprodusent, og se til at oljen som skal fylles oppfyller disse kravene. Jeg for min del kjøper kjøper på http://www.oljelageret.no . Har god erfaring fra disse og flere av mine bekjente bruker de også. Masse godkjenninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel jeg har iallefall sett hva som skjedde med den motoren jeg skrudde på.

Hvilken biltema olje og hvor ofte han skiftet den vet jeg ikke.

Man kan tro det man vil for min del men jeg har aldri brukt og kommer aldri til å bruke oljen til biltema.

Det man sparer på billigoljer taper man nok i det lange løp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri prøvd Biltema olje på min bil. Kjører på Castrol Edge 5W-40 og det har vært brukt på bilen siden 100.000 km gått 182.000 km nå. Hver gang jeg har hatt den på oljeskift/service får jeg høre at de syns motoren går sinnsykt fint, ikke noe tikk eller ulyder. Personlig er jeg helt enig og syns den går veldig stille og behagelig til å være Diesel. Jeg kommer hvertfall til å fortsette med Castrol på min VW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke blitt avleiringer i min motor etter 100K med biltema helsynt 5W-50, se innlegg nr 26 for bilder. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=94384&highlight=biltema+olje&page=2

 

Godt å se. :glad: Jeg synes personlig det er urolig mange selvutnevnte "olje eksperter" her på forumet. Jeg synes det er merkelig at Biltema's og Shell's Helix olje få pepper for sin olje av disse ekspertene. Spesielt da Shell som er ett av verdens største oljeselskap og bruker sikkert millioner på utvikling og bilfabrikantene benytter den.

 

Her er ihvertfall ett bevis på at biltemas olje funger i dette tilfelle. Så får disse "olje ekspertene" fremvise bilder av det motsatte. Måtte bare. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å si det enkelt. Har oljen rette spesifikasjoner kan du ikke gå feil. Biltemas syntetiske har ikke VW godkjenning, men den er merket ACEA A3/B4. Dette er et kvalitetsstempel i seg selv og så lenge man ikke går for lange oljeskiftintervall er den like bra som oljer med VW 502.00 godkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med Felleskjøpet sin full synt olje på min 2,2t, ble mindre forbruk og tikking etter jeg skiftet. (nå skal det sant å sies at jeg vet ikke hva som var blitt på motoren før jeg kjøpte den )

men hvertfall , kannen på felleskjøpet inntil mai tror jeg siste gang jeg så det , hadde en liten "Statoil" logo nede på merkelappen sin :P

Biltema funker helt greit det, har brukt dette på alle bilene jeg ikke har vært så "redd" for .Tror ikke jeg ville fylt det på 2,2t hvertfall.

Men nå er da ikke jeg noe ekspert , kun deler min erfaring med produktene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte Biltema 5w50 helsyntetisk ifm oppstart/skylling av motor etter overhaling av topp (S2). Kjørte den varm (80-90) grader og tappet av igjen. Olja var tynnere enn vann når den kom ut, ble nesten skremt! Har ikke fristet å bruke den olja etterpå, bruker Mobil1/Castrol Edge i stedet.

Mulig den er grei til n/a motorer men synes uansett at det er oljebudsjettet er feil sted å spare penger :).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det som flere sier her, er jo at olja oppfyller jo kravene som er satt, ser da ikke noe problem. Jeg synes jo bare longlife programmet til vw er piss. Så har ikke noe problemer med at oljen min ikke oppfyller deres krav. Jeg kjøre tema på vr6 min, får nå se i vinter om den har lagt igjen noe skit i motoren. Hmm om olja er tynn tar jeg ikke noe tungt på, så lenge løfteren ikke lager lyd. Det gjør de ikke på 10-40 til tema og motoren har tusla 2400000 så... Men er som sagt det her bli jo bare masse synsing. Eneste olja har dårlig erfaringer med er qukerstate, gammel 1,8 begynte å svette veldig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta av topplokket på den gamle passat 1.9D motoren jeg har stående , den gikk vel de siste 50.000km på random biltema olje... :)

Morro å se hva som skjuler seg under der :)

 

Var med og fylte Biltema`s sagkjedeolje på en Volvo 240 hærje bil med B21 motor...... gikk da fint den , den gikk iallefall hele Høsten , med tiltider høyt turtall ;)

Så den anbefales :D

 

 

Ellers kjørte jeg en stund på Shell helix sin 5w-50 olje på den første 90 20V jeg hadde.... , den begynte å bruke mer og mer olje , og måtte fylle etter et par/tre ganger på 10000km intervall.

Men etter å ha gått over til Castrol olje i samme klasse reduserte den seg ned til 1-1,5l på 10000km...

Den hadde gått ca 250.000-300.000km med urørt motor.... , jeg fant vel ut av Shell oljen ikke hadde VW 500.00 tror jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjell på oljetemeraturen om man kjører mineralsk eller syntetisk fra Biltema. Jeg tolker dette til at den syntetiske har mindre friksjon, eller kanskje at den mineralske har mer. Derfor vil jeg ikke bruke annet enn helsyntetisk Biltema i mine biler, annet enn til den første innkjøring av nyoverhalte motorer.

Siden oljen ikke virker spesielt tykk bruker jeg alltid 5W-50 og aldri -40.

Skulle vært interessant å sett om det finnes noen kritikere som har kjørt i lengre tid på helsyntetisk Biltema og finner noe grøt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.