#1 Skrevet Mai 10, 2006 Har fått problemer med ladetrykk, som jeg har skrevet en post om tidligere. Etter litt feilsøking er jeg ganske sikker på at det er taktventil/magnetventil N75 som er årsaken til problemet. Ser folk skriver at denne ikke er noe særlig glad i høye ladetrykk. Vet ikke hvor høyt trykk jeg har, men regner med det er en del i en AEL-motor med 140->175hk chip. Da er altså spørsmålene: 1.) Kan/burde jeg montere N75j istedenfor original N75? 2.) Hvor finner jeg denne dævelskapen og hvordan bør jeg gå fram for å bytte den? Selve byttet skal jeg nok klare, men er det noen spesielle hensyn å ta underveis? Alle tips mottas med største takknemlighet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 10, 2006 Oppdatering Har målt en del rundt med multimeteret mitt nå i ettermiddag, og har funnet at det er 12v i kontakten til ventilen, og at motstanden mellom polene på ventilen er 16 ohm. 50 ohm har blitt antydet som en fornuftig verdi på fungerende ventil før... Kan jeg anta at min er defekt? Fikk ikke opp noen feilmelding på den på diagnosen, fikk derimot en "550: Spritzbeginnregelung Regeldifferenz" eller fritt oversatt: Differanse i regulering av innsprøytningstidspunkt (?)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 12, 2006 Ikke helt sikker her, men kanskje dieselpumpa har ujustret seg slik at innsprøytningstidspunktet blir feil. ( samme som tenninga på en bensinmotor ). Veit man kan sjekke det med diagnoseapparatet, men husker ikke verdiene. Kan evt sjekke opp dette for deg på Mandag da jeg er på jobb igjen. Kan også prøve å finne igjen den feilen i feiltabellene på jobben og se om det er noen hint der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 12, 2006 Ikke helt sikker her, men kanskje dieselpumpa har ujustret seg slik at innsprøytningstidspunktet blir feil. ( samme som tenninga på en bensinmotor ). Veit man kan sjekke det med diagnoseapparatet, men husker ikke verdiene. Kan evt sjekke opp dette for deg på Mandag da jeg er på jobb igjen. Kan også prøve å finne igjen den feilen i feiltabellene på jobben og se om det er noen hint der... Var inne på tanken at pumpa kunne ha ujustert seg, selv om jeg ikke skjønner hvordan det skulle kunne skjedd. Reg-reima har jo ikke vært av eller noe... Kunne kanskje skjedd da jeg kræsja? Den ene feilkoden jeg har fra før (550) fikk jeg lest ut på Møller i Horten, men fikk ikke noen videre inngående forklaring på den, bortsett fra det jeg har skrevet her. Skulle gjerne kommet innom deg på mandag, men burde egentlig reise hjem på søndag siden jeg skal på skolen på mandag morgen. Men skal se det an, kanskje det hadde gått an Takk for hjelpen så langt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 15, 2006 Jeg har nøyaktig samme feilen på min. Motorkode AEL, 140hk TDI. Jeg har byttet dyse #3 (G80) uten at dette ga noe bedre resultat. Når jeg sjekker TDI timinigen i VAG-COM får jeg bare beskjed om at timing "is too advanced", dvs. alt for tidlig til å kunne justeres elektronisk. Om dette kommer av en feil med noen av komponentene eller om pumpa faktisk er fysisk justert feil er jeg usikker på. Er interessert i å få løst dette problemet jeg også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 15, 2006 Jeg har nøyaktig samme feilen på min. Motorkode AEL, 140hk TDI.Jeg har byttet dyse #3 (G80) uten at dette ga noe bedre resultat. Når jeg sjekker TDI timinigen i VAG-COM får jeg bare beskjed om at timing "is too advanced", dvs. alt for tidlig til å kunne justeres elektronisk. Om dette kommer av en feil med noen av komponentene eller om pumpa faktisk er fysisk justert feil er jeg usikker på. Er interessert i å få løst dette problemet jeg også. Er nysgjerrig på om det er pumpa som er feiljustert eller om det er noe annet ja. Skal inn til videre feilsøking 24.05., så jeg legger ut resultatet her etter det. Er nesten så jeg håper at det bare er å justere pumpa... Elektroniske feil er så stress å finne. Kan jo bare begynne å bytte alt av sensorer helt til feilen forsvinner omtrent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 31, 2006 Noe framgang her? / Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 31, 2006 Noe framgang her? / Lasse Oi, hadde helt glemt denne tråden. Det var innstillingen av dieselpumpa som var feil. Ligger laaangt forran! Er en sånn dynamisk måleverdi for timing som skal ligge mellom 45 og 65, og denne lå "over 235" på min. Diagnoseverktøyet hos Møller gikk ikke lengre enn til 235... Vet ikke hvor mye feiljustering det betyr i praksis, om det er en hel tann eller hva, så kan liksom ikke gjøre noe med det selv heller. Kunne kanskje prøvd meg hvis jeg hadde hatt en vag-com-kabel, men har nå bestilt verkstedtime til å få det fiksa uansett. 2.august, hos Kjell Johansson Bil i Strömstad. Lenge å vente, men var en del penger å spare på det, så det får bare stå sin prøve... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 31, 2006 Okay. Da virker det som mine antakelser er riktige da. Jeg har selv VAG-COM og har ikke mulighet til å gjøre noen justeringer der, pga "timing too advanced". Dvs. pumpa må justeres mekanisk før jeg kan gjøre noe elektronisk. Skal se om jeg klarer å få et diesel/bosch verksted til å gjøre jobben. Edit: Jeg har hatt min på verksted for å bytte reg.reim for en stund tilbake og dette har ikke forværret eller forbedret problemet med timing av dieselpumpa. Jeg håper av den grunn at det ikke er reg.reima som er en tann (eller flere) ute av posisjon, men pumpa selv. Hadde vært ugreit å måtte demontere registeret igjen... / Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 31, 2006 Okay. Da virker det som mine antakelser er riktige da.Jeg har selv VAG-COM og har ikke mulighet til å gjøre noen justeringer der, pga "timing too advanced". Dvs. pumpa må justeres mekanisk før jeg kan gjøre noe elektronisk. Skal se om jeg klarer å få et diesel/bosch verksted til å gjøre jobben. / Lasse Er veldig interessert i å høre hva du kan få til på et ikke-merke-verksted! Burde jo ikke være så vanskelig å få time hos et lokalt diesel-elektro-verksted som det er hos Møller... Er jo selvfølgelig ekstra ille i Str.stad pga alle nordmennene, men har bare ikke råd til å legge ut 4800 norske på det der akkurat nå... Edit: Var forresten mekanisk justering jeg tenkte på. Min er også for langt ute til å justeres elektronisk. Skal jo bare være å løsne på reimhjulet og vri litt på akslingen. Men tror ikke jeg tør å prøve selv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 31, 2006 Nok en follow-up, jeg ringte Kløfta Elektrodiesel AS og spurte hva de skulle ha for å justere pumpa. Han estimerte en times arbeid og det skulle han ha 550,- i timen for. Fikk time. 6.juni. Så da får vi se; kommer tilbake med resultatet når det foreligger. / Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 31, 2006 Hva slag TDI motorer er det her snakk om? Ikke PD? Har en 1,9 TDI PD som ikke tåler "flat fjøl". Det virker som om den for enten for mye eller for lite av noe. Må gå av ca 1/3 på pedalen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 31, 2006 Dette er snakk om 2.5 TDI 5 syl. diesel. Motorkode AEL. Sentrifugalpumpe; ikke noe fancy-smanchy PD her nei Problemet ditt er nok relatert til noe annet. Luftmengdemåler? / Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 3, 2006 Nok en follow-up, jeg ringte Kløfta Elektrodiesel AS og spurte hva de skulle ha for å justere pumpa. Han estimerte en times arbeid og det skulle han ha 550,- i timen for. Fikk time. 6.juni. Så da får vi se; kommer tilbake med resultatet når det foreligger. / Lasse The Old Man var innom Hamax (merkeverksted i hønefoss) i dag med firmabilen, og spurte i forbifarta en kundemottaker der hva han ville gjort med en bil som hadde slike symptomer som våre. Da hadde han fått til svar at det bare var å time opp pumpa, at dette var en smal sak og kostet mellom 1000 og 1500kr, avhengig av om de måtte bytte noe samtidig. Så da er jeg mildest talt VELDIG spent på å høre om det løser seg med å bare time pumpa, eller om man virkelig må gå over hele motoren sånn som de påstår her i byen. Tenkte uansett at jeg skulle kontrollere reg-reima mot merkene på hjul og reim før jeg legger i vei mot Braskereidfoss i morgen tidlig, og hvis den ser greit ut så blir det heller justering av bare pumpe på meg også. Og det kommer isåfall IKKE til å skje hos Møller Horten... Keep us posted Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 3, 2006 Dette er snakk om 2.5 TDI 5 syl. diesel. Motorkode AEL. Sentrifugalpumpe; ikke noe fancy-smanchy PD her nei Problemet ditt er nok relatert til noe annet. Luftmengdemåler? / Lasse [OT] Mitt problem viste seg ganske riktig å være LMM. Har satt inn ny LMM (fra Pierburg). Bilen virker som aldrig før [/OT] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 6, 2006 Bilen står nå inne på verkstedet for justering av pumpa. Regner med at jeg henter den i dag, men det kan hende at jeg ikke rekker det før i morgen. Og så over til noe slightly OT. Ole Gunnar: stod bilen din på P0 på Gardermoen på søndag rundt kl 1800? Fin bil! / Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 6, 2006 Bilen står nå inne på verkstedet for justering av pumpa. Regner med at jeg henter den i dag, men det kan hende at jeg ikke rekker det før i morgen. Og så over til noe slightly OT. Ole Gunnar: stod bilen din på P0 på Gardermoen på søndag rundt kl 1800? Fin bil! / Lasse Javisst gjorde den det Måtte innom på Peppes å ta en stor pizza på vei hjem fra Hovedtreffet på Våler Morsomt at du la merke til den, og tusen takk:) Bedre skal den bli Gleder meg til å høre resultatet av justeringen din, jeg har time 14. juni. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 6, 2006 Ja da har jeg vært å henta bilen. Kom på 788,- Når jeg nå leser av i VAG-COM på TDI timing står det fortsatt "timing too advanced to plot!" og verdien ligger på rundt 150. Feilkode 00550 forsvinner fortsatt ikke etter at jeg resetter feil-kodene :-( Depp... Lurer på hva jeg skal gjøre. Skal jeg klage på pumpe-justeringen? Maks irriterende. / Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 6, 2006 Aii.. Dette var ikke hyggelig lesning... Skulle jo ikke tro at verkstedet justerte pumpa feil heller... Kan kaldstartregulatoren ha hengt seg opp i tillegg til at pumpa var feiljustert? Spurte de om dette på Møller, og de mente at i alle tilfeller kunne ikke denne få justert timinga så langt ut på viddene som den var på min bil. Får se hva som skjer når jeg får timet min da... Hadde jo vært koselig om det hadde blitt helt perfekt på første forsøk liksom... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 8, 2006 Har vært innom verkstedet som justerte pumpa mi og snakket med mekanikeren som gjorde jobben. Han hadde ingen ide om hva det da kunne være som gjorde at jeg fikk feilkode 00550. Pumpa ble justert fysisk. De bruker ei sånn måler-klokke. Justert fra 0,12mm til rundt 0,20mm ellernoslikt tror jeg det var han sa. Var ikke mye feil. Nå har jeg saumfart div. utenlandske forum på jakt etter svar og det er jo desverre slik at når folk har fått fikset problemet sitt så blir ikke spørre-tråden oppdatert med resultatet. Jeg har ikke kommet fram til noe hokus-pokus, men det anbefales ofte å dobbelsjekke at registeret er 100% riktig også i forhold til pumpa. En ting til jeg lurer på. Hvordan kan jeg justere dette elektronisk på min bil? Flere forum sier at jeg skal logge inn med kode 12233 (i VAG-COM ol.) for så å gå inn i Adaptation, men hvis jeg bruker kode 12233 mister jeg kontakten med motor-diagnose modulen. / Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 8, 2006 Hvordan går bilen din etter justeringen da? Går den fortsatt i nødmodus ved belastning? (Gjorde den forresten det før? Det gjør min...) Så lenge bilen går som den skal så er det jo ikke så viktig med en feilkode fra eller til... Men kan kanskje være lurt å få gått over hele registeret... Alle hjul og reimer der har jo snurret noen runder... Hvor langt har bilen din gått? Jeg runda akkurat 233 nå, så kan vel egentlig ikke klage på at det dukker opp noe slikt... Jeg skal hvertfall få pumpa justert neste onsdag, og blir det ikke bra da, så blir det kontroll og justering av hele motoren i august som planlagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 8, 2006 Den går ikke i nød-modus; ikke som jeg vet iaf Litt av problemet er at den alltid har vært slik. Var sånn når jeg kjøpte den (da gått 231.000, nå gått 298.000) Jeg har derfor ingen oversikt over hvordan bilen egentlig skal være... Feilkode er ikke kult, jeg vil bli kvitt den. / Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 14, 2006 Nå venter vi i spenning på resultatet / Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 14, 2006 Nå venter vi i spenning på resultatet / Lasse Bilen rullet ut av verkstedet i samme minutt som du skrev det Endelig kommet meg på jobb nå. Justeringen tok 3 timer og kostet meg 2750 kr .... Småkjedelig at jeg ikke hadde råd til å betale for det... MEN (!!) på den positive siden, så går bilen som et olja lyn nå... Draget er helt sinnssykt... Går MYE bedre enn da jeg kjøpte den! ...og jeg fikk giro på de 2750 kronene, så jevnt over har det vært en meeget vellykket dag Skal slenge ut graf fra TDIgraph når jeg kommer hjem (hvis kabelen har kommet i posten i dag, noe den absolutt burde). EDIT: Kan også nevnes at motoren går svært mye roligere enn den gjorde før. Den durer akkurat som en skikkelig audi-femmer skal på tomgang, og inne i bilen har lydbildet gått fra hard, metallisk banking til en stille dur. Videre planer/ønsker/drømmer nå er deaktivering av EGR, rensing av manifolder og turbo, større dyser og kanskje en vakker dag custom map. Alle tanker som noen gang måtte ha vært om å bytte bil er forduftet EDIT2: Endret tittelen på hele tråden, siden problemet nå er løst for min del, og viste seg å ikke ha noe med N75 å gjøre i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 14, 2006 Gratulerer! Flotters! Men var det kun justering av pumpe de gjorde? Og da ble du kvitt 00550? / Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...