#1 Skrevet Mai 10, 2006 Byttet olje på bilen min her en av dagene 89- golf gti 16v. Byttet til castrol helsynstetisk 5-40W olje. Når motoren er litt varm begynne oljelampa å blinke på ca 2-3 000 omdr. blir borte om jeg ruser eller slipper gassen. De på Møller sa jeg burde ta en oljerens på motoren og bytte til 10-40 olje? Noen som vet om det burde gå greit med 5-40w olje? Merker forresten at den av og til tikker på tomgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 10, 2006 Mål oljetrykket ditt og sjekk. Prøv med ei anna oljepumpe om du har mulighet. Med tjukkare olje vil du få meir oljetrykk, men den er jo tjukkere da. Bruk i allefall helsyntetisk olje ala castrol rs, mobil 1, osv.. Det er mange som har hatt dårlig erfaring med oljerens, undersøk GODT om eventuelle produkter du har tenkt å benytte, søk i forumene her og på google. Stol hvertfall ikkje blindt på det produsenten sier. Slike oljerens produkter kan ha kjedelige langtidsvirkninger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 10, 2006 verkstedet i Molde har 2 uker ventetid. Dyrt å skaffe oljetrykkmåler av et slag da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 10, 2006 10W-40 er ikke tykkere enn 5W-40 når oljen har driftstemperatur (ca. 100C). At 5W-40 oljen ikke tykner som 10W-40 når oljen er kald, er en bra egenskap. Hvis du vil ha tykkere olje når motor er varm må du gå opp på siste siffer f.eks. 5W-50.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 10, 2006 10w-40 kan du bruke iflg. den tyske guiden, http://extranet.fuchs-europe.de/oelwegweiser/keuze.asp?language=9 Men om det hjelper, vil jo gjenstå å se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 10, 2006 tyder vel heller på slitasje dette. Fort gjort å bytte pumpe vertfall. er bare ned med bunnpanna, ta ned pumpa og opp med den nye:) Oljetrykksmåler får du jo kjøpt på bilrekvisita med giver(sånn som er meningen å montere i bilen) funker jo også for å kontrollere da.. koster vel 2-300kr:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 11, 2006 tyder vel heller på slitasje dette. Fort gjort å bytte pumpe vertfall. er bare ned med bunnpanna, ta ned pumpa og opp med den nye:) Oljetrykksmåler får du jo kjøpt på bilrekvisita med giver(sånn som er meningen å montere i bilen) funker jo også for å kontrollere da.. koster vel 2-300kr:) Skal kjøpe en måler i morgen. Noen som vet hvilket trykk den skal ligge på, på forskjellige turtall? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 11, 2006 Du måler trykket med varm motor, og det bør vel helst ikke bli for lavt. Når det nærmer seg ned på 1 bar så er det nok noe som ikke er helt 100. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 12, 2006 Har iallefall koblet til en måler i dag. Trykket kom nedimot 1.5 bar på tomgang. 1000 omdr. Men med en gang jeg ruset litt opp gikk den til 3 bar og på 4000 omdr var den på 5-6 bar. Tror dere det er noe som ikke er helt bra da eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 12, 2006 10w-40 kan du bruke iflg. den tyske guiden, http://extranet.fuchs-europe.de/oelwegweiser/keuze.asp?language=9 Men om det hjelper, vil jo gjenstå å se. Står forresten der at jeg kan bruke både 5W og 10W. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 12, 2006 blinker lyset enda da? kan nesten virke som det er givern som er feil: klø : står vel kanskje en giver i toppen og(?) I såfall kan det være farlig...hvis du mister oljetrykket til toppen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 12, 2006 Har iallefall koblet til en måler i dag. Trykket kom nedimot 1.5 bar på tomgang. 1000 omdr. Men med en gang jeg ruset litt opp gikk den til 3 bar og på 4000 omdr var den på 5-6 bar. Tror dere det er noe som ikke er helt bra da eller? Dette trykket vil jeg tro er normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 12, 2006 Tror ikke det er noen målere i toppen. De jeg har sett en en lav og en høytrykksmåler på framsiden av blokka/ oppå oljefilteret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 12, 2006 Hvorfor skal man ikke ta oljerens Vil nå tro at det er bedre det enn å kjøre rundt med koks i kanaler o.l???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...