Symptom/feil: Bilen lugger ved pådrag, A200q20vT

Anbefalte innlegg

Begynte for en god stund siden å merke lugging ved pådrag. "Faen, ny turboslange som har røket nåda" var det første jeg tenkte. Men slik er vel ikke tilfellet... eller?!?

 

Etter å ha forhørt meg litt rundt, bl.a. med Bård Haugerud (Tromsø) og denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=52660&highlight=lugger

 

Slik vil jeg gå frem nå:

1. Bytte pluggledninger, rotor og fordelerlokk. (bestilt, kommet, hentet, byttet) :D

2. Banne høyt hvis punkt 1 ikke hjelper. (FUNKET!!!!) : smil :

3. Siden jeg har "bare" én stk coil (heldigvis) vil jeg anta at coil kan ikke være årsaken... eller?? Men likevell er coil neste skritt og ta, antar jeg

4. Sjekke dysene (gått kjapt igjennom kontaktene til dysene, ingen forskjell)

5. Sjekke fordeleren

 

EDIT: pkt. 4 er oppført

EDIT2: pkt. 4 er kontrollert uten virkning :(

EDIT3: pkt. 5 er tilført

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo sjekke dysene dine. Var en annen her på forumet som fant dårlig kontakt i pluggen til dysa til 3'ern og dette førte til lugging/fusking over 4000 opm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lugger uansett turtall. Lett pådrag ved lavt turtall og kraftig ved full aks-pådrag. Men likevel kan dette være en periodisk opplevelse.

Noen ganger kan jeg akse godt uten at det lugger noe særlig. Spesielt nå (etter en viss oppvisningskjøring :rolleye: ) er det blitt mye værre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Jan Henrik. Skal bli morro å sitte på når du får bilen til å gå slik den skal.. var ikke noen sinke nå heller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en tips av en kompis å sjekke en dings inni fordeleren. Han kalte den for "lydhorn". Kommer tilbake til den, for nå har jeg fått pluggledningene. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gulp. På den rotoren jeg fikk av Normotor er delenr.: 052 905 225c R1. Det er altså feil, slik jeg forstår SJM Autotechnik.

 

Jeg har mistet familiealbumet, noen som kan sjekke delenr på rotor. Og sjekk også om det er forskjell på 1990 og 1991 modellen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

052 905 225 C rotor, 10mm.

Ser ut til at du har fått riktig ihht sjmautotechnik også da. Dealen var vel at tuppen på rotoren skulle være rundt 10mm og ikke rundt 17mm som den andre var. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

052 905 225 C rotor, 10mm.

Ser ut til at du har fått riktig ihht sjmautotechnik også da. Dealen var vel at tuppen på rotoren skulle være rundt 10mm og ikke rundt 17mm som den andre var. :)

Da har jeg jo feil rotor, ihht SJM. Elektrode tuppen er 18mm, på den jeg har. Den korrekte skal være 11mm.

 

En annen ting ser jeg nå, sakset fra SJM:

The other important thing to note about this rotor, is that it is glued onto the distributor shaft, and it needs to be broken or crushed when removing it from the shaft using a pair of channel lock pliers. You can also use a dremel cutting wheel to cut off the old rotor. : eek :

 

Slik jeg forstår her, så må rotoren taes av med heftig makt fordi den er limt på fordeleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den med det delenummeret er feil rotor til 3B ja.. Litt vanskelig å få noe konkret ut av den teksten, men kan se ut som riktig rotor har Bosch-nummer "1 234 332 414 R1"..

 

Og ja, den er limt på og er fæl å bytte. Må av med innsuget for å komme til ordentlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer hvis man kjører med feil rotor da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer hvis man kjører med feil rotor da?

BZZZZZD... tenker jeg : eek :

 

Sakset fra SJM:

This narrow tip rotor is required to provide the precise ignition timing at the higher RPM's and to prevent any ignition cross firing inside the distributor cap. Some people have reported engine damage (bent rod) that may have been caused when the incorrect cylinder was fired under very high boost.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dammit.. *bestille riktig rotor*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde 1: Den her karen har vel sett bedre dager. Korrekt rotor. :P

 

Bilde 2: Den her skal Normotor få tilbake gitt. Feil rotor. : bh :

DSC01470.JPG

DSC01473.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den her er jaffal ikke frisk. : eek :

DSC01469.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, du har enda ikke kommet til slik Volvoen (360) ble i vinter etter utallige timer med sidelengskjøring på obs plassen :P Rotoren hadde skallet av deler og knust fordelerlokket innvendig. Bare rant ut oransj plastikk når jeg fikk dratt av fordelerlokket. Hehe. Prøv å bytte fordelerlokk og rotor du da så kanskje bilen går igjen :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg heiv meg til og skulle bytte... jevvla trangt det var... jeg ga opp. Må visst av med innsuget, og det blir litt overkill-skruing for min del. Verkstedtime er bestilt. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får nok en bra guide av mr Spangen her til å ta av innsuget. Ikke så veldig vanskelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lei verkstedet på Esso i Tromsdalen? Hørt rykter om at dem leier ut der, i såfall kunne du vel ha kommet til fra undersia? Alt er mulig.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det at du kan leie verkstedet (gjør-det-selv-hall), da etter kl. 16:00.

 

Fra undersia?!? Jau det tror du. : haha :

 

Nei, skruing har vi mekanikere for. Jeg holder meg bak rattet. :P

Jeg får det for en drøy tusenlapp, ink. garanti. Da er det bare tull og bruke fritid jeg allerede har altfor lite av. Bannes og plages kan jeg være for uten. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk svar fra Møller anngående rotor: Du må bytte fordeler, fordi rotor er limt på.

 

Kanskje det er like greit å bytte hele driten først som sist, eller hva? Så slipper jeg og bli plaga med halvgiveren om ett halvt år. : klø :: bh :

Normotor skulle ha 3.300,- for fordeleren. Glemte å spørre om det inkluderer ny fordelerlokk... Noen som vet det?

 

Hvis det er noen som kan titte på det bilde jeg viser rotoren (postet lenger oppe), og fortelle meg om det er nødvendig og skifte rotor med en gang? : klø :

Tenkte og kun skifte pluggledningene og fordelerlokket i første omgang. Så jeg får en bil som går igjen. Da prøver jeg og bytte sjøl.

 

Hvis jeg skriver med sprittusj 1-5 syl på fordelerlokket, må det nå bli enklere å bytte lokket og ledninggene. : klø :

 

Ja, skrujernet (les: skru gjerne), det er meg det. : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nå kasta jeg meg over... under panseret og bytta ledningene og lokket. Bytta pluggene samtidig, siden jeg hadde ett sett til liggende og fordi jeg syns dem var vel sota... :o

Tror ikke jeg dro pluggene hardt nok til, sist gang jeg bytta. Satt veldig løst.

 

Bilde 1: Deler av innsuget demontert.

 

Bilde 2: Hvis jeg napper av denne pluggen, er det derfor tomgangen ble helt sinnsyk høy...?!? :rolleye:

- Vil huske snakk om da måtte man ta av plusspolen på batteriet for å nullstille tomgangs-ett-eller-annet. (har tatt den av, EDIT: Men det hjalp ikke :( )

DSC01489.JPG

DSC01488.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde dette være alarmerende??

 

Det er gørrvæske.

DSC01492.JPG

DSC01490.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde 1: Hva er dette for et spjell? :confused: Gasspjell fant jeg vel ut... :)

 

Bilde 2: Ferdig montert og ingen skruer til overs. : smil ::tilber:: rock :

DSC01491.JPG

DSC01494.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gassen henger seg opp på rundt 3000 rpm. Får den ned til 2000 ved å tvinge tilbake gassen (gass-spjellet??) under panseret. Men den vil ikke helt tilbake til tomgangsposisjon. :confused:: bråk :

 

Hva er feil her?? Trenger gjerne hurtig assistanse..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.