Anbefalte innlegg

Hei, er ikke så veldig flink til å skru bil, enda. Finnes det noen bøker etc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rep. manualer fra Haynes finnes til mange forskjellige bilmodeller og er vistnok godt illustrert og skrevet. Ellers lærer man mye av å være med bilkyndige kompiser eller rett og slett prøve ting selv. En viktig ting er å ha det ryddig rundt seg da en driver med noe slik at en kan legge opp deler og skruer i den rekkefølgen det ble demontert. Da blir det mye letter å se hvordan ting satt sammen pluss at man slipper å lete etter verktøy hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rep. manualer fra Haynes finnes til mange forskjellige bilmodeller og er vistnok godt illustrert og skrevet. Ellers lærer man mye av å være med bilkyndige kompiser eller rett og slett prøve ting selv. En viktig ting er å ha det ryddig rundt seg da en driver med noe slik at en kan legge opp deler og skruer i den rekkefølgen det ble demontert. Da blir det mye letter å se hvordan ting satt sammen pluss at man slipper å lete etter verktøy hele tiden.

 

Vet du hvor man får tak i de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit at Bilutstyr selger de, Mekonomen også tror jeg. Ellers selges/skaffes de sikkert hos en bokhandel. Ta en tur på biblioteket kanskje? Sjekke om de har noen spennende bøker innen emnet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.automobilia.no skaffer det meste på bokfronten om bil.

 

Du får vel også et utvalg av slike bøker hos de forskjellige bilrekvisita-sjappene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du vil lære og skru.. så er det beste og prøve seg fram :)

 

 

det har jeg gjort! :) hender jeg demonterer ting just for fun! bare for å lære litt!

 

 

og så driver jeg jo og bygger om golfen da.. lærer litt av det og (spess når man er alene)

 

 

eneste jeg bruker er et ark jeg har med alle tiltrekknigsmomenter o.l :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg har noe bøker fra da jeg gikk på skolen vis du vil ha de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du vil lære og skru.. så er det beste og prøve seg fram :)

 

 

det har jeg gjort! :) hender jeg demonterer ting just for fun! bare for å lære litt!

 

 

og så driver jeg jo og bygger om golfen da.. lærer litt av det og (spess når man er alene)

 

 

eneste jeg bruker er et ark jeg har med alle tiltrekknigsmomenter o.l :)

lærer mye ved og prøve selv... har gjort alt med bilen min selv, med litt hjelp til enkelte ting da. må nok si at jeg har lært mye av mitt eget prosjekt så langt

 

lykke til med skruingen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Learn by doing. det er det beste. jeg begynte i 16 års alderen og har lært alt selv opp gjennom årene. Det beste er å være ydmyk og ta imot råd ifra de som kan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene. Må bare sette i gang å demontere for å lære skjønner jeg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på, hold ting ryddig og evt. spørsmål veit du jo hvor du kan stille....:) Lykke til med prosjektene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt enig at "learning by doing" er et must. Vil du allikevel ha litt mer innsikt og kunnskap kan jeg anbefale bøkene til Jack Erjavec. F.eks Automotive Technology: a Systems Approach, 4th Edition. Denne er bra!! Litt dyrt, men verdt det.

 

Denne før du også lånt på de store bibliotekene, kan jo kanskje prøve det før du investerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du vil lære og skru.. så er det beste og prøve seg fram :)

 

 

det har jeg gjort! :) hender jeg demonterer ting just for fun! bare for å lære litt!

 

 

og så driver jeg jo og bygger om golfen da.. lærer litt av det og (spess når man er alene)

 

 

eneste jeg bruker er et ark jeg har med alle tiltrekknigsmomenter o.l :)

 

 

 

hvor mange ekstra skruer har du liggende?????

 

 

helt enig i dette den beste måte er faktisk å prøve seg fram.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ett annet godt tips er jo og ta bilder av hvordan ting er i tilfelle man ikke husker hvordan det var:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det og ta bilde av tingene du demonterer er veldig smart som en annen her inne nevner. Selv driver i storkjøkken bransjen og det er ikke alltid jeg har like god peiling på de tingene som jeg blir sendt avgårde for og reparere. Da tar jeg bilde med kameraet på tlfn om det er noe som jeg vet kan bli vanskelig og sette sammen igjen. denne metoden fungerer ganske bra for meg ihvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha det riktige verktøyet -før- du begynner og ta det god tid til å kategorisere demonteringen. Demonterer du en dør så legg alle smådelene i en kopp/liten eske som du merker "høyre fremdør". Gjør du dette grunnarbeidet er selve jobben tålmodighet og prøving.

 

Og som det blir sagt bruker du forumet og andre dyktige mennesker til å spørre hvis du lurer på noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haynes versted-manualer får du på 'tema..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haynes versted-manualer får du på 'tema..

 

Så de hadde det på torshov også. Må komme meg dit en dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med internett??? :D

Utrolig mye informasjon ang. bil der. Spesifikt så vel som generellt.

 

/ Lasse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med internett??? :D

Utrolig mye informasjon ang. bil der. Spesifikt så vel som generellt.

 

/ Lasse

 

Noen spesielle sider du tenker på? utenom denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg finner ingen bøker til Audi A4 (B6) som er på engelsk.

Har sjekket Torshov og automobilia.no ...

Noen som vet hvor jeg kan finne det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her, her er litt å lære:

Det er ikke en vw eller audi, men viser faktisk ganske bra hva som er inni en motor, og der er jo de fleste OTTO-motorene like i prinsippet.

Videoen varer i nesten 10 minutter, og viser sammensetting av en 4-cylindret motor fra scratch. Fin video!!!!: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg finner ingen bøker til Audi A4 (B6) som er på engelsk.

Har sjekket Torshov og automobilia.no ...

Noen som vet hvor jeg kan finne det?

 

Sjekka Bilxtra? Vet dem tar inn endel sånne bøker.. Bare et tips..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.