Turboen tatt kvelden eller noe annet galt?

Anbefalte innlegg

Har nå etter at det begynnte å bli skikkelig varmt ute hatt problemer med at bilen har gått dårligere enn den gjorde.

 

I dag var jeg på vei til å kjøre forbi en A3, legger meg ut, gir gass og det skjer ingen ting, men kommer rumlelyder fra bilen. Legger meg inn igjen og fortsetter bak. Prøver igjen på neste slette og finner ut at når jeg lader turbotrykk så går virker det som om motoren får stor motstand og den begynner å "boble".

 

Ligger jeg i 1. og 2. gir og gir på, full gass, turbotrykket begynner å lade, og turbotrykk måleren viser ca 1 bar (har ladet 1.4 og ikke gjort noen justeringer) men bilen oppfører seg som tidligere forklart, og det ryker sort som pokker ut av eksosen.

 

HVORFOR ER JENTA MI UVILLIG? :P

 

Går fint å kjøre hvis jeg ligger slik at jeg ikke lader noe trykk. Men da er det jo ikke noe morro å kjøre :nana:

Setter stor pris på alle svar jeg kan få.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke tilfeldigvis tatt sommervasken på motor ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De to første tingene jeg ville gjort er å lese av feilkoder, og lete etter sprukne slanger.

 

Kan også være greit å lese litt på SJMAutotechnik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

støtter den..-

særlig IC slange..

kjør feilsøk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantert en trykk lekasje!

Ta en trykktest og lokaliser lekkasjen. Absolutt enkleste måten å finne ut av hvor det lekker hen. Startgass er også et utmerket middel å bruke her for lokalisasjon av lekkasjen.

Bytt plugger med det samme du er oppi der.

 

tut å kjør etterpå. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nøyaktig samme sypmtomer på min bil for litt siden. Trodde også det var lekasje, men det viste seg å være lmm'n min som var gåen. Men ta en feilkode avlesning også så er deu på sikre sia :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, tar meg en tur ut å leser litt feilkoder. Må bare finne arkene så jeg kan se hva ting er. Titta på pluggene nå, de er hmm, hvite :S: eek : Har alltid hatt fin farge før de.

 

EDIT

 

Da er feilkode kjørt, og ingenting er feil annet enn ECU som er pga Chip.

Får begynne å sjekke vakumslanger jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om slangen til turbotrykksmåleren er hoppet av/sprukket. Det var det hos meg. Trodde først det var magnetventilen.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, må ta morgendagen på vakumslange sjekking, når den først lader så lader det ikke mere enn ca 0.5-0.8 bar men alikevel så går ikke bilen som den skal (går bedre hvis jeg slipper opp og gir gass slik at den ikke lader trykk) så plukker av fronten på bilen i morgen og begynner å sjekke etter sprukne slanger med hjelp av startgass og føling.

 

Trykktesting er det noe de fleste verksteder kan gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det ryker sort ut av eksosen skyldes det forbrennt olje i motoren eller olje som er på avveie inne i turboen...Hviss tettingene inne i turboen er ødelagte lekker oljen ut i eksos og kompresjons turbinen.

Du kan jo prøve å se om det er uvanlig mye olje i trykkslangen fra turboen..

Vanligvis når turboen har tadd kveld hører du en uvanlig høy lyd under lading av trykk..men er turboen ødelagt ryker det noe sinsykt som oftest...Og hvis oljen lekker ut av tettingene inne i turboen blir det stor slitasje på lageret som kjennes hvis du tar av slangene på turboen og kjenner på slakken. Inn og ut skal det være ørlite slakk men ikke opp og ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DAEM!

 

Har nå dratt av fronten på bilen osv. Ut nederst i venstre hjørne på IC'en lekker det så vidt det er litt olje (er bare så vidt det er litt olje"søl" der, men det er ikke mye. Ut fra IC var det MYE olje, og turboen.... Den har slark ut og inn og opp og ned. :( NOEN SOM HAR TURBO TIL SALGS? JEG ER DESPERAT ETTER Å FÅ BILEN PÅ VEIEN IGJEN!

 

: bh :: bråk :: dum :: gråter :

 

Den som har en turbo til meg, gjerne brukt men i god stand (Tror det er kkk 024 eller kkk 026 som sitter orginalt (3b motor) skal jeg :tilber: !!! : gråter : FAEN! Håpet på en liten vakumlekkasje jeg. Ikke turboras.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være noe som helst slark OPP og NED når du rører på akslingen til turboen? Den skal være helt tight og bare ha minimal slark ut og inn? Og det skal vel ikke være noe olje i slangene fra turbo-IC-innsug?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt slark gjør ikke noe. Dessuten ryker det BLÅTT når det olje, ikke svart som tidligere hevdet. Svart røyk tyder på for mye bensin, som oftest pga en lekkasje, kjør en trykktest på systemet, er ikke alltid at lekkasjen er like åpenbar. Kan være en ørliten sprekk i feks en slange, men som utvider seg ved litt trykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kjører jeg trykktest? Hvor kan jeg eventuelt gjøre det osv? Kan jeg gjøre det selv dersom jeg har tilgang på kompressor? Og hvor skal jeg koblem meg til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.