#1 Skrevet Mai 15, 2006 må jeg av med toppen for å bytte ventilpankningene? -87 200 2.2tq 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 15, 2006 Vet ikke om det er noe spesielt med denne motoren men det er vanligvis ikke nødvendig. Hvis du har eller får laget deg et adapter som du setter i hullet til tennpluggen og kobler trykkluft på så skal det ikke være nødvendig å ta av toppen. Jeg har gjort dette selv et par ganger og skal gjøre det når jeg skifter på Passaten i løpet av sommeren. Det værste er vel egentlig å få lånt verktøy til å presse ned ventilfjæren men det finnes kanskje universalverktøy som gjør dette. Mine ventilfjærverktøy kan ikke brukes...de er beregnet brukt med toppen av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 16, 2006 Trykkluft er bra, men det kan være lurt å turne motoren underveis slik at den sylinderen du jobber med alltid har stempelet i topp, da unngår du å miste ventilen nedi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 17, 2006 Jeg har som Lars-Inge skiftet ventiltetninger (og fjører) på mange motorer og har alltid gjort dette uten å ta av toppen. For å løsne låsene over retaineren kan man presse fjørene sammen for hånd, noe som er problemfritt om man har originale ventilfjører. Litt mer arbeid å sette de på igjen, har en tendens til å bli sliten i armene da. Man må være to personer for å gjøre jobben på denne måten! For å presse sammen fjørene lagde jeg et "verktøy" av tre som ligger mot retaineren. Den ene siden på "verktøyet" er åpen slik at låsene kan tas ut / settes på plass mens fjørene presses sammen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 20, 2006 Har gjort akkurat samme jobbem på MC motor fra 88 mod 200. Kjøpte ventilfjærpresse hos Torshov rekvisita. Den har to klør som festes i utfresinger i alutoppen, ikke helt optimal passform for jobben men det fungerte greit. Et viktig poeng er å passe på at stempelet du setter trykkluft på er nøyaktig på topp, ellers kan motoren bli snurret rundt og stempelet havne i nederste stilling. Må dessverre innrømme at dette skjedde meg uten at jeg merket det da jeg var opptatt med noe annet. Da jeg kom tilbake og forutsatte at stempelet var på topp greide jeg å miste ventilen nedi sylinderen. Det var en særdeles ubehagelig klirrelyd da den falt ut av ventilstyringene og ned på stempelet. Etter en times kløning greide jeg faktisk å fiske den opp via plugghullet og få den fint på plass.........Ståltråden var formet som en fjærspent klype som medførte at jeg kunne løfte og styre ventilen. Det største problemet var å treffe hullet uten at ventilen falt ut av "klypa" igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 20, 2006 hufff....dette kan bli spennende...har aldri gjort slik før... prøve og forhåpentligvis IKKE feile?!??! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...