Småfeil?? på min nye A4tdi pd

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva som kan være feil med kjøleannlegget på bilen når temperaturmåleren holder seg rundt 80grader, den går nesten aldri helt opp til 90gr, Det virker som den vandrer lit mellom 70 og 85gr. Kan det være føleren på kjølevannet? eller kan det være termostaten som er alt for lav? den er importert fra tyskland i sin tid, kanskje de bruker tremostater som åpner tidligere der?? .Kjøpte bilen i helgen for en forholdsvis rimelig penge men d er jo noen småfeil på den. Bakruteviskeren er også helt død. må vel ha ny motor eller er d en sikring som kan være gått, tror den har samme kurs som viskerne foran.. visker motoren foran går også litt sakte i forhold til det jeg er vant med?? Noen tips? bilen har gått 220000:rolleye: km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags modell er bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen er en 2000mod eller iallefall reg sent på høsten 2000, det er en 115hk pumpedyse diesel som sitter i den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er som du sier mht. tempmåler. Prøv å bytte sensoren/føleren da disse har vært årsak en rekke ganger før. Blir også billigst å prøve denne først. Evt. les av feilkoder på bilen ( motor/instrument ) Mulig det ligger feil på tempgiver g-68 der.

 

Mht. vindusvisker bak. Høyst sannsynlig defekt viskermotor. Kjent problem på disse. Selvsagt sjekker du sikringer først ( men det har du allerede gjort? )

 

Viskere foran: Prøvd å sammenligne med en maken bil? Kan hende det er den såkalte holdeplata/viskermekanismen som går tregt her. Det har iallefall vært et problem på nyere a4. Det dannes irr i overføringene/stagene viskerarmene festes på slik at disse går tregt og motoren jobber saktere/tyngre.

Evt. kan du prøve å løsne stagene på selve pussermotoren og kjenne om mekanismen ellers beveger seg som den skal. Tipper du da kjenner at den ene eller andre pusseren går tregt. Sannsynligvis den på førersiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for nyttige svar. Er den føleren lett og skifte selv? evt pris..Må man kjøpe den orginal eller kan man få den hos mekonomen feks.

 

Har ikke sjekket sikringer ennå,men siden viskerne foran går så regner jeg med at de er de samme. sto iallefall det i instruksjonsboka,,

 

Er det ellers noe man bør sjekke på disse bilene? tok av plastdekselet over motoren og så på div slanger osv, syns noen av de var morkne spess en av de som går fra den EGR?? ventilen.Tynn slange.

Selger sier turbo og luftmengdemåler er byttet nylig og forstillingen har fått nye stag så den holder vel en stund ennå før det begynner og banker der igjen. Så en plass at det er kommet noen forsterkede stag til forstillingen på disse bilene. De var visstnok lik de staga som sitter på de med 2,5tdi motorer.. Ikke vet jeg,men tror d var et firma i sverige som hadde disse. har forresten mistanke om at jeg kommer til og være ofte her inne med nye spmål angående denne bilen. he he..tror jeg har kjøpt meg arbeid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føleren er enkel å bytte. Festet med et plastklips i en vannstuss på toppen. Ligger flere tråder her om tempføler hvis du søker. Tror den koster rundt 300 kr pluss en o-ring til noen få kroner.

 

Få et verksted eller andre med peiling til å sjekke tannreima på bilen din. Det eksisterer to typer på markedet hvorav den beste/forsterkede har ruglete overflate ( som tråder som er flettet i hverandre ), disse monteres på biler ved et evt. tannreimskift nå. De foregående har helt glatt overflate og disse tror jeg ikke du får kjøpt lenger. Ved et evt. skift BØR DEFINITIVT også vannpumpe skiftes da denne drives av tannreima.

 

Uansett skal reimas overflate være helt fri for sprekkdannelser.

 

Ellers er som du sier forstilling noe svak på denne typen bil, med 8 bærearmer og to endeledd som slites vel fort i forhold til hva det burde gjort. Så vidt meg bekjent er disse like på 1.6 literen opp til 2.5 tdi. Forsterkede utgaver skal visstnok finnes, men også de som selges hos Møller i dag er bedre enn de gamle.

 

Bremser bak har også en tendens til å ruste fast. Dvs. klossene ruster fast i holderen da folk flest i Norge ikke bruker bremsen så "aktivt" at bremsene bak jobber noe særlig. Dette resulterer i at klossene ligger konstant inntil skiva og begge deler slites for raskt. I tillegg kan man få dårlig/ujevn virkning på håndbrekket.

 

Airbag i sete ( om bilen har dette ). Kontakta under setet gir for dårlig kontakt i enkelte tilfeller og lampa i instrumentet tennes. Denne må da slettes med diagnoseapparat. Permanent løsning på dette er å klippe vekk hele kontakta og erstatte den med gode kabelskjøter eller lodde ledningene til hverandre.

 

Selvsagt finnes det nok flere ting, men dette var det litt typiske jeg kom på. Uansett må man jo ikke ta sorgene på forskudd. Skulle det bli noe etterhvert veit du jo hvor du skal spørre. Forumet og SØK funksjonen er en fin ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er jo glad for at det finnes et forum som dette ,der det tydeligvis er folk som har god peiling og som i det hele tatt gidder og svare på kanskje dumme spørsmål som folk som meg stiller til tider.

 

Har jo hatt audi a4 tdi tidligere (90Hk) og det var jo litt småfeil med denne, feks forstillinga. Jeg var ganske lei av og koste på denne etterhvert , men når jeg solgte den så savnet jeg den audien noe jævlig, den var rett og slett super god og kjøre,med et veldig lavt forbruk. Så nå ,når jeg har kjøpt meg audi igjen så er det fordi at jeg bare måtte ha en ordentlig tdi bil igjen, og er villig til og reparere det som måtte komme he hehe. Men denne gangen skal jeg prøve og reparere mest mulig selv slik at verksted regningene ikke blir astronomiske!!!!Men fy fa.. for en kjøremaskin jeg har fått meg nå .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he...gratulerer med ny bil da. Håper det blir mange mil uten for store reparasjoner på deg.

 

Er man fersk så er man fersk. Dumme spørsmål eller ikke, noen svarer som regel hvis de kan. Desto dummere det er desto fler andre kan kanskje hjelpe deg. HUSK også søkefunksjonen her. Der kan du hente mange tips....kanskje du finner noen under guider på hovedsiden også....

 

Ha en flott sommer i flott bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler tråden litt. Håper det er ok.

Har hørt rykter om at Audi har gått bort fra disse bærearmene sine?

Stemmer det? Og hva slags årsmodell er det nye systemet på?

 

(Begynner å gå lei disse bærearm regningene : eek :

Utrolig at det kan lages så råttent)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt tilsvarende feil på min. Om vinteren så nådde den aldri 90 C, men nå om sommeren er den oppe i 90 C. Det er jo 2 typer termostater, 1 for sommer og 1 for vinter. Feil termosat eller rett og slett bytte termostat. Bytte har vært tingen før. Har hatt en del feil visning på temp. Da har det vært termostaten som ikke virket sikkelig.

Visker på bakruten: Tipper 99 % på at det er motor som er gått til de evige jaktmarker. VW passat har samme feil. Har kjøpt ny til min 98 mod. gått 160000 km.

 

 

Håper du finner ut av det.

: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk bekreftet fra verkstedet i dag at det ikke var temp føleren som var defekt, ny termostat er så bestillt--ingen ting er på lager i disse tider:) og ny viskermotor bak skal bestilles, er det noen som vet om noen som har slike brukte? som virker he hehe.. ser norsk bildelesenter har slike bla. Er prisene de har rimelige eller ? Ps, er det smart og chippe en motor som har gått 220k? bilen har jo org 115hk ,men mye vil ha mer osv ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler tråden litt. Håper det er ok.

Har hørt rykter om at Audi har gått bort fra disse bærearmene sine?

Stemmer det? Og hva slags årsmodell er det nye systemet på?

 

(Begynner å gå lei disse bærearm regningene : eek :

Utrolig at det kan lages så råttent)

 

Audi A4/A6 har Multilink ennå. Disse har blitt bedre med årene, og holder bedre nå enn før. i 2001 tror jeg, kom de ny fjærbeina, i aluminium. Noen sier at på disse er Lenkarmene bedre.

 

Men det er ikke de eneste Ikke så rent lite opphengskuler som blir byttet på T4 transp/caravelle. For ikke å snakke om endeledd på sharan da...: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er problemet med temperaturen løst, fikk skiftet termostat på verkstedet i går og nå er alt i orden:) Nok en feil som er luket ut. Nå er det bare og få fikset bakruteviskeren ,den er helt død. Må sikkert ha ny motor. Og så tror jeg at forstillingen bør justeres pga skeivt ratt . Rattet er ikke i midt posisjon når hjula peker rett frem. Eller kan d være noe annet? vet at forrige eier fikk skiftet omtrent alt av bærearmer ol i forstillingen før salg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var en tur i oslo i helga, målte snittforbruket ved landeveiskjøring og littegrann bykjøring. forbruket var på 0,449 pr mil.det syns jeg er meget rimelig til og være en 115hk motor.Den er faktisk rimeligere en den gamle 90hk tdi jeg hadde tidligere, den fikk jeg ned til 0,48 ved landeveiskjøring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg har også kjøpt meg men slik en med litt småplukk på.. lurer på hva du måtte gi for bytte av termostat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror regningen var på 900 og noe smått, Tror selve termostaten kostet 156, resten var arbeid + kjøleveske. Det virker som bilen ble billigere i forbruk etter dette ble gjort

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.