#1 Skrevet April 25, 2004 Pasient: '92 S4 2.2, ikke trimmet. Problem: Lavt ladetrykk. Måleren viser 1.6-1.7 og kanskje til nød 1.8 en sjelden gang. Ingen feilkoder registrert, alle ting virker tilsynelatende bra, muligens med unntak av magnetventilen. Prøvde å blokkere slangen til wastegaten, så da 2.0 på måleren, men kun i 5. og 6. gir, helt umulig å oppnå i 2. eller 3. gir.. Har sjekket for lekkasjer, sjekket/skiftet luftfilter, tennplugger, skiftet bypassventil og begynner nå å gå tom for muligheter. Mistenker at det er noe med magnetventilen siden det hjalp å blokkere slangen, men da er det rart at det ikke gikk høyere enn 1.6 bar i 2. eller 3. gir? Skal jo være mulig å oppnå 2.1 på måleren såvidt jeg vet, ihvertfall mer enn den lader nå.. Eneste jeg står igjen med å tenke på nå er enten sliten turbo (virker ikke slik) eller tette katalysatorer (forrige eier kjørte med åpen dump), noen som tror noe av dette kan være riktig? Andre gode tips til ting som bør sjekkes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 25, 2004 Jeg også ville satset på magnetventilen. Husk nå at max ladetrykk sjelden oppnås på de laveste girene, det er da for liten motstand for motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 25, 2004 Joda, men nå lader ikke min mer enn 2.0 absolutt (1 bar overtrykk), men det er ikke noe problem å oppnå det i alle gir bortsett fra 1. gir.. Denne S4'en går omtrent likt med en S6 2.2 automat fra stillestående også, og da er det jo noe feil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 25, 2004 Min x200 med litt mere hk ladet ikke max annet enn i 4 og 5 gir. Ladet 1.0 i første og andre, 1.2 i tredje og 1.5 i 4 og 5 gir. Prøv å bytt ventilen, så ser du jo fort om det hjelper. Du kan jo donere din til forsøket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 25, 2004 Hvis noen kunne hjelpe meg på dette så hadde det vært kjempefint: Jeg har S4 sedan 1992 modell. Min måler viser 2,4(fra og med 2. gir) som maks ladetrykk. Er ikke dette veldig mye ? Er det vanlig feil med s4 at måleren viser for mye ? Mener muligens at selger sa at måleren viste 1 for mye og da blir 2,4 = 1,4 og det høres mere riktig ut .... Når bilen min står stille så viser den 0,5 .... bilen har fått større turbo, byttet intercooler og det er ca 315 HK i den ... Takker veldig om noen kan svare meg ... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 25, 2004 På min så lader den maks 2,3 og den er orginal, det får jeg når jeg kjører i 5 gir har 2500 rpm trykker gassen i bunn da kopler overboosten inn i ca 12 sek da får jeg maks avlesning. Prøv det så ser dere hvor mye den lader 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 25, 2004 Opprinnelig postet av Elling Hanssen På min så lader den maks 2,3 og den er orginal, det får jeg når jeg kjører i 5 gir har 2500 rpm trykker gassen i bunn da kopler overboosten inn i ca 12 sek da får jeg maks avlesning. Prøv det så ser dere hvor mye den lader Overboost?? Hva er det for et fenomen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 25, 2004 Det er vist en funksjon som på disse motorene skal vist gi litt ekstra boost i 12 sek. Det ligger vist i elektronikken vet ikke så mye om det, så hvis det er noen som vet mer så la oss få høre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 25, 2004 ok....men er ikke det veldig høyt med 2.2, 2.3 eller 2.4 i ladetrykk ? Jeg har hørt at det er veldig mye og mange mener det den ofte kan vise 1 for mye...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 25, 2004 Slik jeg skjønner meg på dette så lader turboen bare 1,4 når den viser 2,4 det er vist noe med atmosfære trykket som er på 1.0 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 25, 2004 Stemmer det Elling. Robert: Det kan godt stemme at din lader 1.4 bar (2.4 totalt trykk) iogmed at den er trimmet. Det er altså 0.9 som er vanlig, og 1.1 ved overboost som s-bilene til audi har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 25, 2004 Testet videre i dag. Tok slangen helt av wastegaten og plugget den, og da ble det trykk! Den tangen vi brukte til å klemme på slangen først holdt nok ikke helt tett.. Da er det vel ganske klart at det er magnetventilen som er synderen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 25, 2004 er iallefall et vanlig problem, men er jo kurant og prøve over fra 200m eller.no da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 25, 2004 Mhm, samme ventil. Gav jo det tipset over.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 25, 2004 Elling og Knut Arne: Takk for svar ! Har ett spørsmål til angående dette.... Har opplevd at bilen min har stoppet å lade på 1,5(dvs 0,5 da), bare så vidt turboen funker ....den gule "check" lampa lyste også da.... Har lest litt rundt og jeg tror kanskje magnet ventilen har gått/ustabil.... da starter bilen på nytt så har det funka etterpå. ringte flissundet og de samme jeg måtte kjøpe original magnetventil. Stemmer dette ?? ...jeg er faktisk usikker om det er byttet ventil på min siden den er trimmet. Er det da viktig at jeg kjøper samme som det er i bilen fra før eller bør jeg holde meg til original magnet ventil ? takker veldig for svar her ... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 26, 2004 Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård Mhm, samme ventil. Gav jo det tipset over.. Ja, bare at disse to bilene er på hver sin kant av landet akkurat nå.. :-) 200'en har jeg her i Ålesund mens S4'en tilhører en kamerat hjemme i Elverum.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 26, 2004 Eyvind; Ah.. Robert: Det er samme ventilen som står i alle disse motorene, trimmet eller ikke. Du kjøper den enkelt på nærmeste Møller-sjappe. De har de helt sikkert på lager. Dersom du opplever at den plutselig ikke lader, kan det være den, men det kan vel også være bankesensor eller lmm. Vil derfor anbefale deg å få kjørt diagnose hos Møller eller noen med vagcom. Det vil helt sikkert ligge en feilkode i minnet. Da finner du lettere ut hva som er galt. Tar 5min og koster 2-400,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 26, 2004 Knut Arne: Takker så meget ... Har nå bestilt original ventil fra Flissundet, den kostet 950,- ... Skal skifte reg.reim snart, så da kan jeg be dem ta en kontroll på bilen slik du sier.... takker så meget engang til ... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 27, 2004 S6'en min viser normalt opp til 2.4 og 2.5 hvis jeg trykker litt ekstra til... når jeg ikke trykker på gassen mens bilen er i fart viser den 0 BAR, ved vanlig tomgang 0.3BAR Bilen er vistnok chippet til 270HK/400NM R 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 27, 2004 Dvs at din funker som den skal Rune. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 12, 2007 ettersom d jeg har hørt, så tilsvarer 1,7 på orginalmåleren på bilen, 0,7 i trykk. å 0,7 er org. trykket, viss bilen ikke er trimmet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...