Lavt turbotrykk på '92 S4 2.2

Anbefalte innlegg

Pasient: '92 S4 2.2, ikke trimmet.

 

Problem: Lavt ladetrykk. Måleren viser 1.6-1.7 og kanskje til nød 1.8 en sjelden gang. Ingen feilkoder registrert, alle ting virker tilsynelatende bra, muligens med unntak av magnetventilen. Prøvde å blokkere slangen til wastegaten, så da 2.0 på måleren, men kun i 5. og 6. gir, helt umulig å oppnå i 2. eller 3. gir..

 

Har sjekket for lekkasjer, sjekket/skiftet luftfilter, tennplugger, skiftet bypassventil og begynner nå å gå tom for muligheter.

 

Mistenker at det er noe med magnetventilen siden det hjalp å blokkere slangen, men da er det rart at det ikke gikk høyere enn 1.6 bar i 2. eller 3. gir?

 

Skal jo være mulig å oppnå 2.1 på måleren såvidt jeg vet, ihvertfall mer enn den lader nå..

 

Eneste jeg står igjen med å tenke på nå er enten sliten turbo (virker ikke slik) eller tette katalysatorer (forrige eier kjørte med åpen dump), noen som tror noe av dette kan være riktig? Andre gode tips til ting som bør sjekkes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også ville satset på magnetventilen.

 

Husk nå at max ladetrykk sjelden oppnås på de laveste girene, det er da for liten motstand for motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, men nå lader ikke min mer enn 2.0 absolutt (1 bar overtrykk), men det er ikke noe problem å oppnå det i alle gir bortsett fra 1. gir..

 

Denne S4'en går omtrent likt med en S6 2.2 automat fra stillestående også, og da er det jo noe feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min x200 med litt mere hk ladet ikke max annet enn i 4 og 5 gir.

 

Ladet 1.0 i første og andre, 1.2 i tredje og 1.5 i 4 og 5 gir.

 

Prøv å bytt ventilen, så ser du jo fort om det hjelper. Du kan jo donere din til forsøket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen kunne hjelpe meg på dette så hadde det vært kjempefint:

Jeg har S4 sedan 1992 modell.

Min måler viser 2,4(fra og med 2. gir) som maks ladetrykk. Er ikke dette veldig mye ?

Er det vanlig feil med s4 at måleren viser for mye ? Mener muligens at selger sa at måleren viste 1 for mye og da blir 2,4 = 1,4 og det høres mere riktig ut ....

Når bilen min står stille så viser den 0,5 ....

bilen har fått større turbo, byttet intercooler og det er ca 315 HK i den ...

 

Takker veldig om noen kan svare meg ...

 

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min så lader den maks 2,3 og den er orginal, det får jeg når jeg kjører i 5 gir har 2500 rpm trykker gassen i bunn da kopler overboosten inn i ca 12 sek da får jeg maks avlesning.

 

Prøv det så ser dere hvor mye den lader

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Elling Hanssen

På min så lader den maks 2,3 og den er orginal, det får jeg når jeg kjører i 5 gir har 2500 rpm trykker gassen i bunn da kopler overboosten inn i ca 12 sek da får jeg maks avlesning.

 

Prøv det så ser dere hvor mye den lader

Overboost?? Hva er det for et fenomen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vist en funksjon som på disse motorene skal vist gi litt ekstra boost i 12 sek.

 

Det ligger vist i elektronikken vet ikke så mye om det, så hvis det er noen som vet mer så la oss få høre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok....men er ikke det veldig høyt med 2.2, 2.3 eller 2.4 i ladetrykk ? Jeg har hørt at det er veldig mye og mange mener det den ofte kan vise 1 for mye......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg skjønner meg på dette så lader turboen bare 1,4 når den viser 2,4 det er vist noe med atmosfære trykket som er på 1.0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Elling. :)

 

Robert: Det kan godt stemme at din lader 1.4 bar (2.4 totalt trykk) iogmed at den er trimmet. Det er altså 0.9 som er vanlig, og 1.1 ved overboost som s-bilene til audi har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet videre i dag. Tok slangen helt av wastegaten og plugget den, og da ble det trykk! Den tangen vi brukte til å klemme på slangen først holdt nok ikke helt tett..

 

Da er det vel ganske klart at det er magnetventilen som er synderen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er iallefall et vanlig problem, men er jo kurant og prøve over fra 200m eller.no da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mhm, samme ventil. Gav jo det tipset over..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elling og Knut Arne:

Takk for svar !

 

Har ett spørsmål til angående dette....

Har opplevd at bilen min har stoppet å lade på 1,5(dvs 0,5 da), bare så vidt turboen funker ....den gule "check" lampa lyste også da.... Har lest litt rundt og jeg tror kanskje magnet ventilen har gått/ustabil.... da starter bilen på nytt så har det funka etterpå.

 

ringte flissundet og de samme jeg måtte kjøpe original magnetventil. Stemmer dette ?? ...jeg er faktisk usikker om det er byttet ventil på min siden den er trimmet. Er det da viktig at jeg kjøper samme som det er i bilen fra før eller bør jeg holde meg til original magnet ventil ?

 

takker veldig for svar her ...

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Mhm, samme ventil. Gav jo det tipset over..

 

Ja, bare at disse to bilene er på hver sin kant av landet akkurat nå.. :-) 200'en har jeg her i Ålesund mens S4'en tilhører en kamerat hjemme i Elverum.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eyvind; Ah.. :)

 

 

Robert: Det er samme ventilen som står i alle disse motorene, trimmet eller ikke. Du kjøper den enkelt på nærmeste Møller-sjappe. De har de helt sikkert på lager.

 

Dersom du opplever at den plutselig ikke lader, kan det være den, men det kan vel også være bankesensor eller lmm. Vil derfor anbefale deg å få kjørt diagnose hos Møller eller noen med vagcom. Det vil helt sikkert ligge en feilkode i minnet. Da finner du lettere ut hva som er galt. Tar 5min og koster 2-400,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut Arne:

Takker så meget ...

 

Har nå bestilt original ventil fra Flissundet, den kostet 950,- ...

 

Skal skifte reg.reim snart, så da kan jeg be dem ta en kontroll på bilen slik du sier.... takker så meget engang til ...

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S6'en min viser normalt opp til 2.4 og 2.5 hvis jeg trykker litt ekstra til... når jeg ikke trykker på gassen mens bilen er i fart viser den 0 BAR, ved vanlig tomgang 0.3BAR

 

Bilen er vistnok chippet til 270HK/400NM

 

R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dvs at din funker som den skal Rune. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ettersom d jeg har hørt, så tilsvarer 1,7 på orginalmåleren på bilen, 0,7 i trykk. å 0,7 er org. trykket, viss bilen ikke er trimmet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.