Anbefalte innlegg

En kamerat ringte i stad og spurte hva som kunne være problemet med motoren. Bilen det gjelder er en A6 1.8T.

 

1) Oljelampa begynnte å lyse (viser seg i ettertid at det var oljetrykket den klaget på)

2) Han kjører videre til første bensinstasjon. Der peiler han olje og finner ut at han har for lite olje (står under minimumsnivå). Han kjøper deretter 3 liter olje og fyller på rubb og stubb.

3) Han kjører videre (oljetrykslampa lyser fortsatt).Motoren gir nå også fra seg noen tikkelyder. Han kjører ca. 1-1,5mil for så å stoppe for å fylle bensin.

4) Han kjører videre men har nå mistet mye motorkraft. Han mener i tillegg at bilen høres ut som en snekke.

 

Jeg tar meg en tur innom han for å se litt på saken (er IKKE bilmekaniker...)

5) Sjekker oljenivå og kan konstatere at han har ALT for mye olje

6) Gir følgende råd basert på forklaringene:

- IKKE start bilen

- Få den fraktet til verksted

 

Er det noen som vet hva som kan ha gått? Jeg vil tippe at i allefall en av sylinderne har fått seg en smell ettersom bilen hørtes ut som en snekke...

 

Hva bør han gjøre?

- Levere bil på originalverksted

- Levere bil på NBS? (har ikke de byttemotorer?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:bump:

 

I dag ble bilen kjørt til Audi forhandler. Viking klarte å kjøre seg fast og måtte ha en ny Viking bil for å få seg opp.

 

Er det ingen som har noen tips til hva som kan ha skjedd med motoren???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

defekt oljepumpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror også det i utgangspunktet var defekt oljepumpe - Men hva har han klart å ødelegge ved å kjøre med defekt oljepumpe (med tanke på at bilen høres ut som en snekke).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fylle på 3 liter olje??? : eek : holder vel nesten til oljeskift uten filter det på 1,8T? ;) Det eg ville gjort først og fremst er å lese av feilkoder. Ligger garantert inne noe snacks der tror eg. Få bilen opp og sjekk etter olje lekkasjer under bilen, sjekk også etter olje i kjølevannet. Får man startet bilen ta da en kompresjonstest. for å sjekke oljetrykk skru av påfyllingslokket imens motor går.. Spruter det heftig med olje nedi på kammene da så er vel alt bra, og det sannsynligvis oljetrykkføleren som er gåen. LMM går vel igjen på disse bilene også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren tar jo ikke mer enn 3.9l m/bytte av filter så.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som oljepumpa er en svakhet på 1.8T:o

men det er vell "litt" drygent å fylle 3l olje ja...: rolleyes

 

Tapp av all oljen.. å fyll på ny...

Jeg hadde starta bilen....å latt den gå litt

kan hende det tikker litt i begynnelsen men det burde gi seg.....

(kan jo vurdere lydene den gir fra seg)

 

Tror ikke det er noe alvorlig feil.... den bruker nok olje...men ved rett nivå så burde den iallefall ikke tikke.(hvis ikke pumpa er gåen da)

 

lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en grunn til at man skal stoppe motoren UMIDDELBART dersom oljelampen begynner å lyse..

 

Billigste er vel å få tak i en brukt motor fra en hugger og få et eller annet verksted til å bytte. NBS er så dyre at Møller nesten er like greit, så begge de to tror jeg man kan stryke dersom pris i det hele tatt er et spørsmål..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står en 1.8T-motor her i Tromsø hos huggern, står i en A4.. så hvis dette passer, så.. Skulle visst ha 15 lapper for den.. Bare til opplysning.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går bilen på longlife service intervaller? I så fall er oljesilen i bunnpanna ( pumpa suger gjennom denne ) tett pga gammel kokset olje. Dette medfører lavt eller null oljetrykk.

 

Om noe har tatt skade av for mye olje er derimot ikke så godt å si uten å ha sett/hørt/prøvd den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går bilen på longlife service intervaller? I så fall er oljesilen i bunnpanna ( pumpa suger gjennom denne ) tett pga gammel kokset olje. Dette medfører lavt eller null oljetrykk.

 

Om noe har tatt skade av for mye olje er derimot ikke så godt å si uten å ha sett/hørt/prøvd den.

 

Kommer man til så jeg kan rense denne når man tar av bunnpanna?

Hvordan måler jeg oljetrykket på min bil? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.