#1 Skrevet Mai 21, 2006 Heisan Jeg er et nytt medlem her og på lørdag kjøpte jeg meg en Audi A6 2,5 TDI 95 mod. Jeg viste om feilene da jeg kjøpte den og fikk med en test som sier at det er kode 542 og 522. Hva betyr dette? Symptonene er som følger: Når bilen er kald så fungere den utmerket, men når den får tempen opp så mister jeg turbotrykket helt. Men noen ganger så nøkker den og da er trykke tilstede et lite øyeblikk, men forsvinner uten noen form for advarsler. Gløde lampen begynner å blinke og det betyr vel at bilen har gått i nødbrogrammet. Nå har jeg sett på dette forum og mange har samme symptonene som jeg, og det snakkes om en magnetventil osv... Men jeg fikk en lapp men de kondene som sier: 524= nålesensor... luft/lavt nivå?? 522= kjøle ett eller annet temp?? Håper dere kan hjelpe meg med å tyde de kodene. Er det en side på nettet som forteller hva de forskjelige kodene betyr? og jeg hører det er flere som kjøper hiddenkabel og vag- com programm?? Mvh kenneth keiseraas 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 21, 2006 Heisann!!! Velkommen til klubben.... Da jeg ikke kan noe særlig om motorer, kan ikke jeg hjelpe. Men et tips er å bumpe den imorgen ettermiddag, da folka med motorkunnskap sannsynligvis er på nett igjen... Sikkert flere som kan hjelpe deg når de leser tråden din. Lykke til med den nye bilen din.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 22, 2006 Velkommen i klubben Feil nummer 522 er hvertfall for temp.giver på kjølevann, giver G62, som sitter på tilkoblingen der kjølevannsslangen går inn på blokka fra radiatoren. Forran på førersiden. Lett å bytte, koster litt over 400 kr på Møller. Jeg skal ha en slik liggende et sted også, men vet dessverre ikke hvor. Feil nummer 542 er Needle Lift Sensor (G80), også kjent som "tredje dyse", men siden du er så heldig å ha en skikkelig 5-sylindret motor så er det fjerde dyse forfra på denne. Du kan starte med å nappe av pluggen til denne (det er den som sitter lengst til høyre i den samlingen med plugger på torpedoveggen, rett bak motoren) og ohme dysen med et multimeter. Min er 120 ohm, skal ligge mellom 80 og 120. Er den utenfor dette så er sensoren i dysa gåen, og den må byttes. Fin bil du har forresten hehe... Jeg driver å øver meg på å feilsøke på 5-syl diesel nå, mens jeg venter på time hos Møller... Er det 115 eller 140hk du har forresten? Ledningene er sikkert de samme, men er en del andre forskjeller på de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 22, 2006 Heisan til dere begge: vinke : Ja jeg har 140 hk'en. jeg var innom normotor her i tromsø i dag og fik vite det du sa her;) så jeg kjøpte den tempsensoren og den kostet over 1100.-!! jeg fikk rabatt så det ble 1000.- .. men er det ikke feil på den giveren så får jeg levere den tilbake.. Ja hoveddysen huff den var dyr.. 2790.- men jeg skal teste å nappe den ut og ome den. Men mener dere at årsaken til mine problem kan være en va de feilene , eller begge?+ Takk for hjelpen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 22, 2006 Heisan Da har jeg ohmet og ohmet og ohmet enda en gang. Når den var kald så lå den på ca 80 til 90 ohm. bilen gikk som pokkern: rock : Plutselig kom det et par rykk som om noen slo av tenningen liskom, men den var fin like etterpå. så jeg stoppet i veikanten og slo av motoren for så å ohme den på nytt. Det vare varierende verdier jeg fikk og kom opp til 150 ohm så begynte den å gå ned til ca 120/130.... . jeg startet bilen og testet en tur til.. den gikk som den skulle som bare det. Så stoppet jeg på nytt og koblet den av... og testet da.. jepp da var det som jeg kjørte en diesel uten turbo og det var samme symptomer... og glødelampen begynte å blinke. jeg stoppet på nytt og målte den.. da var den ca 50 til 60 ohm men veldig varierende. Da var det på han igjen og koblet den til å begynte å kjøre. den funket fint til plutselig den nøkket et par ganger og der mistet jeg futten i motoren. den ville da ikke gå ut av nødprogrammet uansett om jeg stoppet motoren eller dro pluggen av og på.. så da var det bare å putre hjem:o Så jeg har kommet frem til at det kansje må være den G80 sensoren som kødder litt.. eller hva sier dere?? Det er jo dumt å bruke nesten 2800.- på en nye så er det kansje noe annet som er feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 22, 2006 Syns 1000 for den sensoren var dyrt. Betalte som sagt litt over 400,- for den på Møller... 465,- var det vel... Anyways: Er ikke utlært ennå, så kan ikke love deg at bilen blir feilfri når du får fikset disse to feilene, men det høres sannsynlig ut. Har lest om lignende symptomer når 4.dyse begynner å kødde. G62 er grei å få bytta uansett, hvis det er noe feil med den, siden den styrer bl.a. glødinga. Jeg byttet den fordi jeg trodde jeg hadde et glødeproblem. Du trenger forresten bare å ta av kontakten til dysen der som jeg forklarte, så det er veldig lett å få ohmet den. Bare husk å mål på den delen av kontakten som sitter fast i bilen, ikke den løse ledningen... hehe Du burde kunne få den dysen for en bedre pris hos din lokale Audi-forhandler, tipper 2200 inkl. mva, hvis du viser medlemskortet. Edit: Så den siste posten din nå. Er nok dysen som er sliten ja, så vidt jeg har forstått så er det ikke normalt med ustabile verdier på den når motoren ikke går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 22, 2006 Halla De sa på nordmotor ( som er Audiforhandler i tromsø) at det var flere typer tempføler, og de kostet rundt 400.-. men min var dyrest: bh : Ja den hoved dysen må jo være helt gal, kan du på noen måte gjøre et forsøk som jeg gjorde? teste den når den er kald og etter at den er varm... det hadde jeg sat meget pris på Og er det noen plasser på nettet som selger sånne dyser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 23, 2006 bompi bomp:) Ja det ser ut for at jeg trenger en sånn hoveddyse.. Så er det en billig nettbutikk som selger disse? noen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 23, 2006 Du kan jo prøve http://www.norskbildelesenter.no eller søke/ringe rundt til bilopphuggere kanskje....lykke til og velkommen som medlem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 23, 2006 Kan også prøve http://www.nbfbildeler.no og http://www.bruktbildeler.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 23, 2006 Du kan jo prøve http://www.norskbildelesenter.no eller søke/ringe rundt til bilopphuggere kanskje....lykke til og velkommen som medlem. Heisan Bent Owe Jeg har sett inne på siden til norskbildelesenter med finner ikke noe der.. men sendte de en mail nå nettopp:) Ja bilopphuggeri må jo ha noe sånt, men er det så lurt å kjøpe brukt?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 23, 2006 Kan også prøve http://www.nbfbildeler.no og http://www.bruktbildeler.com Jo takk for det, men der var det ingenting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 26, 2006 Hei Da har jeg fått bilen tilbake fra Nordmotor her i Tromsø. 513= Føler for motoromdrejningstal - G28 Intet signal Sporadisk 523= Føler for indsugningslufttemperatur - G42 Afbrytelse/kortslutning til plus Sporadisk 542= Føler for nåleslag - G80 indgang åben Sporadisk Hmm: klø : ser ut som danske dette her hehe De klarte ikke slette 542 feilen fra minnet. Hva trur dere? Skal jeg kjøpe den nålesensoren/ hoveddysen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 26, 2006 Hvis 542 ikke kan slettes så må du bytte den dysa ja. Er litt usikker på de to andre feilene, så tror ikke jeg skal uttale meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 26, 2006 Ja jeg skal bytte den hoveddysen:p Men hvor finner jeg den billigst? Er det noen her inne som har kjøpt den før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 7, 2006 Heisan:) Henter frem denne tråden da jeg må fortelle at hoveddysen er skiftet. Resultatet: Bil helt frisk! Det kostet meg ca 2500.- Denne feilen hadde kode 522. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 12, 2009 Drar opp igjen denne tråden, da jeg har hatt samme feil i et år nå. Feilkoden var 542 Nålløftsensor i flg VAG-COM, (var ikke mulig å slette) bedre kjent som dyse nr 4. Denne er nå byttet, og resultatet ble en slukket glødelampe, og en fresk bil! Kan opplyse om at prisen på dysa har gått opp til svimlende 3600 kr inkl mva. Jeg fikk den for 3200 kr. Møller har sluttet med byttedelsordningen på denne dysa"#¤%"#% men men. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 12, 2009 Og da kan jeg opplyse om at hvis noen tenker å betale så mye for en ny dyse så bør de heller vurdere en brukt men testet fra meg, evt et komplett nytt sett kun kjørt i benk på fabrikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...