#1 Skrevet Mai 23, 2006 Hei. Kom ut i går morges og skulle starte bilen. Kjine, kjine, kjine. Starteren drar rundt, ingenting skjer, ikke engang ett lite putt. Prøvde mange ganger og prøver enda, men det er ikke snakk om å ville gi meg en liten anntydning til å skulle tenne engang. Pluggene er kliss våte, så bensinpumpa fungerer (skrudde opp bensinpumpa å sjekket om den fungerte). MEN, prøvde å ta å skru ut en og en plugg å koble til plugghetta å legge på toppen for å se etter gnist når jeg prøver å starte, men ingen gnist , infact, skrudde ut ALLE pluggene, koblet til plugghetter, la de på toppen men fortsatt ingen som tenner. HVA ER GALT? Alle tennpluggene kan vel ikke bare ha død over natten? JEG VIL HA GULLET PÅ VEIEN! Nå er jeg lei av at det skal være ting som er galt. Vær så snill hjelp meg. Alle tips vil prøves så lenge de høres ut til å være gode. MVH en Sliten Rune med hoven lillefinger som det tyter verk ut av når han skjærer hull i den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 23, 2006 gåen coil? gåen hallgiver? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 23, 2006 Muligheter for å sjekke de to elementene? Hvor og hva er Hallgiver? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 23, 2006 Kan godt være tenningsmodulen..Er det en 3bmotor? Vist den veivakselføleren er kaputt,får du ikke gnist..Enkel måte å sjekke dette, er finne deg en sykkeldynamo (6v,sånn som står på sykkelhjulet ) å koble ledninger fra den (+ & - ) til kontakten som veivføler er koblet i.(er 3stikk,bruk de de to ytterste + signal - ).Da kan du snurre rundt dynamon,skal se tegn til en liten gnist da på pluggene.Dårlig forklart,men funket her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 23, 2006 Sjekk ALLE sikringene i sikringsboksen. Begynn med de som står helt ute ved kanten og ser ut som ekstrasikringer. La dem være ute mens du sjekker resten av sikringene. På den måten sletter du også ev. feilkoder som måtte ligge der. Hvis du har hatt hjerna ute av bilen, sjekk at kontakten er skikkelig nedpå. Det kan hende at det føles som om den er det men så sitter ikke klemmene fast og da vil den før eller siden riste løs. Sjekk at du har strøm inn på fordeleren, også videre bakover i strømkjeden. Hallgiver er det vel ikke på disse motorene ( det kan det ikke være for jeg har ikke hatt problemer med den ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 23, 2006 En verdifull ressurs for 200 20v-bilene er sjm autotechnik sin troubleshooting-side på http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/trouble.html sjekk spesielt "No start condition" et stykke ned på siden. Jeg er rimelig sikker på at du finner ut av feilen ved hjelp av tips derfra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 23, 2006 Fikk et tips om eventuelt hallgiver oppe på Erling Rød. Fikk beskjed om hvordan jeg kunne teste den. Skal ut å gjøre det nå. Tester andre ideér når jeg har hentet min mor på jobben (låner hennes bil) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 23, 2006 Sjekket registeret? Kan ha hoppet over 2 tenner slik som hendte meg i Tromsø ifjor. Kan ellers teste de 2 giverne på svinghjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 23, 2006 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=31213&highlight=tenning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 23, 2006 Hmm, hvordan kan jeg sjekke om reg reim har hoppet over noen hakk? Har kjørt en diagnose på bilen, ingen feil funnet. Prøver å få løs ledningene til hallgiver for å teste den men det er lettere sakt enn gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 23, 2006 På min 200 20v falt pinnen i svinghjulet som gir impuls til den ene giveren der nede ut, når dette skjedde ville ikke bilen starte.. (men den fortsetter å gå til man stopper den) Ser det greit om man skrur ut starteren og titter inn i hullet, et eller annet sted rundt der skal det være en ca. 3 mm tykk metallpinne som stikker ca. 10 mm ut fra svinghjulet. Om den mangler ser du et tomt hull, det gjorde ihvertfall jeg.. Pinnen kostet 4 kroner eller noe på Møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 23, 2006 Hmm, så mye tungvint som det skulle kunne være da! Har prøvd å teste Hallgiver, men ingen utslag, men kom til å tenke på at jeg må ha ut alle pluggene for å se om den fungerer og ikke bare en. Skal prøves i morgen igjen for å feilsøke. Også prøver jeg å sjekke coilen, hvordan skal jeg sjekke om den fungerer som den skal? Når jeg var ute å kjørte så stoppet bare bilen for meg 2 ganger med 10 min mellomrom, men gikk normalt til jeg parkerte hjemme, og startet etter hver gang når den stoppet, men hvorfor vil ikke bilen starte i det hele tatt nå. Ikke engang en gnist, rart at slik skal skje over natten. Foresten, gikk ca 6v i kablene til hallgiver, dette er vel riktig tror jeg det stod på SJM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 24, 2006 Noen flere gode forklaringer på hva som kan være galt / hva som må gjøres? Jeg er desperat etter å få bilen på veien til gatebil!!! Noen i nærmiljøet som har coil eller fordeler/hallgiver jeg kan få prøve seff mot betaling eller andre ellementer som kan være med på å gjøre at den ikke starter? Får kjøre opp bilen på noen bukker og sjekke om det er det med denne splinten som har detti ut, selv om det er endel jobb, og en skikkelig drittjobb! Nå begynner jeg å bli litt sliten, turbobytte, slangebytter, feilsøking, nesten byttet bensinpumpe helt til jeg fant ut at den gamle ikke var gåen alike vel, mere feilsøking og litt feilsøking til!!! JEG VIL HA BILEN KLAR TIL GATEBIL! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 24, 2006 Sjekket kontakten til hjernen? Denne kan jo ha løsnet litt. Da får du værtfall ikke start. Vil tro at det er en bagatell som gjør at den ikke starter. Har vært i samme situasjon selv ifjor og vet at feilsøking tar tid: bh : Håper du finner det ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 24, 2006 Hmm, så mye tungvint som det skulle kunne være da! Har prøvd å teste Hallgiver, men ingen utslag, men kom til å tenke på at jeg må ha ut alle pluggene for å se om den fungerer og ikke bare en. Skal prøves i morgen igjen for å feilsøke. Også prøver jeg å sjekke coilen, hvordan skal jeg sjekke om den fungerer som den skal? Når jeg var ute å kjørte så stoppet bare bilen for meg 2 ganger med 10 min mellomrom, men gikk normalt til jeg parkerte hjemme, og startet etter hver gang når den stoppet, men hvorfor vil ikke bilen starte i det hele tatt nå. Ikke engang en gnist, rart at slik skal skje over natten. Foresten, gikk ca 6v i kablene til hallgiver, dette er vel riktig tror jeg det stod på SJM. Feilen du beskriver her, ligner veldig på gåen coil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 24, 2006 Nå har jeg prøvd å være hallgiver, ved å koble kontakten i midten på hallgiver til jord for å se om jeg fikk gnist på noen plugger, så lurer på om det må være coilen ja. Noen i østfold området som har en Coil jeg kan LEIE/låne for å teste på bilen? Eller kan jeg enkelt og greit hente meg en Coil på biltema og sjekke om det fungerer??? Kan jeg kjøpe en slik en å prøve på bilen? http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1208&iItemId=89447 Kan jeg kjøpe en slik en å prøve på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 24, 2006 Da er coil kjøpt inn, koblet til og. PUFF! En tur på biltema, og 179,- så startet bilen WEE!!! Takk for all hjelp folkens 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 25, 2006 NÅ! Er jeg forvirret! Forstår ikke noe jeg nå! Etter coil byttet hadde jeg plutselig ikke vindusviskere, blinklys eller klima annlegg. Nødblink fungerer som det skal. Tenkte KANSKJE (er jo ikke noe som tilsier at det skal ha det) det har noe med coil byttet å gjøre, koblet fra bitema coilen og koblet til den gamle orginal coilen, vrir om tenningen, og bilen STARTER PÅ DEN GAMLE COILEN!!! : bråk : : dum : : bh : Jeg forstår ingen verdens ting jeg nå, men jeg har fortsatt IKKE vindusviskere, clima anlegg eller blinklys!!! HJELP! Har prøvd å feilsøke på tenningsbryteren, men den virker som om fungerer som den skal... Ingen sikringer har gått, men relér vet jeg ikke hvordan jeg skal måle, men er vel ingen sammenhenge mellom vindusspyler/viskere, blinklys, og clima? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 26, 2006 NÅ! Er jeg forvirret! Forstår ikke noe jeg nå! Etter coil byttet hadde jeg plutselig ikke vindusviskere, blinklys eller klima annlegg. Nødblink fungerer som det skal. Tenkte KANSKJE (er jo ikke noe som tilsier at det skal ha det) det har noe med coil byttet å gjøre, koblet fra bitema coilen og koblet til den gamle orginal coilen, vrir om tenningen, og bilen STARTER PÅ DEN GAMLE COILEN!!! : bråk : : dum : : bh : Jeg forstår ingen verdens ting jeg nå, men jeg har fortsatt IKKE vindusviskere, clima anlegg eller blinklys!!! HJELP! Har prøvd å feilsøke på tenningsbryteren, men den virker som om fungerer som den skal... Ingen sikringer har gått, men relér vet jeg ikke hvordan jeg skal måle, men er vel ingen sammenhenge mellom vindusspyler/viskere, blinklys, og clima? Det er ikke en jordingsforbindelse eller to som har dårlig kontakt her da? Eller om du har vært borti noen connectorer ifm coil byttet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 26, 2006 Sjekk alle jordforbindelser og blink ut feilkodene. Her står hvordan: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/ecuf20v.html#led 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 26, 2006 Sjekk også sikringene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 26, 2006 Bruker nå Biltema Coil'en og har bestilt ny Coil som kostet den nette sum av "KUN" 2000,-!!!!! Nå er ihvertfal alt annet i orden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...