#1 Skrevet April 26, 2004 Har snappet opp rykter om at dieselpumpe på 2.5 TDI fort kan finne det for godt å ta kvelden... En jeg vet om solgte faktisk sin 2.5 TDI da han hørte dette i ren frykt for stygge driftskostnader. Ny koster visstnok 50 000, så det er liksom en utgift jeg helst vil unngå.. Er det noen som har erfaringer på dette området? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 26, 2004 Har faktisk hørt rykter om at de fleste biler ryker. Det eneste riktige er da å selge alt før den tid og bruke beina. Men fotgjengere blir påkjørt, enten de går på fortauet eller ligger midt i veien. Kanskje man bare skal sitte inne? Men da dør man av radon-stråling... Nei, det er farlig å leve, men alternativet er ikke noe særlig. Shit aside; jeg tror ikke dieselpumpa på våre A6er er noe bedre eller verre enn "alle andre". Alle dieselpumper kan ryke, og det er aldri noe særlig. Men hvem er så dum at de kjøper en ny? Du kan jo få en komplett delemotor til en brøkdel av prisen, og da er du i grunnen nokså nær prisen på et helt vanlig registerreim-bytte (7.500,-) - noe de aller fleste har kalkulert inn i prisen av å ha en bil. Og sist jeg ble pårygget kosta ny fremskjerm og opplakking av fremfanger nesten det samme. Å ha bil er aldri billig. Men det fins mange måter å redusere totalkostnaden på! En service på merkeverksted koster jo glatt 5.000,- olje og filter koster under en tusenlapp, resten er "kontroll av slanger og filter" etc. - ting alle bør klare selv. I alle fall de som er gira nok til å frekventere dette webområdet.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 26, 2004 Selvfølgelig kalkulerer man med driftskostnader og løpende utgifter til vedlikehold av en bil. Formålet mitt med denne tråden var å nøste opp i om det kunne være en svakhet på disse pumpene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 26, 2004 En dag jeg var innom møller i Molde, sjekket de opp prisen på dieselpumpe til 2.5TDi Caravelle. 17k for byttepumpe, og 26k for ny. Vi alle ristet på hodet.. Nå syns jeg at 50k høres litt vel mye ut, men at den er dyr er klart nok. Jeg har aldri hørt om at pumpene hverken på 1.9 eller 2.5 er spesielt svake, så.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 26, 2004 Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård Jeg har aldri hørt om at pumpene hverken på 1.9 eller 2.5 er spesielt svake, så.. Håper du har rett! 50 000 var kanskje litt vel mye, men er det jeg har hørt noen pratet om. Sikkert ikke noe å bekymre seg for dette her da, men man blir liksom litt smånervøs når noen forteller at dieselpumpa di kan haverere når som helst og ny koster 50k. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 26, 2004 Nå blir eg skremt, må snart åpne en egen sparekonto for "Ting som ryker på Audi":( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 26, 2004 Opprinnelig postet av Morten Aakenes Nå blir eg skremt, må snart åpne en egen sparekonto for "Ting som ryker på Audi":( Vi er i samme båt her, Morten!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 26, 2004 Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt Vi er i samme båt her, Morten!! Tror dere begge er litt for skeptiske her. Ryktene begynner å gå fort vet dere. Dette kan være et enkelt tilfelle som er blåst opp. Jeg har ikke hørt noe om problemer med dieselpumpa men så er ikke jeg en "guru" som får med seg alt heller. Prøv å gå på nordicaudi sitt forum og søk der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 26, 2004 Jeg har også hørt disse "ryktene", men aldri hørt om faktiske eksempler her hjemme. Dog har jeg lest om dem i tyskland på langkjørte biler (3-400K+). Og det er nok ikke representativt for oss her på berget som det tar 8-10 år før vi har passert 200K... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 27, 2004 Vidar, du får bruke bilen min som delebil da, inntil jeg kommer hjem om noen uker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 27, 2004 Har allerede rappa forstillinga og TV'en din... Det var de delene jeg misunte deg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 27, 2004 Så du misunner meg ikke ratt-giring, altså?? Pokker, jeg som har gått rundt og trodd det!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 27, 2004 Nei, jeg har automat for å slippe å gire jeg skjønner du... ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 27, 2004 Har søkt litt på NordicAudi og finner ingen ting der om problemer med dieselpumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 27, 2004 Det er bra John-Arild... Kommer til å sove litt bedre nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 27, 2004 Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt Det er bra John-Arild... Kommer til å sove litt bedre nå... Da kommer jeg også til å sove bedre. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=5630 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 25, 2008 Styreenhenten i dieselpumpa røyk idag på bilen til en kollega av meg. En 99-modell A6 med Tiptronic, gått ca 200000km. Dette er da 150hk utgaven. Leverte bilen inn på merkeverksted, pumpen kan overhales (i lillehammer) og det inkl arbeid kommer på 21000kr ferdig montert. Fabrikkny pumpe fra Møller koster 29000kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 25, 2008 Dieselpumpe, hmmmmmmmm Siden dette nevnes her, så vil jeg ta opp et pkt: Har det noe for seg å helle på en skvett 2-takt olje i tanken i ny og nè, for å "smøre" dieselpumpen?? Jeg vet noen sier: Olje på motoren, og drivstoff på tanken.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 25, 2008 Jeg har også hørt disse "ryktene", men aldri hørt om faktiske eksempler her hjemme. Dog har jeg lest om dem i tyskland på langkjørte biler (3-400K+). Og det er nok ikke representativt for oss her på berget som det tar 8-10 år før vi har passert 200K... dette er fakta for oss som jobber på audi i møller.. senest i dag byttet vi en på en 2.5tdi v6 A6. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 25, 2008 Dieselpumpe, hmmmmmmmm Siden dette nevnes her, så vil jeg ta opp et pkt: Har det noe for seg å helle på en skvett 2-takt olje i tanken i ny og nè, for å "smøre" dieselpumpen?? Jeg vet noen sier: Olje på motoren, og drivstoff på tanken.. tviler på at det hjelper på 2.5tdi v6.. da det er den elektroniske bosch styringa på pumpa som pleier gå istykker;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 25, 2008 dette er fakta for oss som jobber på audi i møller.. senest i dag byttet vi en på en 2.5tdi v6 A6. Må desverre støtte den er jeg redd. Når det er sagt finnes det også mange slike biler der pumpe IKKE har røket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 25, 2008 Er det "mengdefordeleren" som sitter på toppen som ryker? Går jo ann å bare bytte denne, ihvertfall på andre TDi pumper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 25, 2008 Må desverre støtte den er jeg redd. Når det er sagt finnes det også mange slike biler der pumpe IKKE har røket. det er sant! men de ser vi ikke så mye til;) forde er ute på veien.. mens de som ryker er de vi ser.. så da virker det så voldsomt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 25, 2008 (endret) Er det "mengdefordeleren" som sitter på toppen som ryker? Går jo ann å bare bytte denne, ihvertfall på andre TDi pumper er den som ryker ja er vel mere en styringsenhet ikke satt meg såå veldig inn i den å hvordan den er sånn elektronisk, men den har vesentlig flere sikkere enn de på 1.9tdi. veit ikke om den er å få løs orginalt. byttes bare hele pumper som byttedel hos oss så vidt jeg har fått med meg. men bosch som lager de ar hatt mye problemer med de så det er nok å få tak i løst vil jeg tro om ikke orginalt fra audi så sikkErt hos bosch:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 25, 2008 Det kan skaffes ja, men ikke gjennom Møller som du sier En ting er ihvertfall sikkert, og det er at China kopideler slenger en IKKE i, kjøp dyre originale Bosch deler, men det finnes billigere plasser en Møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...