Tomgangsproblemer på 2.3E

Anbefalte innlegg

Har problemer med tomgangen på min 2.3E.

 

Når jeg starter den går den alltid greit på tomgang den første tiden, men avhengig av motortemperatur tar det alt fra 15 sekunder til noen minutter før den begynner å tulle.

 

Tomgangen blir da enten pendlende opp/ned mellom 1000 og 1500 rpm, eller så går den så sakte på tomgang at den stopper. F.eks. når man tråkker inn clutchen inn mot et kryss pleier motoren å bare dø.

 

Følgende er kontrollert/observert:

* Tomgangsstabilisatoren er renset. Å ha denne tilkoblet eller frakoblet gjør liten/ingen forskjell, får bare turtallspendlingen til å ha en annen frekvens.

* Tomgangs/fullgassbryter er kontrollert og funnet i orden. Å koble den fra mens motoren går gjør en forskjell. (tomgangsturtallet stiger)

* Alle vakuumslanger og rør er kontrollert og funnet i orden så godt jeg klarer. Ingen mistenkelige suselyder eller noe annet heller.

* Dyser og dyseinnsatser er skiftet for en uke siden. Dette gjorde ingen forskjell på tomgangsproblemene, det var like ille før byttet.

* Frakobling av trykkregulatoren på bensinfordeleren (kontakten foran) gjør ingen forskjell i det hele tatt.

* Bilen går mye dårligere enn den skal og bruker mer bensin enn den skal.

* Sikringene til motorstyringen er i orden.

* Lambdasonde er forsøkt frakoblet med varm motor, dette gjorde ingen forskjell i det hele tatt.

 

Noen som har noen gode tips? Begynner å gå litt tom for løsninger, har bare igjen å sjekke feilkoder. Har ikke fått gjort dette ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på at tennpluggkabler er av ukjent alder, sannsynligvis fra 1990 og med 355000 km på baken. Vil tro dette kan ha noe å si, men vil neppe forårsake akkurat dette, eller? Får vel bytte dem ut uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se om peilepinnen er tett.. Hadde fusk på min audi 90, å der var det rett å slett peilepinnen som ikke satt helt nedi. Kan også være ventildeksel pakning, eller påfyllings loke... Det er undertrykk i olje ondingen på disse motorene, så den drar rett å slett falsk luft.. Er vært å sjekke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke det!

 

Samtidig sjekket jeg litt nærmere, og det virker som det er noe kluss med lambdasonden, da den 8 av 10 ganger går til normal tomgang om jeg kobler den ut. Kommer til å bytte den med en Biltema-sak, så får jeg se om det blir bra da. Mistenker at jeg har funnet problemet. Skal kjøre et par dager med lambdasonden frakoblet og se om problemet er borte da. Merket med en gang jeg koblet den fra at tomgangen stabiliserte seg omtrent riktig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.