Anbefalte innlegg

Giddet ikke å kuppe den andre oljetråden så jeg lager en ny her.

Skal snart starte opp vr6'en (AAA) min igjen etter skifte av diverse deler. Nå skal det brukes skikkelig olje på maskinen og lurer på hva folk anbefaler til denne motoren. Skal bare kjøres på sommerstid så hvilken viskøsitet og slikt skal jeg bruke?

 

Så, hvilken olje anbefaler dere?

Og oljefilter, er det noen andre enn møller som har filter til vr6? Eller burde jeg kjøpe på møller uansett kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VR6 motorene har en tendens til å bli varmere en mange andre motorer. Og hvis du bare skal bruke den på sommeren, så hadde jeg gått for Castrol TWS Motorsport. Altså sae 10-60. Den er passe tykk på kald motor, og holder tykkelsen meget bra ved skikkelig varm motor.

Men den olja er latterlig dyr, så en syntetisk 10-40 olje burde funke, eller Mobil 1 sin sae 5-50.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Gjør ikke noe om oljen er hakket dyrere enn vanlig. Denne motoren skal få skikkelig stell de gangene jeg skifter olje. Du nevner tre forskjellige oljer her. 10-60, 10-40 og 5-50. Noen som har en litt klarere anbefaling?

 

Du har jo endel erfaring med vr6 Kristian. Hvilken olje kjører du på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke modell er motoren, og hvor mye har den gått ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Gjør ikke noe om oljen er hakket dyrere enn vanlig. Denne motoren skal få skikkelig stell de gangene jeg skifter olje. Du nevner tre forskjellige oljer her. 10-60, 10-40 og 5-50. Noen som har en litt klarere anbefaling?

 

Du har jo endel erfaring med vr6 Kristian. Hvilken olje kjører du på?

Har kjørt på alle de jeg nevner.

De siste 2 årene har jeg brukt 10-60 TWS olja fra Castrol.

Første to siffrene: 10 står for hvor tynt flytende olja er når den er kald. Fint å ha lavt nummer når motoren er kald/vinter.

 

Andre siffret, 60 er hvor tykk olja er når den blir skikkelig varm. På VR6 som blir meget varm, så er 60 et fint siffer fordi olja holder en fin tykkelse og blir ikke så tynn som f.eks ei 10/40 olje ville ha blitt.

 

5/50 eller 10/60 burde være fin olje for en VR6.

VAG selv, sier 5/40.

 

Jo mere slitt motor, jo tykkere olje....

Er ikke noe ekspert på området, men har iallefall gjort det sånn jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke modell er motoren, og hvor mye har den gått ?

 

92 modell, gått 160.000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

92 modell, gått 160.000

 

samme som min, jeg har konsekvent kjørt på shell helix 5\40

men nå tror jeg at det er på tide å gå opp et hakk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme som min, jeg har konsekvent kjørt på shell helix 5\40

men nå tror jeg at det er på tide å gå opp et hakk :)

 

Opp til 5-50 mener du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker 5w -40 og bruker ikke olje. men som kristian sier så er 10w- 60 utmerket på sommeren, den ultimate olje skulle ha vært 0W- 60:)

 

neste gang jeg fyller så tenker jeg at jeg skal prøve 5W- 50 på sommeren..

vinter 5w- 40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du bor i Bergen, ser du ikke de lave temperaturer man ser på det indre østland, ei heller tropehete om sommeren, så jeg tror ikke du trenger ekstrem oljer.

Jeg har god erfaring med Fuchs Titan oljer og sjekket deres guide.

Putt på deres 10W-40 halvsynt. Det anbefaler de. Fuchs Titan er som jeg har forstått orginalt på VAG, så de bør jo vite. Sjekk fuchs-oil.de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, VR6en min har alltid kjørt på shell helix ultra 5-40w men etter som vinteren var over skiftet jeg til Castrol Edge Sport 10-60w. Den olja til castrol er en kanon god olje, abselutt å andbefale den koster jo litt 798,- for 4 liter.

 

 

Mvh Bjelland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! Har i allefall gitt meg endel pekepinner. Tar også og hører med en vag mekaniker jeg kjenner og samkjører svaret hans med deres så får vi se hva jeg ender på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henter fram igjen denne. Er snart klart for første oppstarten og må handle inn olje nå. Hvor mye går det på vr6'en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca 5 liter uten filter bytte.

Ca 6 liter med filter bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.