Anbefalte innlegg

Beklager å gjenopplive en så gammel tråd, men tenkte det var bedre enn å lage en ny.

 

På min Passat TDi så hører jeg en pop-off lignende lyd når jeg slipper opp etter å ha gitt på litt. Det er veldig svakt, så jeg hører det bare når jeg kjører forholdsvis sakte (opp til 70km/t). Virker som lyden blir kraftigere i oppoverbakker også. Kanskje ikke så rart med tanke på at turboer liker litt motstand.

 

Høres litt ut som den dumper to ganger rett etter hverandre, den siste litt svakere.

 

Hva er denne lyden? Det høres ut som en kvalt dump.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erik! Passaten din har vel en såkalt pumpedyse motor. Det er en annen type dieselinnsprøytning enn den gamle TDI motoren med rotasjonspumpe hadde. Bilen din har ei høytrykkspumpe som trykker inn til dysene og fyller disse. Hver dyse blir igjen påvirket av vippearmer i toppen og bygger opp trykk inne i seg før de blåser dieselen rett i sylinderen. Her får du faktisk litt lyd fra luftfilterboksen hvis du slipper opp da turboen lader skikkelig. Om en dump ventil vil fungere på en slik motor skal jeg ikke ha noen mening om da det heller ikke her finnes noe direkte gasspjeld. Uansett kommer lyden fra filterboksen så et eller annet blokkerer vel mer enn på en vanlig tdi motor. Det som er rart er at det ikke er sånn på alle pumpedyse 130 hesterne. Har tross alt kjørt noen i jobb sammenheng.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg så kan eksosen lage litt lyd når den slippes forbi wastegate/turbo. :) Ikke like lett å høre på alle biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er pumpedyser på den ja .. Håper ihvertfall det, ellers kan jeg se langt etter 180HK 400nm med chip.

 

Jeg skrev tidligere at det er 2 "dumper", men det er 3 som kommer i rask rekkefølge når jeg slipper opp. Innenfor et sekund sånn circa.

Om det høres på utsiden aner jeg ikke.

 

Kan jo prøve å lette litt på lokket til luftfilterboksen for å høre om det kommer derfra.

 

Håper bare ikke det er noe galt med den? : klø :

 

Kanskje like greit at den ikke høres mer. Hadde garantert gått lei av den innen kort tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.