Bytte av REG reim på 2,3 10V

Anbefalte innlegg

Jeg driver å skal bytte reg reim på coupen min. har reim og ny vannpumpe klar til å sette inn. Men sliter med å få av alt for å komme til. Må de trinsene som sitter nederst av også?? Eller går det ann å lure reima rundt de? noen som har noen step by step metodikk på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte plukke av hele fronten på min (skal ikke være nødvendig), vil anbefale å bytte vendehjul og. Det gjorde ikke jeg, måtte opp med alt igjen etterpå. Svinghjulet kan være jæ.... å få av, bolten hos meg var satt fast med blå locktite.

Lykke til!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du sliter med reimhjulet i front (siden svinghjulet sitter sammen med clutchen), og dette må du nok av med. Bak reimhjulet ligger det nemlig et plastdeksel som dekker nedre del av regreima, og det er ikke mulig å lura reima rundt dette dekselet. Reimhjulets senterbolt er festet med grisemye Nm, så du trenger en god forlenger og håndbrekk, gir + klosser rundt alle hjula for å løsne den (hvis du da ikke har spesialverktøyet som er beregna på jobben).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En STOR muttertrekker klarer som regel å løsne reimhjulet. Og husk at du må bytte den bolten som sitter der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene.. Gruer meg litt til å begynne på denne skruen. Men må skaffe litt loctite og ny bolt etc før jeg går i gang.. Skal bytte litt mere deler når jeg med det første har begynt å demontere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde ikkje nåke problem me den bolten på min bil.. Satt berre bilen i gir og holdt på bremsa, mens ein kamerat hoppa på skralla me ein liten forlenger... Anbefaler deg å kjøpe nye bolter før du setter i gang ja, di kan bli ganske herpa visst du må bruke litt vold på di :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter fortsatt. Fikk dama til å tråkke på brems, og den stod i gir + håndbrekk hehe. men tydeligvis så er ikke clutchen helt god da det ikke var nok motstand til å løsne denne. (dro rundt motoren alikevel)

Prøvde så å få holdt igjen startkransen, men var ikke noe suksee det heller. Noe som har noen forslag da? til å få låst fast motoren evnt. verkøy som funker?

regreim.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så er en STOR muttertrekker det som skal til, vil tro det er det eneste som hjelper ettersom du har slitt clutch.

Har du ikke tilgang på luft så får du sikkert låne en kompressor av noen du kjenner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være veldig lett å skade den lille låsesplinten til veivhjulet med slike voldsomme metoder.....og da kan hele motoren rase etterpå....

 

Er nok best med spesialverktøyet (Tool nr. 2079 tror jeg) fra audi hvis det sitter så jævli...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være veldig lett å skade den lille låsesplinten til veivhjulet med slike voldsomme metoder.....og da kan hele motoren rase etterpå....

 

Er nok best med spesialverktøyet (Tool nr. 2079 tror jeg) fra audi hvis det sitter så jævli...

 

Sant det, men prøv å få låne et slikt verktøy hvis de faktisk har det, da bør du kjenne noen godt som jobber der : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det, men prøv å få låne et slikt verktøy hvis de faktisk har det, da bør du kjenne noen godt som jobber der : bh :

 

Ja har erfart det jeg ôg...: bh :

Brukte en grom muttertrekker på min også (aan riktignok) men da var motor ute og bunnpanna av. Låste veiva med en trekloss mot veivskivene...Skal jo være mulig med lang forlenger osv men....: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte elektrisk muttertrekker, gikk fint da. Skal tightes med 450 Nm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verktøyet er også mulig å lage selv... Men da må du kjenne noen som har tilgang til sveiseapparat, og som helst ikke har mer enn 7 tommeltotter....

 

Trikset er ett rundt stålrør, med utsparring slik at den ligger inntil ett metallspor som er på innsiden av reimhjulet. Dette sveises etterpå fast til en arm, som hviler mot det fremre motorfestet (kladd med gummiforing på, fremst på motoren)

 

Beklager hvis jeg er dårlig til å forklare. Men det er fredag, og da kobler hjernen min ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har gjerne fikset problemet nå, men ellers er det gamle tautrikset en måte å låse motoren på dersom bilen har automatkasse (eller i ditt tilfelle: slurende kløtsj) og man ikke har tilgang til spesialverktøyet.

 

Trikset består i å ta ut tennpluggen i syl #1, dreie kranken til ØDP for denne sylinderen, forsikre seg om at ventilene er stengt (kikk gjennom oljepåfyllinga at kamnokkene peker opp), og drei kranken omlag 90 grader forbi ØDP. Stapp ca. en meter av et tynt, mykt tau ned i plugghullet, og bruk ei passende pipe og ei lang stang for å løsne mutteren. Når mutteren skal strammes etterpå, starter man med kranken omlag 90 grader før ØDP.

 

Dette virker som du skjønner ved at tauvasen i forbrenningskammeret klemmes sammen og gjør at stempelet ikke kommer forbi ØDP. Siden ventilene er lukket, skal ikke de kunne skades.

 

"Proceed at your own risk."

Lykke til.

 

Erling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.