Anbefalte innlegg

Hvilken olje er best for min audi S3 2000mod,akkurat kjøpt bilen og ønsker å bytte olje.....Noen anbefalinger.Kjøper originalt oljefilter....

 

Biler er chippet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke så farlig hvilket merke du kjøre på bar de følger spesifikasjonene audi krever. Se instruksjons boka

Tror heller ikke at det er så lurt og bytte merke på oljen ofte.

Bruk samme kvalitet og merke ved hvert olje skift. Så må ikke oljen lage ny film hver gang og dermed slipper man oljeforbruk over det vanlige.

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

personlig ville jeg om sommeren brukt 10/60 Agip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke så farlig hvilket merke du kjøre på bar de følger spesifikasjonene audi krever. Se instruksjons boka

Tror heller ikke at det er så lurt og bytte merke på oljen ofte.

Bruk samme kvalitet og merke ved hvert olje skift. Så må ikke oljen lage ny film hver gang og dermed slipper man oljeforbruk over det vanlige.

:)

 

Olje type: Alt kommer ann på hvilken type kjøring man skal drive med. (racing eller vanlig landeveis kjørig.)

Racing/ Banekjøring Bruk en bedre olje enn spesifikasjonene.

Landeveiskjøring/ Normal bruk: Bruk i følge spes i instuksjons bok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje type: Alt kommer ann på hvilken type kjøring man skal drive med. (racing eller vanlig landeveis kjørig.)

Racing/ Banekjøring Bruk en bedre olje enn spesifikasjonene.

Landeveiskjøring/ Normal bruk: Bruk i følge spes i instuksjons bok.

 

 

Jeg kjører jo ikke racing men jeg bruker jo bilen godt da! Så jeg vil ha en god olje.Noen som har anbefalinger da?Burde kansje funnet ut hvilken olje som allerede er på motoren og brukt samme eller har dette ingenting å si?

 

Hvor mye olje skal på motoren når man også skifter oljefilter?

 

Jeg har også fått opp at det nå er 1000km til at dette oljeskiftet skal foregå,men hvordan resettes dette etter at jeg har skifta olje?

 

Tenker jeg skifter olje,oljefilter,plugger og kansje girolje....Er det noen andre vesentlige ting jeg har glemt da som kan være greie å skifte når man har kjøpt ny bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bruker Mobil1 0W-40 Sytentisk, bruker du en av de beste oljene på markedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører jo ikke racing men jeg bruker jo bilen godt da! Så jeg vil ha en god olje.Noen som har anbefalinger da?Burde kansje funnet ut hvilken olje som allerede er på motoren og brukt samme eller har dette ingenting å si?

 

Hvor mye olje skal på motoren når man også skifter oljefilter?

 

Jeg har også fått opp at det nå er 1000km til at dette oljeskiftet skal foregå,men hvordan resettes dette etter at jeg har skifta olje?

 

Tenker jeg skifter olje,oljefilter,plugger og kansje girolje....Er det noen andre vesentlige ting jeg har glemt da som kan være greie å skifte når man har kjøpt ny bil?

 

Hvis du føler at du bruker bilen godt ellerlitt røft bytt heller olje litt oftere eks. 10000k eller 15000k.

Hør med verkstedet bilen var på service sist de vet hvilket merke og kvalitet som ble brukt og hvor mye som går på motoren bytt olje filter ved oljeskift. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis blien har longlife oljeskift, søk på forumet (og andre forum) og se hva dette har gjordt med diverse motorer.

Som nevnt ovenfor skift alltid olje & filter (dette burde være unødvendig å nevne).

Varsel for oljeskift, kan reprogrameres. Be verkstedet legge inn ønsket intervall.

Generelt; minimum 1 oljeskift i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AGIP er den oljen som er best;)

Jeg fikk bort ventiltikking men den oljen, og da hadde jeg prøvd mange andre sorter.. Dette var ikke en Audi.

 

Jeg har ikke hørt noe neggativt om AGIP: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis blien har longlife oljeskift, søk på forumet (og andre forum) og se hva dette har gjordt med diverse motorer.

Som nevnt ovenfor skift alltid olje & filter (dette burde være unødvendig å nevne).

Varsel for oljeskift, kan reprogrameres. Be verkstedet legge inn ønsket intervall.

Generelt; minimum 1 oljeskift i året.

 

Jeg går nok for enten Castrol eller Agip olje,men hvorfor kan ikke 10-60 kjøres hele året rundt?

 

Må jeg til verksted for å få lagt inn nytt intervall på dashbordet eller kan jeg resette det selv?Jeg skifter jo olje og filter selv......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg går nok for enten Castrol eller Agip olje,men hvorfor kan ikke 10-60 kjøres hele året rundt?

Hvor kaldt blir det i Haugesund om vinteren? Er det ikke kaldere enn -10C går det greit med en 10W-XX olje selv om en 0W-XX eller 5W-XX vil være mye mer lettflytende når den er kald. Husk at motorolje alltid er for tykk (i forhold til det en motor er konstruert for) når oljetemperatur er mindre enn 90-100C.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kaldt blir det i Haugesund om vinteren? Er det ikke kaldere enn -10C går det greit med en 10W-XX olje selv om en 0W-XX eller 5W-XX vil være mye mer lettflytende når den er kald. Husk at motorolje alltid er for tykk (i forhold til det en motor er konstruert for) når oljetemperatur er mindre enn 90-100C.

 

 

Tusen hjertelig takk for gode svar.....

 

Blir sjelden under -10 grader her nede,men jeg kan jo prøve å gå for en de som nevnt under her.

Jeg skal kjøre nedover europa i sommer og da blir det jo varmt i motoren.Vil ha noe som tåler det!

 

Disse to ser ut som gode kanditater:

 

Castrol TWS Motorsport 10W/60

Castrol Formula RS 0W/40

 

Hva syns dere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes oljene til Castrol er alt for dyre i forhold til hva man får. Skal ikke 1,8T ha olje iht. VW502.00 eller den nye VW504.00 spesifikasjonen? Jeg ville glemt 10W-60. Tror ikke 1,8T ble designet for å bruke så "tykk" olje (ved driftstemperatur).... men det er tydeligvis noen som bruker 10W-60 i den motoren og det ser ut til å gå bra. Regn med noe høyere bensinforbruk ved bruk av "tykk" olje.

Jeg ville brukt en 0W-40 eller 5W-40 (som har riktig spesifikasjon iht. VAG)hele året og byttet ved ca. 7.500 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for gode svar.....

 

Blir sjelden under -10 grader her nede,men jeg kan jo prøve å gå for en de som nevnt under her.

Jeg skal kjøre nedover europa i sommer og da blir det jo varmt i motoren.Vil ha noe som tåler det!

 

Disse to ser ut som gode kanditater:

 

Castrol TWS Motorsport 10W/60

Castrol Formula RS 0W/40

 

Hva syns dere?

Hvis valget står mellom disse, blir det RS 0W-40. TWS er berenget for banebruk, dvs meget høy driftstemperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det på castrol sine sider står anbefalt SLX Longlife lll til min bil,men den oljen er vel ikke engang helsyntetisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både SLX Longtec og Longlife er helsyntetisk. Den har minimum gruppe III baseolje og det er det som skal til for å kunne kalle en olje syntetisk.

Hos Statoil anbefaler de LazerWay LL 5W-30 til din vogn og hos Mobil1 0W-40.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både SLX Longtec og Longlife er helsyntetisk. Den har minimum gruppe III baseolje og det er det som skal til for å kunne kalle en olje syntetisk.

Hos Statoil anbefaler de LazerWay LL 5W-30 til din vogn og hos Mobil1 0W-40.

 

 

Okey da skjønner jeg.Hva ville du valgt av oljer til bilen min da? Fritt valg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol SLX i rett variant (0W-30?) evt. Castrol RS0W-40..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol SLX i rett variant (0W-30?) evt. Castrol RS0W-40..

 

 

Da havna jeg på Castrol Formula RS 0W/40,tror jeg blir fornøyd med denne.Ganske rimelig pris og,500kr for 5liter.

 

Kan forresten nevne at jeg var oppe hos min lokale audi/vw forhandler i dag og forhørte meg om å nullstille det service intervallet.Da sa de at jeg måtte ha 30000 service som inneholdt oljeskift,pollenfilter,bremsevæskeskift samt litt oppsyn med understellets tilstand til den nette sum av 3700,-

Syns dette er drøyt jeg altså,da glimter de også til med en 1 års mobilitetsgaranti som forøvrig ikke gjelder for chippede biler.....

 

Syns det blir litt drøyt for å få nullstilt service intervallet.

 

Kan jo kjøpe de delene selv og gjøre jobben for knappe 1000 kroner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten nevne at jeg var oppe hos min lokale audi/vw forhandler i dag og forhørte meg om å nullstille det service intervallet.

Siden dette var vanskelig hos forhandleren, er det sikkert noen i lokallaget, på et treff,... som kan fikse dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden dette var vanskelig hos forhandleren, er det sikkert noen i lokallaget, på et treff,... som kan fikse dette.

 

 

Blitt enige med dem nå uansett,så saken er løst!

 

Ellers har jeg fått på ny olje nå,vips så var all tikking borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ripper litt opp i en gammel tråd. Men ønsker å forske litt mer rundt det med motorolje. Bilen min bruker mye olje og den tikker. Derfor håper jeg at det finnes en olje som kan løse noe av disse problemene. Det var en kar som tipsa meg om at Quaker State var et godt alternativ. På Torshov har de en 5w-50 variant til 119 kr literen. Er det noen som kjenner til denne? Ellers vurderer jeg Fuchs Titan, som mange her på forumet snakker godt om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.