Hjelp, har jeg montert KW justerbart riktig?

Anbefalte innlegg

Kan si til mitt forsvar at jeg aldri har vært borti et senkesett før.

Har kjøpt KW variant 2 til min 1992 Passat Vr6. Syns medfølgende bruksanvisning var manglefull og lite forklarende så vil bare spørre her om jeg har forstått alt rett.

Spørsmål 1: Den lille "tappen" på toppen av demperen som kommer opp gjennom dempertårnet i motorrommet er for å justere hardhet på demperen. Er det riktig? I så fall, hvilken vei er hardere og hvilken vei er mykere. Er det noe stoppmekanisme ved maks myk/hardhet på den "tappen", eller går det ann å skru til man blir gal?

 

Spørsmål 2: Hvordan justerer jeg høyden på demperen? Gjør jeg det ved å skru opp/ned den nederste rosa plastskiven (se bildet under)? Må man måle seg til hvor mye man har senket, for å få det likt på begge sider?

 

resized_IMG_1920.jpg

 

Spørsmål 3: For å få montert settet må man bruke originalt fjærbeinslager (foring) ikke sant? Og denne skal bare ligge oppå den øverste rosa plastskålen på demperen?

Har brukt del nr 7 og 6a (se bilde) for å montere demperen. Er ikke noe mer som skal brukes vel?

 

aktedemper.jpg

 

Spørsmål 4: Hvor mye skal mutteren til demperen strammes? Skal den strammes til hele demperen begynner å gå rundt eller til bolten treffer gummien på mutteren?

 

Glemte å ta bilder av de forskjellige tingene jeg spør om men satser på at det jeg skrev er noenlunde forståelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heihei

 

Har samme senkesett på min golf. For å stille høyden på dempern så er det den rosa muttern du skal fri opp eller ned. Bruk skyvelær når du skal bestemme høyden. Og når du skal skru til skruen som sitter på denne rosa muttern ikke skru til for hardt. For da drar du over gjengene til skruen. Tips dra litt til og kjenn om du greier å skru den en av veiene.

 

Og et lite tips når du bytter dempere. Er at du setter dem likt som den andre demperne stod ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heihei

 

...Og når du skal skru til skruen som sitter på denne rosa muttern ikke skru til for hardt...

 

 

Så det sitter en liten skrue på den nederste rosa skiven som må løsnes? Har ikke studert den så nøye men trodde det bare var å dreie på den rosa skiven for å få den opp/ned?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det sitter en liten skrue på den nederste rosa skiven som må løsnes? Har ikke studert den så nøye men trodde det bare var å dreie på den rosa skiven for å få den opp/ned?

 

Det er det vel også, men det sitter en liten umbrako skrue inn i plastskiva for å låse den etter du har justert ferdig. I tillegg til de delene du beskriver å ha brukt håper jeg du også brukte mutter nr 10 for å feste lageret på toppen.

Ellers høres det ut til at du har tenkt/gjort riktig.

 

Ang. justering av hardhet TRO jeg at med klokka er mykere mens mot er hardere. De små skruene stopper på max utslag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det vel også, men det sitter en liten umbrako skrue inn i plastskiva for å låse den etter du har justert ferdig. I tillegg til de delene du beskriver å ha brukt håper jeg du også brukte mutter nr 10 for å feste lageret på toppen.

Ellers høres det ut til at du har tenkt/gjort riktig.

 

Ang. justering av hardhet TRO jeg at med klokka er mykere mens mot er hardere. De små skruene stopper på max utslag.

Stemmer, MED klokka er mykere og MOT klokka er hardere, mens bakdemper må justeres FØR man setter den inn..

For å justere høyden må du bruke et skyvelær å måla hvor mye du har igjen før det er i bånn og så justere likt på andre sida..

Min gikk ikke i bånn: gråter : .... ENNÅ:evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...I tillegg til de delene du beskriver å ha brukt håper jeg du også brukte mutter nr 10 for å feste lageret på toppen...

 

Hm...med mindre den lå igjen i foringen så har jeg ikke brukt denne nei. Ifølge etka er det en gjengeforing. Altså en slags mutter som sitter over lageret? Så det skal gå ann å skru fast fjærbeinslageret til demperen før man setter demperen fast i dempertårnet?

 

Måten jeg gjorde det på var å presse demperen med lageret liggende oppå til den stakk igjennom til dempertårnet og jeg fikk på mutteren. Er dette feil fremgangsmåte? Altså lå fjærbeinslageret bare løst oppå demperen når jeg trykket den på plass.

 

Så oppsummert blir spørsmålet: Skal fjærbeinslageret festes i demperen med mutter før hele greien blir festet i dempertårnet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm...med mindre den lå igjen i foringen så har jeg ikke brukt denne nei. Ifølge etka er det en gjengeforing. Altså en slags mutter som sitter over lageret? Så det skal gå ann å skru fast fjærbeinslageret til demperen før man setter demperen fast i dempertårnet?

 

Måten jeg gjorde det på var å presse demperen med lageret liggende oppå til den stakk igjennom til dempertårnet og jeg fikk på mutteren. Er dette feil fremgangsmåte? Altså lå fjærbeinslageret bare løst oppå demperen når jeg trykket den på plass.

 

Så oppsummert blir spørsmålet: Skal fjærbeinslageret festes i demperen med mutter før hele greien blir festet i dempertårnet?

 

JA. Det skal nok det gitt.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm..mystisk at det ikke var festet slik originalt da. Da jeg tok ned originaldemperne ramlet lageret ganske fort av demperen. Var ikke festet med noe som helst. Får ta turen på møller og hente på mandag da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm....vært folk der før kanskje. Det skal da sitte fast. Gummiputa og selve lageret sitter festet på toppen av demperen med ei slags spesialmutter med to spor i. Iallefall alle Golf 2 og 3 jeg har vært borti...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja. Tar turen innom møller for å være på den sikre siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kikket litt mer på originaldemperne nå og lurer på om den "nr 10 mutteren" satt på orginaldemperen?

resized_IMG_1924copy.jpg

 

Under mutteren satt dette lageret:

resized_IMG_1925.jpg

 

Lurer på om dette også skal monteres under fjærbeinslageret slik som det har vært på originaldemperen? Uansett så binder det ikke sammen fjærbeinslageret og demperen på noen måte. Legger ved et par bilder

resized_IMG_1926.jpg

 

resized_IMG_1928.jpg

 

Som dere ser over vil ikke fjærbeinslageret ligger skikkelig på skålen om det andre lageret og mutteren ligger under. Men når det ikke er der, ligger fjærbeinslageret fint på skålen.

 

resized_IMG_1929.jpg

 

Om noe skulle holdt sammen lageret og demperen så måtte det ha vært en skive eller noe lignende som skal ligge nedi lageret med en mutter på oversiden.

 

resized_IMG_1930.jpg

 

Noen som har noen flere innspill? Virket som om demperen satt fint selv om lageret "bare lå" oppå demperen. Det var jo også slik originalt. Men er jo kjedelig å finne ut at det ikke skal være slik den dagen hele understellet faller fra hverandre på grunn det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mutteren skal på toppen og feste alt sammen. Ser ut som det mangler en skive eller noe der, men jeg er ikke kjent nok med Passat til å si det sikkert. Du har forøvrig snudd fjærene feil, den lille hjelpefjæra skal nederst mot den lilla ringen på demperen, så skal hovedfjæra opp mot toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mutteren skal på toppen og feste alt sammen. Ser ut som det mangler en skive eller noe der, men jeg er ikke kjent nok med Passat til å si det sikkert. Du har forøvrig snudd fjærene feil, den lille hjelpefjæra skal nederst mot den lilla ringen på demperen, så skal hovedfjæra opp mot toppen.

 

Fjærene kan vel ikke være lagt feil? Lå jo slik i esken når den ble åpnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjærene kan vel ikke være lagt feil? Lå jo slik i esken når den ble åpnet.

 

Mine lå andre veien i esken, og jeg mener å huske det sto i bruksanvisningen at de skulle den veien, med forbehold for dårlig hukommelse. Det blir lettere å justere opp og ned senere, da hjelpefjæra tar en del av belastningen når du skal skru opp, og denne er ikke så stiv som den andre. Ellers har det sikkert ingen betydning...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det offisielt. Jeg har ikke peiling på å montere senkesett. Eller kanskje jeg bare er for trøtt?

 

Uansett. Har kikket litt i bruksanvisningen også nå. Deler som skal brukes fra originaldemper er disse to på bildet under, fjærbeinslager, og den skiven på toppen av dempertårnet. Intet mer, intet mindre. Men allikevel klarer jeg ikke å få ting til å stemme.

 

resized_IMG_1925.jpg

 

Det første "lageret" og mutteren skal ligge som vist: (glem den blanke)

resized_IMG_1957.jpg

 

Fjærbeinslager oppå der igjen, før skålen og den blanke mutteren kommer på oppsiden av dempertårnet.

resized_IMG_1958.jpg

 

Men her kommer det jeg lurer på:

Hvor mye skal den blanke mutteren strammes?

Om jeg strammer den mer enn som vist på neste bilde begynner bare hele demperen å gå rundt (altså går det ikke ann å stramme mer?). Her har den også nådd ned til gummien på mutteren.

resized_IMG_1955.jpg

 

Men problemet da er, løfter jeg demperen så skjer dette:

resized_IMG_1956.jpg

 

Da kommer det mellomrommet som dere ser mellom mutrene på bilde 2 opp gjennom dempertårnet.

 

Skal jeg løsne på den svarte mutteren på undersiden for å kompensere for mellomrommet? I så fall er jo det en hinsides idiotisk løsning, for da må jeg jo prøve meg frem hele tiden for å vite hvor mye jeg skal slakke den.

 

Jeg er rådløs: gråter : HJELP!

 

Mutteren skal på toppen og feste alt sammen. Ser ut som det mangler en skive eller noe der, men jeg er ikke kjent nok med Passat til å si det sikkert. Du har forøvrig snudd fjærene feil, den lille hjelpefjæra skal nederst mot den lilla ringen på demperen, så skal hovedfjæra opp mot toppen.

Mangler ingen skiver, og "bruksanvisningen" viser tydelig at den lille fjæren skal ligger øverst. (I mitt tilfelle ;))

 

 

PS: Har også vært innom møller og spurt om en ting. NEI, fjærbeinslageret skal IKKE festes i demperen, det skal bare ligger oppå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 90'n måtte vi lage oss ett verktøy for å holde igjen fjærbeinet, mens vi brukte muttertrekker for å dra til den mutteren. Håpløs operasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg brukte først del 8, 7b, 7c, 7, 6 og 12

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte er det lettere å skru til den øverste mutteren med en muttertrekker når bilen står på alle 4... Værtfall min erfaring. Den skal skrus helt ned slik at mellomrommet her blir borte:

 

resized_IMG_1956.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I natt klarte jeg VIRKELIG det helt store! Finn 1 feil!

resized_IMG_1961.jpg

 

Er det noe håp eller er det bare å gå ut i skogen og dø? Begge demperne er heldigvis justert til full hard så jeg overlever sånn sett, men har jo ingen mulighet til å justere det lenger.

 

En annen ting. Her er alt strammet og montert rett ifølge instruksjonene og tips herfra. Men når bilen står på hjulene ligger ikke skålen helt nedpå dempertårnet. Virker som om fjærbeinslageret presser den litt opp

resized_IMG_1962.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig at den skåla ikke ligger nedpå fjærtårnet. Men kjiipt med den "tappen" på demper'n din... Kondolerer.

 

 

Men du skal kunne skru mutteren helt nedpå skåla, slik at du "låser" den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig at den skåla ikke ligger nedpå fjærtårnet. Men kjiipt med den "tappen" på demper'n din... Kondolerer.

 

 

Men du skal kunne skru mutteren helt nedpå skåla, slik at du "låser" den...

 

Mutteren ligger så langt nedpå skålen som mulig. Fikk strammet det godt til så det var godt å høre at skålen skal ligge sånn.

 

Litt kjipt å degradere senkesettet sitt til variant 1...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke bra:( skulle ikke ha kødda med den lille tappen der..:fy:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.