#1 Skrevet Mai 27, 2006 Jaja, da var det min tur.. skulle etterfylle litt olje, og ser en lys diarebrun krem liggende i lokket og rundt hullet til olje påfyllingen. Fakta: 1.8l 66KW, 250.000KM Bilen bruker kjøleveske, har en anelse om at dette drypper ut av vannpumpehuset, pga flekkene jeg legger igjen overalt. Har sett skjevheter i plastrøret som dekker termostaten sist denne ble byttet. Bilen har ikke hvit eksos! Oljen jeg bruker er Shell Helix Ultra 5w40 fullsynt. Kan jeg konstantere gåen toppakning eller er det ett "mindre" problem? og, er dette "farlig" å kjøre med over lengre tid? Er litt rådløs for tiden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 27, 2006 Uten at jeg skal si det for sikkert vil jeg tro at det er emulsjon du ser, ta deg en lang kjøretur så forsvinner det.. Står mer om emulsjon her og her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 27, 2006 Takk for beroelsen, når jeg tenker meg om så har det blitt endel småkjøring i det siste, sånn 4-5km mellom start og stopp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 27, 2006 Har noen andre noen synspunkter på dette problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 27, 2006 Ta en langtur med litt aktiv kjøring. Er det mindre eller borte er alt fint. Er det mye mer har du et problem.. 99% sannsynlig er det bare grunnet småkjøring og ingenting å bekymre seg for. Det er bare at det kondenserer der på lokket fordi det er kaldere enn resten av toppdekselet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 27, 2006 Det fenomenet der har jeg sett på flere VAG som blir "småkjørt"...........så vil ikke tro det er noe å ligge våken om nettene etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 27, 2006 Ta deg en kveld med frisk kjøring Glenn, så får du frisket litt opp i motoren din, jeg er av den oppfatning at motorer bare har godt av å bli brukt, såfremst dem har olje, temperatur osv;) Dessuten ville jeg vurdert å bytte til Mobil1 eller Castrol ved neste oljeservice, jeg vet mange som har bemerket bl.a emulsjon på Shell olje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 28, 2006 Ved mye småkjøring om vinteren har jeg sett litt tendenser til majones under oljepåfyllingslokket pga kondens som ikke får sjangs til å fordampe. Det forsvinner etter en langtur, og straks våren kommer skifter jeg olje uansett. Men så ille som det du viser på bildet har jeg bare sett det ved én anledning (VW 1,8 l motor). Da var toppakningen gått. Er du NAF-medlem? Da jeg hadde mistanke om dårlig toppakning på en av bilene mine, svingte jeg innom den lokale testestasjonen der de kjapt og gratis målte etter HC i lufta i ekspansjonstanken. Når de ikke fant noe, garanterte de at toppakningen var fin. Bare et tips. Erling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 28, 2006 Nei, er ikke NAF medlem desverre, noen andre plasser jeg kunne fått målt dette billig? Har ikke tatt bilen ut på langtur enda, så jeg får se hva jeg gjør i dag. Men vil ikke en gåen toppakning gå utover motoregenskapene? vil jeg ikke merke det på noen som helst måte ved kjøring? bilen fungerer jo helt perfekt ved kjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 28, 2006 Spørs helt på hvor mye det er. Når du ikke ser hvit eksos kan det ikke være store lekkasjen, om det nå er toppakningen som er problemet. Det er et par ting du kan gjøre selv for å sjekke: 1) Se på tennpluggene. Om én er helt rein mens de andre er mer eller mindre sotete, indikerer det at du får vann inn i den sylinderen. 2) Se etter oljefilm på vannet i ekspansjonstanken. 3) Kjøp en billig kompresjonstester og sjekk om kompresjonen er noenlunde jevn på alle sylindrene. Selve måleverdiene i seg selv er ikke så nøye (de avhenger veldig av hvordan du måler), men de bør ikke avvike fra hverandre med mer enn omlag 10%. Om den er lav på to nabosylindre, indikerer det sprekk på pakningen mellom disse. 4) Tapp ut litt, men bare litt olje gjennom pluggen i bunnpanna etter at bilen har stått ei stund. Vannet er tyngst og vil samle seg nederst. Er det du har tappet ut bare olje, eller er det vann også? Edit; Jeg kom på at du ikke nødvendigvis trenger å få hvitrøyk osv: Om du har en sprekk i blokka vil vannet finne veien til olja med majones under ventildekselet som resultat, men uten spor av vann i forbrenningskamrene. Sannsynligheten for sprekk i blokka er heldigvis mindre enn at pakningen er røket, men altså likevel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 28, 2006 ok, får belage meg på litt utlegg da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 28, 2006 Koster ikke så fryktelig mye hvis du gjør pakningsbytte selv sammen med en kompis for eksempel. Jeg ville bytta det som var av tetninger, pakninger osv når toppen først var av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 28, 2006 hvor mye må jeg regne med i utlegg på deler? og hva trenger jeg? viss jeg skal "overhale" det meste mens jeg har det oppe. er vel samme prosess når man bytter kam? mulig jeg kunne brukt litt penger på en vassere kam mens jeg har det oppe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 28, 2006 Har du kikket tilstanden på slange fra veivhusventilasjonen? Stod her for 2 år siden og gravde ut en haug med slik masse fra innsuget rett før spjeldet på 5Een min, måtte dra tom ca 1m rør fra blokka og til innsuget med Vikingfjord og en pussefille, selve blokka gravde jeg ut det jeg klarte med fingeren. Om du skal kjøre vekk noe av dette er det neppe bedre at et par desiliter ligger i slanger etc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 28, 2006 Har ikke bytta kam på en 90hk før, men det koster vel mer enn det smaker, og dreiemomentet ditt blir flytta langt lenger opp på turtallet. Det meste vil vel da si fra bunn til topp: Bunnpannepakning, o-ring på tømmeskruen, simmeringer på veiva, topp pakning (selvsagt), ventiltetninger og løftere hvis det ikke har vært bytta før, topp deksel pakning, innsugsmanifold pakning, eksosmanifold pakning. Kjenner ikke din motor så godt, men har overhalt en RP motor og da bytta vi ovennevte deler untatt løfterene og tetningene. man bør vel også sjekke slitasje i sylindere og at stempelfjørene/ringene er ok. Har egentlig ikkje så mye peiling men klarte å lire ut av meg noe. på RP motoren kostet komplett pakningsett pluss noe småtteri 1300 kr inkl frakt fra hot-shop. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 28, 2006 ang kam: Hermann Stakseng har vel litt innsikt i 8/10V med 272° kam, selv vet jeg han har endel kjennskap til Velox sitt. Spør han om litt teori og kurver, sånt kan ikke jeg hjelpe deg med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 28, 2006 Har du kikket tilstanden på slange fra veivhusventilasjonen?Stod her for 2 år siden og gravde ut en haug med slik masse fra innsuget rett før spjeldet på 5Een min, måtte dra tom ca 1m rør fra blokka og til innsuget med Vikingfjord og en pussefille, selve blokka gravde jeg ut det jeg klarte med fingeren. Om du skal kjøre vekk noe av dette er det neppe bedre at et par desiliter ligger i slanger etc Dette må du forklare nærmere, for jeg har ingen anelse hvor veivhusventilasjonen ligger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 28, 2006 ang kam:Hermann Stakseng har vel litt innsikt i 8/10V med 272° kam, selv vet jeg han har endel kjennskap til Velox sitt. Spør han om litt teori og kurver, sånt kan ikke jeg hjelpe deg med. Ja, vet hvem Velox er, er jo i lokallaget han også, får høre med han når jeg ser ett par ekstra tusenlapper falle fra himmelen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 28, 2006 på femmern min er det en "kuppel" med et slangeuttak ca midt på blokkas lengde og ganske langt ned (ligger naturlig nok der pga veiva). Herfra går det slange/rør rett inn i innsuget før spjeldet. Tanken er etter hva jeg har blitt fortalt at vanndamp skal da suges inn i forbrenningsrommet og man løser det slik. Problemet oppstår når motoren ikke blir skikkelig varm, og det blir kondens som blander seg med oljedampen. Hvordan dette er koblet på 1.8en din vet jeg desverre ikke Men jeg hadde kikket litt etter noe som er koblet etter ca samme måte. Evt er det noen andre her inne som kan svare deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 28, 2006 da har jeg hatt meg en frisk kjøretur med bilen, det har ikke forsvunnet så mye gugge fra påfyllingslokket. Ser ingen tegn til gugga på peilepinnen, der er olja rein å fin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 30, 2006 Da har jeg vært i dialog med Hot Shop! Bunnpannepakning kr. 89,- Simring svinghjul kr. 161,- Simring reimhjul kr. 78,- Et komplett slipesett (toppakningsett) vil koste kr. 420,- +mva Dette er alt han kan skaffe til denne motoren, trenger jeg noe mer enn dette? Trenger jeg egentlig simring greiene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 30, 2006 Da har jeg vært i dialog med Hot Shop! Bunnpannepakning kr. 89,- Simring svinghjul kr. 161,- Simring reimhjul kr. 78,- Et komplett slipesett (toppakningsett) vil koste kr. 420,- +mva Dette er alt han kan skaffe til denne motoren, trenger jeg noe mer enn dette? Trenger jeg egentlig simring greiene? Ville også byttet simring på fordelerdrevet når du først er igang.. Simmeringene er det eneste som hindrer oljen i motoren din å renne ut på registersiden, jeg byttet alle disse ved 250k.. Luftingen til veivhusventilasjonen ligger her Og angående trimkam, jeg forbedret 0-100 med nesten 2sek med trimkam og fjerning av katalysator, men en kam koster ca 3000.-. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 30, 2006 så sant motoren din er tett og fin er det vel ingen grunn til å bytte pakninger i bunndelen (veiv, svinghjul og bunnpanne som du nevner). få tatt en kompresjonstest eller hc test som blir nevnt, slik at du får bekrefta/avkrefta om det er toppakning. om det skulle vise seg å være toppakninga kjenner du vel noen som kan ta i et tak og hjelpe deg? er jo ikke så veldig hokus-pokus på en 1,8. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 30, 2006 lekker litt her og der etter at jeg byttet til helsyntetisk olje, drypper fra bånnpanna og svetter litt på topplokket. tenkte at det er likegreit å bytte alt når jeg først tar å "åpner" motoren.. men får ta det litt på sikt, vertfall sanke inn deler først, så får jeg se hvem som kan hjelpe meg. Bjørn, hvor får jeg tak i simring til fordelerdrevet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 30, 2006 lekker litt her og der etter at jeg byttet til helsyntetisk olje, drypper fra bånnpanna og svetter litt på topplokket. tenkte at det er likegreit å bytte alt når jeg først tar å "åpner" motoren.. men får ta det litt på sikt, vertfall sanke inn deler først, så får jeg se hvem som kan hjelpe meg. Bjørn, hvor får jeg tak i simring til fordelerdrevet? Jeg fikk dette gjort hos VW forhandleren her i Bodø, så din lokale Vw pusher er nok nærmeste plass å spørre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...