#26 Skrevet Juni 15, 2006 Har ikke bytta kam på en 90hk før, men det koster vel mer enn det smaker, og dreiemomentet ditt blir flytta langt lenger opp på turtallet. Tja, en trimkam er i hvertfall veien å gå for å få ut de billigste ekstra hestene av en original sugemotor! "Trimming" som sportseksos og KN-filter gir bare annen lyd, liten eller ingen effektøkning. Min 1.8 8v med 88hk økte med anslagsvis 23 hk etter bytte av kam og en anelse større forgasser. Jeg kan love at momentet med trimkam nå er overlegent større enn med originalkammen, dette uansett turtall! At momentkurven blir flyttet opp i turtall skjer ikke ved bruk av kammer med moderat durasjon. Med moderat mener jeg opp til 268 - 272 grader, momentet på lavere turtall er like avhengig av løftet! Kammen som jeg har brukt i tilfellet over er på 268 grader (11,2 mm løft), og den vil med original forgasser dra bedre enn originalkammen alt fra 2000 omdr (også på monopoint). På min 2.3E (KE3-Jetronic) har jeg satt inn en trimkam med 272 graders durasjon (11,4 mm løft). Med denne kammen gikk motoren bedre enn originalt fra ca 2250 omdr, og toppeffekten gikk fra 127 hk til 152 hk (bremset). Håper dette var til hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Juni 15, 2006 Hermann: Fikser du en pris til meg på en Kam, som gir litt hissigere bånndrag? og slitedeler som må byttes når du først bytter kam. Gjerne med montering fra din side. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Juni 16, 2006 Hermann: Fikser du en pris til meg på en Kam, som gir litt hissigere bånndrag? og slitedeler som må byttes når du først bytter kam. Gjerne med montering fra din side. Du har PM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...