Eu-kontroll, hvor drar man?

Anbefalte innlegg

Møller?

 

Naf?

 

Biltilsynet?

 

Mekonomen/snap-drive/mac-drive/annet kjedeverksted?

 

 

 

Fikk brev fra møller som gjerne ville sjekke bilen, men det blir kanskje litt bukken og havresekken?

 

Jeg har 4 limte steinsprut i ruta nå, hvordan er reglene for når frontruta må byttes?

 

Mye sp.mål her, håper på noen svar : hjelp :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er greit og få biltilsynet til og sjekke bilen.

Når det gjelder glass se på http://www.hurtigruta.no så finner du kansje svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg dro på Biltilsynet, merkeverkstedet her er håpløse så tenkte jeg skulle prøve hos de. Gikk glatt igjenom selv om den kanskje sku fått ett par feil som ikke stod der. :rolleyes:

 

Mac-drive tror jeg har liten erfaring på glassruter... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig. Biltilsynet er de mest reale.

Eksempel: Bremseskivene på S6'n er godt og vel slitt under fabtikkens minstekrav, men fungerer fremdeles utmerket og vil fortsatt gjøre det en god stund. Biltilsynet hadde ingen problemer med å godkjenne dem, mens jeg for over et år siden fikk kommentar fra VAG-sjappa om at disse burde byttes snarest, og i alle fall innen EU-kontrollen.

 

Som god nummer to kommer NAF.

Men den lokale NAF-mannen i Elverum er noe pirkete. En gang hengte han seg opp i et lite sår i felgbeskytterkanten på et dekk. Riktignok skal det ikke være sår i siden på dekket, men alle med sunn fornuft i behold så at det såret ikke hadde noen betydning for selve dekket.

 

Samtlige bilverksteder, merke eller ikke, blir som nevnt bukken til hvaresekken.

Eksempel: Sist jeg hadde 100'n til EU-kontroll, dro jeg til et ikke-merkeverksted. Fikk klar bekjed om at klosser og skiver måtte skiftes rundt hele. De mente det var både pulsering og gravrust både her og der. Tok en kjøretur for å kjenne ekstra godt etter, men kunne ikke kjenne noe. Dro så innom NAF og fikk testa bremsene der, og han godkjente dem på flekken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste verdt å huske er at Biltilsynet har muligheten til å avskilte bilen på stedet, det har ikke NAF eller et bilverksted ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Eneste verdt å huske er at Biltilsynet har muligheten til å avskilte bilen på stedet, det har ikke NAF eller et bilverksted ;)

De bilene DET gjelder, er vel det kanskje like greit... eller hva med flere unødvendige ulykker?

 

Men, jeg holder meg til NAF : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har to lokale verksted.

 

Forskjellen på de to er slående, og gjelder rett og slett sunn fornuft.

 

Det ene verkstedet nekter å godkjenne en bil hvor "tuten" består av kompressorhorn, da de mener lyden er for høy. Selv om jeg demonstrerte at den orginale audi-tuta var mye høyere. Derfor har jeg godt over til det andre verkstedet.

 

Når det gjelder NAF, har jeg også gode erfaringer med de og ikke minst Biltilsynet. De sjekker ofte viktigere ting enn de lokale. Soting på sideruter, dersom de ikke er for mørke, er slike ting som passerer på NAF. Dersom bilen er for lav til å komme opp på bukken, hjelper de gjerne til. Er den for lav for å ta bremsetest, kjører de seg en tur. Veldig hyggelige rett og slett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes også biltilsynet er greit å "bruke" til dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at om feil i frontruta blir anmerket på eu-kontroll, så dekkes det ikke av forsikringa. Man må mao bytte før eu-kontroll om man er i tvil. Vet ikke åssen dette fungerer i praksis, men står så i forsikringspapirene mine fra Sparebank1.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan man med andre ord ikke "knerte" den??? Man må kjøpe ny selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må betale alt selv ja. Men du kan jo alltids dra nedom et verksted å spørre, og sier de den må byttes, så gjør du det. Og så sender du den til Eu. Koster sikkert ikke mange kronene selv på de mest grådige verksteder å få et råd om det :D

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant nok, kanskje fornuftig å sjekke dette før September da, deet er da min skal inn ser du!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) jeg mener klart at man skal gå til merkeforhandler,vi kan svakhetene på våre merker,dette er ikke no triks fra vår side for å tjene penger med å påpeke mange ting ved en periodisk kontroll. vi er der for at dere skal kjøre rundt i en sikker bil!! det er deres sikkerhet som bilist det gjelder.

har sett mye jall fra tilsynets side..

og som nevnt over angående bremseskiver..,er det under minste mål så er de slitt(2er feil) og må byttes,..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kristofersen

(...)og som nevnt over angående bremseskiver..,er det under minste mål så er de slitt(2er feil) og må byttes,..:)

Tja.. Hvorfor det?

Den eneste grunnen jeg kan se til dette minstemålet som Audi setter er at de vil selge flere skiver. Det fyren på biltilsynet mente var betenkelig med slitte skiver var evnen til å lede bort varme, og på det området har tyske bilprodusenter en ekstem sikkerhetsmargin. Det er fortsatt mer metall i skivene mine enn det er i en ny skive til en japsebil med samme vekt.

(å ja da. jeg har nye originale skiver og klosser liggende og kommer til å bytte så fort noe blir utslitt på ordentlig)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nå slik reglene er,rart at tilsynet godtok det syns jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for feedback.

 

Angående steinsprut/ruteskifting:

 

Har jeg skjønt det riktig at hvis jeg drar til et bilglass-verksted og de sier jeg må skifte ruta, så slipper jeg unna med egenandel på forskringa, men hvis jeg drar til eu-kontroll og får beskjed om å skifte den der så må jeg betale hele selv?

 

Ellers ser det ut til at jeg bestiller meg time hos 'tilsynet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Thomas Nordby

Angående steinsprut/ruteskifting:

 

Har jeg skjønt det riktig at hvis jeg drar til et bilglass-verksted og de sier jeg må skifte ruta, så slipper jeg unna med egenandel på forskringa, men hvis jeg drar til eu-kontroll og får beskjed om å skifte den der så må jeg betale hele selv?

 

Riktig!!

 

mvh

 

Eivind W.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Thomas Nordby

Takk for feedback.

 

Angående steinsprut/ruteskifting:

 

Har jeg skjønt det riktig at hvis jeg drar til et bilglass-verksted og de sier jeg må skifte ruta, så slipper jeg unna med egenandel på forskringa, men hvis jeg drar til eu-kontroll og får beskjed om å skifte den der så må jeg betale hele selv?

 

Ellers ser det ut til at jeg bestiller meg time hos 'tilsynet :)

Jeg kan anbefale Riis Bilglass på Frysja LTN, topp service fra fagfolk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Riktig!!

 

mvh

 

Eivind W.

 

Ok. Da blir det vel å svinge innom å få fiksa ruta et sted.

 

Arne: Har vært to ganger hos hurtigruta på bryn og fått limt ruta, veldig fornøyd med servicen der også (kort ventetid, bra resultat), men kan godt sjekke ut riis (for a change).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et spm til ang ruter.

 

jeg har oppdaget en rose øverst på ruta mi, like ved speilet. Ikke et hakk altså, men en liten rose.

 

Kan det fixes, eller må ruta byttes? Og hvilke egenadeler er det på slikt? Jeg har nå if..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Thomas Nordby

Ok. Da blir det vel å svinge innom å få fiksa ruta et sted.

 

Arne: Har vært to ganger hos hurtigruta på bryn og fått limt ruta, veldig fornøyd med servicen der også (kort ventetid, bra resultat), men kan godt sjekke ut riis (for a change).

Do as U like : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Et spm til ang ruter.

 

jeg har oppdaget en rose øverst på ruta mi, like ved speilet. Ikke et hakk altså, men en liten rose.

 

Kan det fixes, eller må ruta byttes? Og hvilke egenadeler er det på slikt? Jeg har nå if..

 

Dette kan fikses. Så lenge det ikke er innen synsfeltet til sjåføren, kan en god del steinspruter limes/sveises. Gjorde det akkurat på min med to stk. og det kostet ikke meg noe. Forsikringsselskapet dekker dette så lenge du benytter en glassreparatør som har avtale med selskapet, muligens uansett. Jeg betalte ihvertfall ikke noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Skal sjekke det ut imorra den dag. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med reglene er like, men tolkningene(/bestemmelsene i ord pr. bedrift: nei : ) er ulike jeg!

 

Akkurat som at man har snille politi, og regeryttere!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken over her var ment om Geir sin mening...

 

Så veit dykk det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.