Eu-kontroll, hvor drar man?

Anbefalte innlegg

Det er ikke hva man kaller verkstedet sitt som er av betydning

men folkene som jobber der om det heter Møller eller Rotta Raceing spiller liten rolle fordi mekanikeren som var god hos Møller

er like god når han får seg jobb hos Rotta Raceing.

Jeg har hatt så mye tull med merkeforhandleren at jeg heller bruker andre verksted jeg får god service.

 

Det betyr ikke at alle merkeforhandlere er tvilsome , men at man må finne et verksted man kan stole på

der de ikke prøver og lure deg eller tar overbetaling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kristofersen

:) jeg mener klart at man skal gå til merkeforhandler,vi kan svakhetene på våre merker,dette er ikke no triks fra vår side for å tjene penger med å påpeke mange ting ved en periodisk kontroll. vi er der for at dere skal kjøre rundt i en sikker bil!! det er deres sikkerhet som bilist det gjelder.

har sett mye jall fra tilsynets side..

og som nevnt over angående bremseskiver..,er det under minste mål så er de slitt(2er feil) og må byttes,..:)

 

Merkeforhandleren hos meg har liten kompetanse når det gjelder det meste... Er vel en av mekanikerene som er flink der, resten kan ikke jobben sin bra nok. Service er oxo et fremmedord.

Samme ting som ovenfor når det gjaldt bremseskivene mine, hadde bilen på service på torsdag på Audisentrum(kjører 10 mil hver vei for å være sikker på at jeg får kompetente folk) Eu kontroll på mandag. Bestilte nye bremseskiver samtidig som service og sa det til fyren på biltilsynet når han spurte om bremsene mine. Fikk bare en notis på det nederst på arket ikke feil, har oxo feil med lyktene foran og ikke fått ordnet det pga lang ventetid på fanger så ikke feil pga det heller.

Fyren på biltilsynet har skrudd på bilen min før han jobbet der og er real og kan jobben si. Det kan jeg ikke si om merkeforhandleren her jeg bor. :mad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. EU-kontroll. Her er en artikkel fra Aftenposten til ettertanke:

 

Åtte nektes EU-kontroll

 

Det slurves fortsatt med EU-kontrollen av kjøretøyer. Siden i oktober i fjor er åtte verksteder i Oslo-området fratatt retten til å utføre kontrollen. Ett av dem er bussverkstedet til Oslo Sporveier.

MAGNE JOHANSEN

 

Grove overtramp.

 

- Passasjerene kan fortsatt føle seg trygge på at sporveisbussene er i god teknisk stand. Men det er riktig at selskapets bussverksted for en tid tilbake ble fratatt retten til å utføre periodisk kontroll på bussene, sier Jan Haagensen. Han er leder for verksted-kontrollen i Statens vegvesen, Stor-Oslo distrikt. Distriktet omfatter Oslo, Follo, Asker og Bærum. Innen distriktet er det 270 verksteder som har godkjennelse til å utføre EU-kontroll.

 

- Sporveisbussene ble fratatt retten fordi verkstedets tekniske leder ikke oppfylte kravene som er satt til å utføre kontrollen. Det var altså en administrativ grunn til at de ble fratatt lisensen, sier Haagensen. Han legger til at Sporveisbussene vil få tilbake godkjennelsen i disse dager.

 

Flere av de andre verkstedene har mistet lisensen på grunn av slurv og juks. Et av verkstedene fikk godkjennelsen inndratt fordi det overlot selve kontrollen av kjøretøyene til et annet verksted som ikke er godkjent for slike kontroller.

 

Overivrige

 

Kontrollen og stikkprøvene ved de ulike verkstedene har også avslørt at noen er ekstra ivrige i å finne feil og mangler i håp om at de også ville få jobben med å reparere bilen. Et av verkstedene fant feil ved nær ni av ti biler de kontrollerte. Et annet verksted fikk lisensen inndratt da det viste seg at de gjentatte ganger hadde unnlatt å kontrollere bremsene på bilene som var inne til kontroll. Det er også avslørt tilfeller hvor verkstedet har oversett at lysene på de kontrollerte bilene ikke var i forskriftsmessig stand.

 

Pirk & slurv

 

Noen pirker og henger seg opp i forhold som ikke har noe med EU-kontrollen å gjøre. Andre slurver og kan i verste fall godkjenne en bil med alvorlige feil og mangler, sier Jan Haagensen.

 

Det viktigste er at verkstedene utfører kontrollen i henhold til kravene og ikke minst at bileierne føler seg trygge på at kontrollen er grundig og rettferdig, sier Haagensen.

 

De aller fleste kontrollene av verkstedene blir foretatt som følge av klager fra bileiere som har hatt bilen til EU-kontroll, og ofte ved flere verksteder som er kommet til forskjellig resultat.

 

Alle bileiere har nemlig rett til å foreta kontrollen ved flere verksteder, uten at bileierne bør føle noen forpliktelse overfor det verkstedet som har utført kontrollen.

 

Selv om det koster noen hundrelapper ekstra, kan det ofte være lurt å la flere verksteder foreta EU-kontrollen, eller periodisk kontroll, som det heter på det offisielle språket. Om bilen kontrolleres av flere og bilen må repareres, kan bileieren selv avgjøre hvilken "mangellapp" som skal følges opp.

 

I tillegg kan det være smart å foreta kontrollen flere steder dersom man føler seg litt overkjørt av en kontrollør som oppleves som ekstra ivrig i tjenesten, og som fører opp feil og mangler som man slettes ikke er enig i.

 

Pass kontrollseddelen

 

Et annet triks som Statens vegvesens kontrollører har avslørt går ut på at verkstedet holder tilbake den såkalte kontrollseddelen som skal fylles ut etter at kontrollen er gjennomført.

 

Dette er trikset noen verksteder bruker for å påvirke kunden slik at verkstedet også får jobben med å reparere bilen. Alle bør være påpasselige med å få kontrollseddelen så snart kontrollen av bilen er utført. Det er den tjenesten (kontrollen) man kjøper, ikke noe mer.

 

Dersom bilen har fått 2'er feil, må bilen som kjent repareres. I tillegg må bilen gjennom en ny kontroll (etterkontroll) for å sjekke at feil er rettet opp.

 

Tall Aftenposten innhentet i fjor høst, viste at det er de såkalte frittstående verkstedene, altså de som ikke reparerer et spesielt bilmerke, som er de strengeste når de foretar EU-kontroll. De frittstående godkjente bare tre av ti biler.

 

Merkeverkstedene er derimot mye rausere og gir grønt stempel til ni av ti biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en oppdatering...

 

Det endte med at jeg dro til naf på ulven med bilen (kom på at jeg trengte kartbok, så da kunne jeg likegjerne bli medlem).

 

Bilen passerte uten en eneste anmerkning. Ikke sa han noe på ruta, og heller ikke noe på den 'fine' strømkabelen jeg har dratt fra batteriet og under hele bilen og opp gjennom reservehjulsbrønnen (letteste vei fra a til b :) ).

 

Så hadde det ikke vært for at ene lykta mi ble knust i natt, hadde jeg vært storfornøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ripper opp i en gammel tråd jeg.

 

Jeg skal på Eu-kontroll i morgen hos NAF. Og ettersom dette blir min første Eu-kontroll så har jeg et par spørsmål.

 

Hvor pirkete KAN de være?

Den ene pæra i skiltlyset har gått, er det noe de gir feil for?

Jeg har heller ikke blinklys på sidene, men hvis jeg får feil for det, så vet jeg hva jeg skal gjøre :D *teipe teipe teipe*

 

Håper avgasser og sånt er i orden iallefall, men for sikkerhetsskyld så bestilte jeg NAF test med EU-kontroll, og da justerer de om nødvendig tenning osv.

 

Gruer meg litt til å få dommen i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil med skiltlyset får du en 1'er feil på. Da trenger du ikke inn på etterkontroll, men skal (helst) ordne feilen selv så fort som mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) jeg mener klart at man skal gå til merkeforhandler,vi kan svakhetene på våre merker,dette er ikke no triks fra vår side for å tjene penger med å påpeke mange ting ved en periodisk kontroll. vi er der for at dere skal kjøre rundt i en sikker bil!! det er deres sikkerhet som bilist det gjelder.

har sett mye jall fra tilsynets side..

og som nevnt over angående bremseskiver..,er det under minste mål så er de slitt(2er feil) og må byttes,..:)

 

Helt enig med deg.

Det med bukken og havresekken er bare tull.

Vi har meget strenge rettnings linjer og gå etter.Blir ikke disse fulgt mister vi eu - kontrollen.Vi skal gjøre det samme som Biltilsynet gjør.

Vi har stadig stikkprøver.Og da blir bilene som vi har hatt eu-kontroll på

kalt inn på nytt til Biltilsynet for å sjekke eu-kontrollen som vi har utført.

Hvis ikke manglene som vi har anmerket stemmer blir det huba luba.

 

 

Når det gjelder frontrute kan det være så mye stein sprut du nesten vil ha på h.side,men ikke i synsfeltet.Skal være ett felt på 30 x 30 cm over ratt som det ikke har lov til å være noe skader.

Stemmer det med forsikkring - får ikke dekket ruteskift som er anmerket på eu-kontroll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk mangel på å ikke ha sideblinklys på coupen min. Han på verkstedet forlangte at jeg skulle skjære hull i skjermene og montere dem. Jeg hadde akkurat lakkert bilen så jeg satte meg på bakebeina og nektet plent. Fikk beskjed om det var greit så lenge jeg sa at jeg hadde lakkert bilen etter Eu kontrollen.

 

Ripper opp i en gammel tråd jeg.

 

Jeg skal på Eu-kontroll i morgen hos NAF. Og ettersom dette blir min første Eu-kontroll så har jeg et par spørsmål.

 

Hvor pirkete KAN de være?

Den ene pæra i skiltlyset har gått, er det noe de gir feil for?

Jeg har heller ikke blinklys på sidene, men hvis jeg får feil for det, så vet jeg hva jeg skal gjøre :D *teipe teipe teipe*

 

Håper avgasser og sånt er i orden iallefall, men for sikkerhetsskyld så bestilte jeg NAF test med EU-kontroll, og da justerer de om nødvendig tenning osv.

 

Gruer meg litt til å få dommen i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var dommen falt, gåen lambda, ergo for høye avgasser.

Og rift ytre høyre drivakselmansjett (det visste jeg om)

 

Alt i alt veldig fornøyd :D

 

Edit: Må bare legge til at de var veldig flinke hos NAF, tok jo samtidig en driftstest der, og de gikk igjennom alle punkter og forklarte hva som burde gjøres osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var innom det "nye" anlegget til NAF på Haslevangen med min Passat 91mod. Jeg syntes de var i overkant pirkete, men nå var det riktignok en lærling som kontrollerte bilen, han ville vel gjøre alt etter boka antagelig..

 

Kjøpte meg S4 i sommer (

 

Satser på NAF eller Biltilsynet! Har god erfaring med Biltilsynet fra før, men ble litt skremt når dere sier at de kan avskilte bilen på stedet: eek : Gjør de det om den er senket for mye?? har bare 7cm bakkeklaring på det laveste. Har uansett tenkt å heve bilen, men det rekker jeg ikke før kontollen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avskilting av bilen skjer kun dersom den er direkte trafikkfarlig. Ergo, ingen fare for avskilting om du bare har et senkesett som ikke står i vognkortet, det gir 2'er.. Hverken xenonlys eller sotede sideruter gir avskilting heller. Et større problem er at kapasiteten hos Statens Vegvesen er så utroooolig liten at de knapt nok påtar seg PKK lenger, og om de gjør det er det ofte flere måneder ventetid..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får man anmerkning for åpent luftfilter på kontroll? har tenkt å ta kontrollen hos NAF

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan vel få 3er på vanlig verksted å? Synes å huske en firmabil vi hadde som fikk 3er av vanlig verksted å da er det klippe klippe.

 

Jeg har fått skiftet rute på forsikringen etter annmerking fra eu kontroll, riktignokk 3 år siden men...

 

Anngående effektanlegg er det mange verksted som bare annmerker at det ikke er mulig å måle db, så man får grønt lys på den: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får man anmerkning for åpent luftfilter på kontroll? har tenkt å ta kontrollen hos NAF

 

Ikke så lenge støyen er under kravet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.