#1 Skrevet Mai 28, 2006 Heisann! Var å hentet ny bil forje helg, Audi A4 1.9TDi Quattro 97modell,RS blå. Veldig fornøyd med bilen.Men da jeg kom fra hytta i dag kutter turboen helt.Og jeg har en diesel uten turbo. Da jeg snakker med selger opplyser han om at den var før 1000km siden inne på audi verksted. Der hadde de tatt ut turbo`en,åpnet den og latt den ligge i diesel et par dager for rengjøring. Jeg fant også en feilkode utlesing som følgende feil var registrert : -00519 Føler for manifoldtrykk - G71 (028) kortslutning til plus,sporadisk. -00575 Manifoiltrykk,Reguleringsdifference,Sporadisk. (017) Samt en dårlig slange fra luftfilter til turbo. Noen med erfaringer? (ja har søkt,men lager en post alikevell). Mvh. C.Eilertsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 29, 2006 Hm.. lurer litt på den egr ventilen.. noen som har vært plaget med den her ? igjen kokset? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 30, 2006 o.t.. Så du var ute i fjæra natt til torsdag, sto ute ved huset og polerte bilen! Pen farge! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 30, 2006 Hadde samme problemet på min..Dær var også turboen tatt ut og vasket i diesel uten at det gjorde problemet bedre.. Tingen er at etter noen tusen km kokser skovlene inne i turboen, og det er disse skovlene som regulerer turbotrykket. Det lar seg ikke gjøre å vaske dette..er bare å bestille ny turbo. Det er kun det som funker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 30, 2006 Hadde samme problemet på min..Dær var også turboen tatt ut og vasket i diesel uten at det gjorde problemet bedre..Tingen er at etter noen tusen km kokser skovlene inne i turboen, og det er disse skovlene som regulerer turbotrykket. Det lar seg ikke gjøre å vaske dette..er bare å bestille ny turbo. Det er kun det som funker Blir vell litt lett å kaste seg over ny turbo med det samme,det jeg fikk vite hos verkstedet som har hatt turboen i diesel var at stanga\akslingen fra wasgate å inn i turbo var det treghet i.Og at denne hang seg opp. Kjente på den i går å virkes som den går greit å lett fram å tilbake. -Men dette EGR systemet(eksos resirkulering) er jeg ikke helt gla i,denne såkaldte egr ventilen har en tendens med å kokse igjen på enkelte biltyper. -Man har jo også denne elektriske magnetventilen som skal regulere trykket til turbo,denne er jo og en mulighet. snakket i dag med lokale audi forhandler,når jeg skulle bestille denne magnetventilen til justering av turbotrykk. Da fikk jeg beskjed om vilken?var visst 2 stk. sa han. noen som har koplingsskjema.?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 30, 2006 Jeg fikk i allefall opp samme feilkodene som du...og byttet turbo med positivt resultat..hvis det ikke er byttet turbo på din så er det nok den som er defekt.holder ca 140 170 tusen km sies det av de som har peiling. Anngående EGR systemet finnes det kit som monteres for å koble ut dette.. Hele innsugs siden av motoren kokses igjen samt at forbrennings temperaturen økes så det er ikke noe pluss for motoren at EGR systemet er der. hadde av min topp å der var det flere cm tykt lag med koks som hadde lagt seg på innsuget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 30, 2006 Jeg fikk i allefall opp samme feilkodene som du...og byttet turbo med positivt resultat..hvis det ikke er byttet turbo på din så erdet nok den som er defekt.holder ca 140 170 tusen km sies det av de som har peiling. Utelukker ikke at det er turbo,men at vi fikk samme feilkodene trenger ikke si det samme som at turbo er gåen. Det feilkodene forteller er at det er feil med denne magnetventilen som kutter turbo ved for høyt trykk.Men hva gjør at turboen lader for høyt? Slitt turbo? igjenkokset egr?igjenkokset katta, eller feilen som mange gang før kan ligger i selve ventilen. Kan jo også være lekasje på innsugsslange. Er litt for dyrt til å hoppe rett på turbo bytte,skal se i morgen på verksted om jeg finner ut noe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 30, 2006 Som jeg sa tidligere så kokser skovlene inne i turboen igjen, og det er de som reguler turbotrykket. Altså trykket lar seg ikke regulere nedover mao. trykket blir for høyt og motoren går i nød og kutter ut turboen. Da vil følerene for turbotrykk registrere for høyt trykk og blir rapportert at det er kortsluttning i føleren. Er nesten 100% sikker på at det er turboen.. Når var den byttet sist? Hvis den er byttet da..Og hvor langt er bilen gått? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 30, 2006 Har samma problemet på min 1,9TDI og skal inn å skifte turbo på torsdag nå. På bildet under ser du virkemåten for turbo. Mere info ligger også på denne siden; http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/body_vnt15-turbo.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 2, 2006 Har samma problemet på min 1,9TDI og skal inn å skifte turbo på torsdag nå.På bildet under ser du virkemåten for turbo. Mere info ligger også på denne siden; http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/body_vnt15-turbo.html Pris på bytte turbo på møller?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 2, 2006 Hei I dag fikk jeg bilen tilbake ifra lokale Møller verksted. Turbo og oljerøret som går inn på turbo ble byttet. Dette røret var vistnok tett, og det kunne være en årsak til at turboen ikke fungerte optimalt. Prislappen kom på 10500,- for bytte-turbo, 3000,- for inn/utmontering av turbo. 400,- for oljerøret og 400,- for montering av dette røret. Bilen ble etter byttet mye mere behagelig å kjøre, ble et mere "normalt" drag i bilen. Og ble også kvitt en plystrelyd gamle-turboen hadde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 27, 2007 Damn... så det kom på 13 lapper å bytte turbo??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...